Porada
Czy pracodawca ma obowiązek wystawienia zaświadczenia ERP-7
PROBLEM
W październiku pracownik kończy 65 lat i przechodzi na emeryturę, a jest zatrudniony u nas od maja 2014 r. Czy mamy obowiązek wystawiać ERP-7, gdy zatrudniamy do 20 pracowników? Czy odprawa dla niego to wysokośc 2 pensji?
RADA
Pracodawca nie ma obowiązku wystawiania zaświadczenia ERP-7, za okres przypadający po 1 stycznia 1999 r., chyba że na wniosek pracownika.
UZASADNIENIE
Pracodawcy obowiązani są do:
1) współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia;
2) wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości;
3) przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę, przy czym ubezpieczeni urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 r., do których nie stosuje się art. 46-47, 50, 50a oraz 50e, zgłaszają wnioski o emeryturę bezpośrednio w organie rentowym.
Płatnik składek jest też zobowiązany, na żądanie organu rentowego, do wystawienia dokumentów (zaświadczeń) w celu udowodnienia okresów składkowych, oraz okresów nieskładkowych.
W ramach tych obowiązków mieści się również wystawienie zaświadczenia o wzorze ERP-7 tj. o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, na podstawie którego ZUS ustali wysokość świadczenia emerytalnego.
Obowiązek wystawienia ERP-7 nie dotyczy wszystkich odchodzących na emeryturę. Wystawia się go jedynie na wniosek pracownika, albo dla pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r.
Jeśli chodzi o wysokość odprawy emerytalnej, to zależy na jakiej podstawie ma być wypłacona. Jeśli na podstawie art. 92[1] Kodeksu pracy, to odpowiada ona 1-miesięcznemu wynagrodzeniu, niezależnie od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy.
Natomiast jeśli pracodawcą jest jednostka sfery budżetowej (nie ma w pytaniu takiej informacji), to odpowiednie przepisy ustaw określają wysokość odprawy, według stażu pracy. Przykładowo, pracownik samorządowy, w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy nabywa prawo do jednorazowej odprawy w wysokości:
1) po 10 latach pracy - dwumiesięcznego wynagrodzenia;
2) po 15 latach pracy - trzymiesięcznego wynagrodzenia;
3) po 20 latach pracy - sześciomiesięcznego wynagrodzenia.
Do okresów pracy uprawniających do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Zatem liczy się tu ogólny staż pracy, a nie tylko ten, u danego, ostatniego pracodawcy.
art. 125, art. 125a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (j.t. Dz.U. z 2023 r., poz. 1251 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2024 r., poz. 858)
art. 92[1] ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r., poz. 1465 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2024 r., poz. 1222)
art. 38 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1135)
Izabela Nowacka
ekonomista, specjalizuje się w prawie pracy, ubezpieczeniach społecznych i prawie podatkowym, autor licznych publikacji z zakresu rozliczania płac
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right