Jaki jest zakres przedmiotowy inwentaryzacji mienia komunalnego zarządzanego przez wójta gminy?
Czy w zarządzeniu wójta gminy o inwentaryzacji rocznej metodą spisu z natury należy ująć wszystkie środki trwale gminy, w tym te, które znajdują się w trwałym zarządzie szkół, gminnego ośrodka pomocy społecznej i w użytkowaniu gminnych instytucji kultury?
Wójt gminy jako kierownik urzędu gminy powinien zarządzić inwentaryzację wyłącznie tych środków trwałych, które podlegają ewidencji w księgach rachunkowych urzędu gminy. Musi brać przy tym pod uwagę, że mogą one być inwentaryzowane nie tylko metodą spisu z natury.
Inwentaryzacja obowiązkowa z uor ma na celu okresowe potwierdzenie lub ustalenie rzeczywistego stanu aktywów jednostki (w tym środków trwałych), w celu zweryfikowania danych zawartych w księgach rachunkowych, zanim zostaną one przeniesione do sprawozdania finansowego (art. 4 ust. 3 pkt 3 uor). Za jej przeprowadzenie odpowiada kierownik tej jednostki organizacyjnej, w której ewidencji bilansowej jako jednostki kontrolującej te składniki majątkowe powinny być ujmowane (art. 4 ust. 5 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1, 6 i 12 uor).
