Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. I SA/Gl 586/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Tyszkiewicz-Ziętek, Sędzia WSA Dorota Kozłowska, Sędzia WSA Monika Krywow (spr.), Protokolant Ewelina Cyroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 listopada 2024 r. sprawy ze skargi B. Sp.j. w Z. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 marca 2024 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.671.2023.2.MGO UNP: 2165124 w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Interpretacją indywidualną z 12 marca 2024 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.671.2023.2.MGO UNP: 2165124 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: organ interpretacyjny), działając na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej jako O.p.) stwierdził, że stanowisko zawarte we wniosku B sp. j. w Z. (dalej jako Spółka, wnioskodawczyni, skarżąca) w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Powyższa interpretacja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W złożonym wniosku Spółka wskazała następujący stan faktyczny:
Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy w dniu 5 kwietnia 2017 r. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm., dalej jako u.p.t.u.). Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług solaryjnych oraz sprzedaż kosmetyków. Urządzenia opalające (solaria) są urządzeniami samoobsługowymi, uruchamianymi przez automaty wrzutowe. Osoba chcąca skorzystać z usługi opalania wrzuca bilon do automatu wrzutowego określając w ten sposób czas opalania. Osoba, która chce uiścić należność w sposób bezgotówkowy zgłasza się do obsługi solarium, która używając terminala płatniczego pobiera z konta klienta środki, zapisuje w ewidencji kwotę i uruchamia urządzenie (solarium). Ewidencja służy do zaewidencjonowania wyłącznie obrotu bezgotówkowego. W ostatnim dniu miesiąca, po zakończeniu sprzedaży, następuje odczyt liczników z automatów wrzutowych, co daje informację o wielkości sprzedaży gotówkowej, uiszczonej przez klienta bezpośrednio w automacie wrzutowym. Suma kwot wynikających z obrotu zarejestrowanego przez automaty wrzutowe oraz obrotu wynikającego z ewidencji jest ewidencjonowana w kasie rejestrującej jako jedna kwota. Czynność ta ma jedynie charakter techniczny i służy ułatwieniu rozliczeń zarówno w sferze fiskalnej (łączny obrót oraz przychód znajduje się na jednym miesięcznym raporcie fiskalnym) jak również rozliczeń z pracownikami solarium. Sposób organizacji sprzedaży usług opalania (usług solaryjnych) sprawia, że klient może skorzystać z usługi bez jakiegokolwiek udziału personelu solarium, jeśli tylko posiada bilon. Obsługa urządzeń do opalania jest tak prosta i intuicyjna, że nie ma żadnej potrzeby ingerencji obsługi, której rolą jest przede wszystkim sprzedaż kosmetyków, rozmienianie pieniędzy, przyjmowanie płatności bezgotówkowych, utrzymanie urządzeń w czystości i ich dezynfekcja oraz informowanie klientów o zaleceniach przy opalaniu. Sprzedaż kosmetyków jest ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej z chwilą wydania towaru klientowi. Spółka nie dokonuje dostawy towarów, ani nie świadczy usług wymienionych w § 4 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm., dalej jako rozporządzenie).
