Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 maja 2024 r., sygn. II SA/Wa 1676/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Kołodziej (spr.), Sędzia WSA Andrzej Góraj, Asesor WSA Anna Pośpiech-Kłak, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 29 maja 2024 r. sprawy ze skargi S. L. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] czerwca 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz skarżącej S. L. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji decyzją z [...] czerwca 2023 r. nr [...], na podstawie art. 8a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 1626, z późn. zm.); zwanej dalej ustawą zaopatrzeniową, odmówił wyłączenia stosowania wobec S. L. art. 15c, art. 22a i art. 24a tej ustawy.
Organ stwierdził, że S. L. wnioskiem z [...] kwietnia 2023 r. wystąpiła do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zastosowanie art. 8a ustawy zaopatrzeniowej. Wnioskodawczyni podała, że wstąpiła do Milicji Obywatelskiej [...] sierpnia 1987 r., gdzie objęła stanowisko [...]. Zakres obowiązków ww. ograniczał się do zwykłych standardowych działań podejmowanych w służbie publicznej, tj. służbie na rzecz państwa jako takiego, bez bezpośredniego zaangażowania w realizację specyficznych, z punktu widzenia podstaw ustrojowych, zadań i funkcji tego państwa. Przez cały okres służby z powierzonych obowiązków wywiązywała się terminowo i należycie. Była pracownikiem zdyscyplinowanym i sumiennym. Po pozytywnej weryfikacji przeprowadzonej przez Komisję Kwalifikacyjną do Spraw Kadr Centralnych w 1990 r. wnioskodawczyni pełniła służbę w Komendzie Powiatowej Policji w [...] do [...] kwietnia 2007 r. Podkreśliła, że znaczną część swojej emerytury wypracowała służąc na rzecz demokratycznej Polski. Przez 17 lat od dnia przejścia pozytywnej weryfikacji ciężko i uczciwie pracowała, chroniąc porządek publiczny i czuwając nad bezpieczeństwem obywateli. W jej ocenie okres trzech lat służby przed 31 lipca 1990 r. należy uznać za krótkotrwały. Ponadto podała, że nie była nigdy karana sądownie ani dyscyplinarnie. Nie prowadziła działalności skierowanej przeciwko podstawowym wolnościom i prawom człowieka, polegającej na zwalczaniu opozycji demokratycznej, związków zawodowych, stowarzyszeń, kościołów, łamaniu prawa do wolności słowa i zgromadzeń, gwałceniu prawa do życia, wolności i bezpieczeństwa obywateli. Zaznaczyła, że świadczenie emerytalne zostało obniżone decyzją Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA z [...] lipca 2017 r. na podstawie art. 15c ustawy zaopatrzeniowej. Organ emerytalny wydał ww. decyzję w oparciu o treść informacji Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (IPN) o przebiegu służby, która została przez wnioskodawczynię zakwestionowana. Podała, że informacja IPN, pomimo, iż formalnie stanowi dokument urzędowy, to została sporządzona z naruszeniem procedury zapewniającej konstytucyjne prawo obywatela do obrony, w sposób uniemożliwiający składanie środków dowodowych dotyczących przebiegu i charakteru służby funkcjonariuszy. Swoją opinię oparła na wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 4 czerwca 2013 r., sygn. akt I ACa 1525/12, w którym stwierdzono, że w sytuacji, gdy dokument urzędowy sporządzony został z naruszeniem procedury zapewniającej konstytucyjne prawo obywatela do obrony oraz uniemożliwiający weryfikację zawartych w nim danych (brak dostępu zainteresowanego do akt sprawy), nie można powoływać się na domniemanie prawdziwości danych zawartych w dokumencie. Z domniemania legalności mogą korzystać jedynie te dokumenty, przy sporządzaniu których zachowano standardy konstytucyjne. W związku z powyższym "Informacja o przebiegu służby Nr [...]" z [...] maja 2017 r. sporządzona przez IPN nie ma charakteru zaświadczającego o pełnieniu przez S. L. służby na rzecz totalitarnego państwa i nie korzysta z domniemania prawdziwości treści w nim zawartych. Tak więc jej pozytywna weryfikacja dokonana w 1990 r. przesądziła o kwalifikacjach moralnych do pełnienia służby. Jednocześnie wskazała, że podejmując służbę w Policji miała przekonanie, że będzie traktowana na równi z funkcjonariuszami, którzy podjęli służbę w nowych strukturach po 1990 r. Dodatkowo podniosła, że w przedmiotowej sprawie została spełniona przesłanka określona w art. 8a ustawy zaopatrzeniowej, tj. "szczególnie uzasadnionego przypadku".
