Wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 listopada 2024 r., sygn. II SA/Kr 469/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) Sędziowie: WSA Magda Froncisz WSA Paweł Darmoń Protokolant: sekretarz sądowy Katarzyna Migda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 listopada 2024 r. spraw ze skarg T. W. i Z. R. na decyzję nr 41/2024 Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia 31 stycznia 2024 r., znak WOB.7721.242.2023.KJAS w przedmiocie nakazu wykonania określonych czynności I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie na rzecz skarżącego T. W. kwotę 997,00 zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w L. decyzją nr [...] z dnia 12 września 2019 r. znak: [...] w celu doprowadzenia do stanu zgodnego z przepisami drogi wybudowanej na dz.ew.nr [...] i [...], obr. [...] w L., nakazał Gminie L. wykonanie przy istniejącej drodze, wybudowanej na dz. ew. nr [...] i [...] obr. [...] w L. następujących robót budowlanych:
- wykonanie pobocza gruntowego o nawierzchni ulepszonej kruszywem kamiennym gr. 10 cm, stabilizowanego mechanicznie z zaklinowaniem, o minimalnej szerokości 0,75 m,
- montaż barier ochronnych od strony skarpy cieku,
- utwardzenie istniejących poboczy,
- renowację rowu drogowego, poprzez ułożenie korytek betonowych ściekowych prefabrykowanych na podsypce grysowej, na warunkach i ustaleniach określonych w ekspertyzie technicznej opracowanej w czerwcu 2019 r. przez P. G. O. (uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej nr [...]), stanowiącej załącznik i integralną część przedmiotowej decyzji, w terminie do dnia 15 kwietnia 2020 r.
W uzasadnieniu tej decyzji organ wskazał, że przedmiotem postępowania jest droga wybudowana na dz.ew.nr [...] i [...], obr. [...] w L. przed 1 stycznia 1995 r. i do jej użytkowania przystąpiono również przed 1 stycznia 1995 r. Droga wybudowana został bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę wydanego przez organ administracji architektoniczno - budowlanej.
