Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 września 2024 r., sygn. II SA/Ol 449/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 3 września 2024 r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...], nr [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie na rzecz P. sp. z o.o. w W. kwotę 100 zł (sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 29 lutego 2024 r. Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania Siecią w Zarządzie Dróg Wojewódzkich (dalej jako: "organ I instancji", "zarządca drogi"), działając w trybie art. 53 ust. 4 pkt 9 w zw. z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2023 r. poz. 977 ze zm., dalej jako: "u.p.z.p."), odmówił uzgodnienia projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej na działce nr [...]. Uzasadnił, że projekt decyzji w pkt 2 ppkt 3 lit. h) stanowi, że obsługa komunikacyjna działki odbywać się będzie istniejącym zjazdem z drogi wojewódzkiej nr 600. Organ I instancji zaprzeczył temu ustaleniu. Wskazał, że wymieniona działka na całej swojej długości nie posiada bezpośredniego dostępu do drogi wojewódzkiej w postaci istniejącego zjazdu ani wydanej decyzji lokalizacyjnej na zjazd, ani nie został złożony wniosek na lokalizację zjazdu. Stwierdził, że bez zapewnionej obsługi komunikacyjnej budowa farmy fotowoltaicznej jest niemożliwa, niemożliwa jest również bezpieczna obsługa inwestycji. W celu określenia możliwości zapewnienia dojazdu z drogi wojewódzkiej należy w pierwszej kolejności uzyskać zezwolenie na lokalizację zjazdu zgodnie z art. 29 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 645, dalej jako: "u.d.p."), lub określić inny sposób dojazdu. Taka procedura zapobiega przypadkom lokalizowania zjazdów w miejscach niebezpiecznych oraz określa warunki techniczne wymagane przy budowie nowego zjazdu. Zauważono, że z informacji inwestora wynika, że działka będzie obsługiwana pojazdami ciężkimi i osobowymi, zatem zjazd z drogi wojewódzkiej będzie niezbędny. Zarządca drogi argumentował, że w sytuacji, kiedy inwestor zamierza zmienić sposób korzystania z przedmiotowej nieruchomości, inwestować na niej poprzez budowę obiektów, to obsługa komunikacyjna obiektu musi gwarantować bezpieczeństwo w ruchu drogowym, w tym możliwość bezpiecznego włączania się do ruchu drogowego. Nie ma możliwości budowy ww. inwestycji i obsługiwania tej budowy bez istniejącego zjazdu z drogi wojewódzkiej. Takie działanie doprowadziłoby do ograniczenia jej funkcji, niewłaściwego jej użytkowania oraz pogorszenia warunków bezpieczeństwa ruchu, a w dalszej mierze uszkodzenia pasa drogowego.
