Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Wr 684/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędziowie Sędzia WSA Jarosław Horobiowski, Sędzia WSA Tadeusz Haberka (sprawozdawca), Asesor WSA Iwona Solatycka, Protokolant, Starszy specjalista Magdalena Rogalewicz, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie 10 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi I w B. na interpretację indywidualną Burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie z 2 lipca 2024 r. znak PIO.3120.59.2023 w przedmiocie podatku od nieruchomości I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną w całości; II. zasądza od Burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie na rzecz strony skarżącej kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi I. sp. z o.o. S.K.A. zs. w B. (dalej: wnioskodawca, strona, skarżąca, spółka) jest interpretacja indywidualna Burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie (dalej: Burmistrz, organ interpretacyjny) z 2 lipca 2024 r. znak PIO.3120.59.2023/4 w przedmiocie podatku od nieruchomości.
Postępowanie przed organem.
Wnioskiem z 28 lutego 2023 r., złożonym 2 marca 2023 r., spółka wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej. We wniosku wskazano, że spółka jest spółką prawa handlowego i podatnikiem podatku od nieruchomości. Przedmiotem jej działalności w przeważającej części jest wydobywanie żwiru i piasku; gliny i kaolinu. Spółka jest właścicielem gruntów o powierzchni [...] ha, na których znajduje się złoże kruszywa naturalnego "[...]". Na przestrzeni lat w wyniku wydobywania kruszywa naturalnego z tego złoża na większości omawianych gruntów sukcesywnie powstawał zbiornik wodny. Eksploatacja złoża odbywa się na zawodnionym już terenie, tj. spod lustra wody. W miarę postępu robót wydobywczych - w związku z wyeksploatowaniem złoża – powstaje dno zbiornika. Eksploatacja złoża spod lustra wody jest realizowana etapowo (tj. obszar po obszarze), przy czym przejście do kolejnego etapu następuje po zakończeniu eksploatacji danego obszaru. Działki gruntu sklasyfikowane są częściowo jako tereny "Ba" – tereny przemysłowe i częściowo jako "K" – użytki kopalne. Dla tych działek Starosta Powiatu Wrocławskiego ustalił wodny i rekreacyjny kierunek rekultywacji. W wyniku eksploatacji zboża powstał zbiornik zasilany czystymi wodami gruntowymi, którego dno zostało uformowane w procesie eksploatacji i który w momencie jego zakończenia zasadniczo – pomijając sferę przybrzeżną – nie wymagał żadnych prac rekultywacyjnych w tym kierunku (tj. kierunku wodnym). Faktycznie wykonywane prace rekultywacyjne, po zakończeniu wydobycia kopalin, dotyczyły wyłącznie terenów przybrzeżnych wokół zbiornika poeksploatacyjnego i polegały m.in. na ostatecznym ukształtowaniu skarp brzegowych otaczających przedmiotowy zbiornik poeksploatacyjny. Spółka zakończyła formalnie rekultywację części gruntów, częściowo w kierunku wodnym, a częściowo w kierunku rekreacyjnym. W zakresie pozostałych gruntów wnioskodawca prowadzi w dalszym ciągu ich rekultywację i sukcesywnie będzie formalnie kończył rekultywację tych części gruntów. Spółka, w związku z zakończeniem rekultywacji części gruntów, które stały się zbędne do dalszej działalności górniczej w K., złożyła wniosek do Starosty o uznanie rekultywacji za zakończoną. Podobne działania podejmie w przyszłości po zakończeniu rekultywacji kolejnych części nieruchomości. Grunty będące przedmiotem wniosku stanowią środki trwałe wnioskodawcy, od których nie dokonuje on odpisów amortyzacyjnych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Koszt podatku od nieruchomości zalicza w koszty uzyskania przychodu. Uzupełniając stan faktyczny na wezwanie organu podatkowego, spółka wskazała, że nie prowadzi innej działalności niż działalność gospodarcza określona w KRS. Nabywała grunty niezabudowane, pod którymi znajdowało się złoże, w celu przyszłego wydobycia, w tym grunty, które aktualnie stanowią linię brzegową - skarpę zbiornika poeksploatacyjnego. Grunty te wchodzą w skład, prowadzonego przez spółkę, przedsiębiorstwa na mocy art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Ewentualne plany dotyczące wykorzystania przedmiotowych nieruchomości będą zgodne z uchwałą nr [...] Rady Miejskiej w K. z [...] października 2013 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi S. dla terenów położonych w północnej części wsi (Dz.Urz.Woj. Dolnośląskiego z 26 listopada 2013 r., poz. [...]). Spółka wskazała, że po zakończeniu rekultywacji gruntów może również przystąpić do ich sprzedaży. Grunty określające linię brzegową nie stanowią gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z 9 października 2015r. o rewitalizacji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1398, ze zm.), ani nie stanowią terenu, dla którego przewidziano wyłącznie zabudowę mieszkaniową. Grunty podlegały/podlegają obowiązkowi rekultywacji kierunku wodnym i rekreacyjnym. Obowiązek ten został nałożony decyzjami Starosty Powiatu Wrocławskiego i Spółka jest zobowiązana do rekultywacji na własny koszt na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2409; dalej: u.o.g.r.l.). Spółka przystąpiła do prac rekultywacyjnych w zakresie gruntów stanowiących linię brzegową (skarpę) w 2020 r.
