Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Wa 466/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Ewa Marcinkowska (spr.) Sędzia WSA Andrzej Wieczorek Asesor WSA Dorota Kozub-Marciniak Protokolant starszy specjalista Ewa Kielak-Niedźwiedzka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi R. U. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia [...] lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania renty z tytułu niezdolności do pracy w drodze wyjątku oddala skargę
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] grudnia 2023 r. R. U. (zwany dalej: wnioskodawcą, skarżącym) zwrócił się do Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (zwanego dalej: Prezesem ZUS lub organem) o przyznanie renty w drodze wyjątku z datą wsteczną.
W uzasadnieniu wniosku podał, że orzeczeniami lekarzy orzeczników ZUS oraz Komisji Lekarskiej ZUS został uznany za całkowicie niezdolnego do pracy od [...] czerwca 2011 r. Jednak z przyczyn od siebie niezależnych i niezawinionych nie spełnił od 2011 r. wymogów ustawowych do otrzymania świadczenia rentowego w trybie zwykłym. Dlatego wnosi o przyznanie renty w drodze wyjątku z datą wsteczną od [...] czerwca 2011 r. Jednocześnie wyjaśnił, że złożenie wniosku dopiero po 12 latach od daty orzeczenia całkowitej niezdolności do pracy jest spowodowane trzykrotną odmową przyznania przez ZUS renty w trybie zwykłym oraz trwającymi długotrwałymi procesami sądowymi na skutek wniesionych odwołań od odmownych decyzji ZUS. Dopóki trwały postępowania o przyznanie renty w trybie zwykłym nie mógł zatem ubiegać się o przyznanie renty w drodze wyjątku. Wnioskodawca podkreślił, że orzeczona od 2011 r. całkowita niezdolność do pracy wykluczała jego aktywność zawodową, posiada jednak udokumentowane ponad 19 lat stażu ubezpieczeniowego, w tym ponad 4 lata w okresie 10 lat przed złożeniem pierwszego wniosku w 2011 r. o przyznanie renty w trybie zwykłym, a w dniu 10 stycznia 2024 r. osiągnie wiek emerytalny 65 lat. Wyjaśnił jednocześnie, że od lipca 2014 r. utrzymuje się wyłącznie z zasiłków z pomocy społecznej, pozostaje więc w stanie niedostatku i ubóstwa, które skutkowało jego zadłużeniem.
