Wyrok WSA w Łodzi z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. II SA/Łd 699/24
Dnia 28 listopada 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Grosińska-Grzymkowska Sędziowie Sędzia WSA Michał Zbrojewski Asesor WSA Tomasz Porczyński (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 28 listopada 2024 roku sprawy ze skargi J. G. na informację Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Łodzi z dnia 26 lipca 2024 r. znak WUOZ-ZRR.5178.63.2024.RB w przedmiocie braku zgody na włączenie karty ewidencyjnej pojazdu do wojewódzkiej ewidencji zabytków oddala skargę. ał
Uzasadnienie
W dniu 28 sierpnia 2024 r. J.G., reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika, wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na czynność z zakresu administracji publicznej – informację Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Zabytków z dnia 26 lipca 2024 r. o odmowie włączenia do wojewódzkiej ewidencji zabytków karty ewidencyjnej pojazdu.
Z nadesłanych wraz ze skargą akt administracyjnych sprawy wynika, iż wnioskiem z dnia 29 stycznia 2024 r. skarżący wystąpił do Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o włączenie do ewidencji zabytków ruchomych karty pojazdu osobowego marki [...], rok produkcji 1991 r., nr fabryczny [...], nr silnika [...]. Wraz z wnioskiem strona przedłożyła: opinię rzeczoznawcy T. S. - biegłego w dziedzinie mechaniki i techniki motoryzacyjnej oraz ruchu drogowego; biegłego skarbowego w zakresie wyceny maszyn, urządzeń , pojazdów, majątku nietrwałego sporządzoną w dniu 14 stycznia 2024 r. na okoliczność zabytkowego charakteru przedmiotowego pojazdu; kartę ewidencyjną pojazdu z załącznikami; dokumentacje potwierdzającą własność pojazdu.
Z przedłożonej opinii rzeczoznawczy wynika, iż produkcja modelu przedmiotowego pojazdu odbywała się w latach 1989-1994, w którym to okresie wyprodukowano łącznie 166 000 sztuk pojazdów. Model ten był pierwszą limuzyną klasy premium [...] producenta [...], a jego założeniem koncepcyjnym było stworzenie konkurencji dla europejskim marek BMW i Mercedes. W porównaniu do konkurencji przedmiotowy model pojazdu odznaczał się bardziej wyciszoną kabiną, wyższą prędkością maksymalną, niższym współczynnikiem oporów oraz niższą masą własną. Ponadto w treści opinii przedstawiono zastosowane rozwiązania techniczne w zakresie silnika, układu napędowego, układu hamulcowego, układu kierowniczego i instalacji elektrycznej. Jako rozwiązania oryginalne wskazano: samochód o wysokim komforcie jazdy, dużej trwałości i o ładnej sylwetce, hamulce tarczowe wentylowane wzmacniane, silnik ośmiocylindrowy w układzie V o mocy 258 KM, czterobiegową automatyczną skrzynię biegów, prędkość maksymalna 250 km/h, dobre przyśpieszenie. Egzemplarz pojazdu będący przedmiotem opinii spełnia kryteria wiekowe (33 lata), a techniczne 90% ukompletowanie kwalifikuje pojazd do grupy pojazdów o charakterze zabytkowym z okresu historycznego Total effective (po roku 1981).
