Wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 listopada 2024 r., sygn. II SA/Ke 403/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędzia WSA Agnieszka Banach, Protokolant Starszy inspektor sądowy Urszula Opara, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 listopada 2024 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Staszowie na uchwałę Rady Miejskiej w Osieku z dnia 27 lipca 2022 r. nr XL/275/22 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stwierdza nieważność § 3 ust. 4, § 4 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, § 6 ust. 2 oraz § 8 ust. 2 załącznika do zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
II SA/Ke 403/24
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 27 lipca 2022 r., nr XL/275/22, w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Osiek, Rada Miejska w Osieku, powołując w podstawie prawnej art. 18 ust. 1 i 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r., poz. 559) oraz art. 4 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. c i d, pkt 3, 6, 7 i 8 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r., poz. 1297), uchwaliła przedmiotowy "Regulamin", stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
Skargę na powyższą uchwałę, w części obejmującej § 3 ust. 4, § 4 ust. 1 pkt 1, ust. 3 i 3 pkt 1, § 6 ust. 2 i § 8 ust. 2 załącznika do uchwały, wniósł do tut. Sądu Prokurator Rejonowy w Staszowie, zarzucając istotne naruszenie prawa, tj.:
I. art. 4 ust. i 2 pkt 1 lit. c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ("u.c.p.g.") w zw. z art. 7 i art. 94 Konstytucji RP w zw. z § 115 i § 119 ust. 1 i 2 oraz § 135 w zw. z § 143 oraz § 149 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz.U. z 2016 r., poz. 283), dalej "rozporządzenie", jak i art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ("u.s.g."), polegające na przekroczeniu upoważnienia ustawowego poprzez uregulowanie w akcie prawa miejscowego kwestii częstotliwości z jaką właściciele nieruchomości winni uprzątać błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia z nieruchomości służących do użytku publicznego oraz na użyciu zwrotu "w miarę potrzeby" będącego zbyt ocennym i niewymiernym ustawowo;
