Postanowienie WSA we Wrocławiu z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. II SAB/Wr 677/24
„Zasięgnięcie informacji od Policji, Straży Granicznej i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego” w trybie art. 109 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 769 ze zm.; dalej zwana „u.cudz.”) nie mieści się w pojęciu „czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa”, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.). Bezczynność Wojewody w powyższym zakresie nie ma charakteru publicznoprawnego, co czyni skargę niedopuszczalną. Lektura przepisów art. 109 u.cudz. pozwala na stwierdzenie, że zasięgnięcie informacji od wskazanych w nich organów nie jest czynnością skierowaną do oznaczonego podmiotu, na podstawie której otrzymuje on prawo lub na podmiot zostaje nałożony jakikolwiek obowiązek, a jedynie czynnością, którą organ prowadzący postępowanie musi wykonać przed wydaniem decyzji o udzieleniu cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt, stanowiąc tym samym jedynie element materiału dowodowego w prowadzonym postępowaniu. Czynność ta nie dotyczy zatem uprawnień lub obowiązków strony. Czynność, której dotyczy wniesiona skarga na bezczynność, wprawdzie odnosi się do obowiązku wynikającego z przepisów prawa, ale – obowiązku organu a nie strony. Tym samym skarga na bezczynność w przedmiocie zasięgnięcia informacji od Policji, Straży Granicznej i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w trybie art. 109 u.cudz. nie może podlegać kontroli sądowoadministracyjnej.
