Ograniczenie możliwości realizacji przydomowej oczyszczalni ścieków
Przepisy gminne – uchwalane w szczególności przez jej organ stanowiący – powinny tworzyć spójną oraz logiczną systemowo całość. Powinny także uwzględniać hierarchię aktów prawnych. Niestety często się zdarza, że organy gminy w ramach regulacji aktu prawa miejscowego wprowadzają zapisy, które naruszają przepisy rangi ustawowej. Zdarza się to również w kontekście realizacji i korzystania z przydomowych oczyszczalni ścieków. Tego typu zabiegi gminy występują na gruncie planowania przestrzennego – w ramach uchwalanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Aby zrozumieć podstawy takiego działania należy zwrócić uwagę na zagadnienie władztwa planistycznego gminy.
Władztwo planistyczne
Władztwo planistyczne jest wynikającą z przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) kompetencją gminy do samodzielnego i zgodnego z jej interesami kształtowania polityki przestrzennej (art. 3 ust. 1 u.p.z.p.). W ramach tego władztwa planistycznego mieści się:
•samodzielne ustalenie przez gminę przeznaczenia terenów,
•rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz
•określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy.
Obowiązująca koncepcja władztwa planistycznego gminy nierozerwalnie wiąże się więc z sytuacją, że w niektórych przypadkach ustalenia planu miejscowego mogą ingerować w interesy podmiotów prywatnych.
