Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. III SA/Kr 1313/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Michna (spr.) Sędziowie WSA Jakub Makuch WSA Bogusław Wolas Protokolant Specjalista Dominika Janik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi Z. B. na uchwałę Rady Powiatu w O. z dnia 11 lipca 2024 r. nr IV/38/2024 w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Powiatu O. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości, II. zasądza od Powiatu O. na rzecz skarżącego Z. B. 300 zł (trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Rada Powiatu w O., działając na podstawie art. 383 § 1 pkt 5 i § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408 z późn. zm.) w zw. z art. 27 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) oraz art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107) podjęła w dniu 11 lipca 2024 r. uchwałę nr IV/38/2024 w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Powiatu O.
Zgodnie z tekstem uchwały:
§ 1. Stwierdza się wygaśnięcie mandatu radnego powiatu o. pana Z. B. w związku z naruszeniem ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z funkcją zastępcy wójta.
§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Powiatu w O. do niezwłocznego doręczenia uchwały zainteresowanemu i przesłania jej Wojewodzie Małopolskiemu i Komisarzowi Wyborczemu w Krakowie III.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu w O.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wniósł Z. B. (skarżący), domagając się stwierdzenia nieważności uchwały w całości.
Zaskarżonej uchwale skarżący zarzucił naruszenie:
1. art. 383 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy w zw. z art. 27 pkt 2 o samorządzie gminnym i w związku z art. 682 § 2 Kodeksu Pracy przez wadliwą wykładnię, w szczególności pojęcia "wykonywanie funkcji, której nie można łączyć z członkostwem w radzie powiatu" oraz w zakresie uznania opublikowanego aktu powołania na stanowisko zastępcy wójta za wypełnienie przesłanki niepołączalności stanowisk;
