Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 listopada 2024 r., sygn. I SA/Gd 547/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Alicja Stępień, Sędziowie Sędzia NSA Sławomir Kozik /spr./, Sędzia WSA Marek Kraus, Protokolant Specjalista Beata Jarecka, , po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 19 listopada 2024 r. prawy ze skargi A. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Wójta Gminy Kobylnica z dnia 15 maja 2024 r., nr GFB.FL.310.1.2024 w zakresie podatku od nieruchomości 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2. zasądza od Wójta Gminy Kobylnica na rzecz strony skarżącej kwotę 697,- zł (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wójt Gminy K. (dalej: "Organ interpretacyjny" lub "Wójt Gminy"), działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14, art. 14c ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.; dalej: "O.p.", w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 15 maja 2024 r. wydanej dla A. Spółka Akcyjna w W. (dalej: "Spółka" lub "Skarżąca") w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości stacji ładowania pojazdów elektrycznych w świetle ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 70 ze zm.; dalej: "u.p.o.l.") uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.
W dniu 6 marca 2024 r. do Urzędu Gminy K. wpłynął wniosek Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Opisując zdarzenie przyszłe Spółka wskazała, że posiada siedzibę na terytorium Polski i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Główny zakres prowadzonej przez nią działalności obejmuje obszar hurtowej sprzedaży oraz dystrybucji paliw. Spółka zarządza także siecią stacji paliw. W przyszłości zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej działalności poprzez działalność związaną ze stacjami ładowania pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 27 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1083; dalej: "u.e.p.a."). Spółka występując jako właściciel i operator stacji ładowania planuje umożliwiać ładowanie pojazdów elektrycznych zarówno klientom biznesowym (przedsiębiorstwa, głównie podatnicy VAT) oraz konsumentom (osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej). Stacje ładowania pojazdów Spółka planuje lokalizować zarówno na gruntach stanowiących jej własność jak również na gruntach stanowiących własność partnerów biznesowych, które to grunty będą przedmiotem umów dzierżawy. Zgodnie z przyjętym modelem biznesowym, planuje rozszerzyć zakres prowadzonej działalności wyłącznie o stacje ładowania pojazdów: (a) posadowione na fundamencie prefabrykowanym, dedykowanym do konkretnego modelu stacji; (b) przymocowane do powierzchni w postaci betonowej czy żelbetowej płyty parkingowej, jak również do fundamentowej lub stropowej płyty garażu wielostanowiskowego.
