Zatrudnianie cudzoziemców w firmie – obowiązki i procedury
Według danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na koniec czerwca 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w naszym kraju było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. Najwięcej z nich pochodziło z Ukrainy – 771 tys. osób. Na drugim miejscu byli Białorusini – 134 tys. osób, a na trzecim – Gruzini, których w Polsce legalnie pracowało 27,2 tys. Znaczną rolę w kontekście zatrudnienia cudzoziemców w Polsce odgrywa tzw. specustawa ukraińska, która weszła w życie w 2022 r. w odpowiedzi na kryzys spowodowany konfliktem zbrojnym w Ukrainie. Umożliwia ona Ukraińcom korzystanie w naszym kraju z uproszczonych procedur legalizacji pobytu i pracy.
Jednak dla wielu imigrantów z innych państw kwestie związane z legalizacją pobytu i pracą w naszym kraju czy innymi obowiązkami administracyjnymi wciąż są dużym wyzwaniem. Co więcej, w skomplikowanych procedurach imigracyjnych i przepisach prawnych gubią się także polscy pracodawcy. Dlatego odpowiadamy na pytania najczęściej zadawane przez zatrudniających cudzoziemców pracodawców, którzy muszą się mierzyć z wieloma wyzwaniami, takimi jak złożoność procesów administracyjnych, zmienność regulacji prawnych czy przewlekłość procedur administracyjnych. Podpowiadamy m.in., jakie pracodawcy muszą wypełnić obowiązki oraz jakie dokumenty uzyskać, angażując do pracy w swoich podmiotach cudzoziemców.
zatrudnianie obywateli unii europejskiej
► Jakie dokumenty musi uzyskać pracodawca, który chce zatrudnić obywatela UE?
Aby zatrudnić osoby mające obywatelstwo państwa członkowskiego UE, nie musi uzyskiwać żadnych dodatkowych dokumentów. Taką osobę może zatrudnić bezpośrednio po przeprowadzeniu procesu rekrutacyjnego. Na późniejszym etapie pobytu osoby zatrudnionej w Polsce pracodawca może zostać poproszony przez wojewodę o wystawienie zaświadczenia potwierdzającego warunki wykonywania pracy. Jest to dokument wymagany w procesie rejestracji pobytu obywatela UE, jeśli osoba ta ma zamiar przebywać w Polsce dłużej niż trzy miesiące.