Tworzenie kąpielisk nie jest dowolnym procesem
Wniosek o umieszczenie w wykazie kąpielisk organizator przekazuje gminie do 31 grudnia roku poprzedzającego sezon kąpielowy. Z kolei obowiązkiem rady gminy jest określenie (w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego) do 20 maja danego roku sezonu kąpielowego oraz wykazu kąpielisk na terenie gminy i na polskich obszarach morskich przyległych do tej gminy. Taką uchwałę rada gminy podejmuje corocznie.
Kąpieliskiem nie jest pływalnia, basen pływacki lub uzdrowiskowy, zamknięty zbiornik wodny podlegający oczyszczaniu lub wykorzystywany w celach terapeutycznych, a także sztuczny zamknięty zbiornik wodny oddzielony od wód powierzchniowych i wód podziemnych. Przesądza o tym definicja „kąpieliska”, którą zawiera art. 16 pkt 22 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (dalej: u.p.w.). Przepis ten wskazuje jednocześnie, że kąpielisko to wyznaczony przez radę gminy wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych, wykorzystywany przez dużą liczbę osób kąpiących się – pod warunkiem że w stosunku do tego kąpieliska nie wydano stałego zakazu kąpieli.
