Interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.549.2024.4.EJU
Obowiązek posiadania kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 24 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku posiadania kasy rejestrującej.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania - pismem z 27 listopada 2024 r. (wpływ 27 listopada 2024 r.) oraz pismem, które wpłynęło 11 grudnia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Jest Pani dietetykiem. Obecnie pracuje Pani stacjonarnie w gabinecie (1 x w tygodniu, ale będzie Pani to minimalizować do około 2x w miesiącu z uwagi na przeprowadzkę) oraz online, głównie online w 95% czasu (konsultacje online oraz diety online PDF, planuje Pani też w przyszłości wprowadzić inne produkty cyfrowe takie jak gotowe diety, eBOOKi, webinary itp.).
Księgowy pod koniec lipca poinformował Panią o przekroczeniu progu 20 tysięcy na rzecz osób fizycznych, więc musi Pani wejść od października na kasę fiskalną online. Tak chciała Pani zrobić, ale przeprowadzka oraz to, że pracuje Pani w 95% online i będzie Pani przyjmować stacjonarnie tylko z 2x w miesiącu, dały Pani do myślenia, że woli Pani aby klienci płacili Pani przedpłatę poprzez sklep internetowy skoro już Pani w ten sklep zainwestowała.
Oznaczałoby to rezygnację z płatności gotówką, na rzecz transakcji bezgotówkowych za pomocą Przelewów 24 (czyli karty płatnicze, Blik, przelew, PayPo płatności odroczone) oraz przelewów tradycyjnych na nr konta bankowego firmowego.
Zaczęła Pani się zatem zastanawiać czy w ogóle ta kasa fiskalna będzie Pani potrzebna skoro nie będzie Pani operować gotówką. Kontaktowała się Pani już z Infolinią KIS oraz mailowo. Dostała Pani informacje, iż zgodnie z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów faktycznie mimo iż przekroczyła Pani próg, a deklaruje Pani, że od października będzie Pani prowadzić płatności bezgotówkowe, to jak Pani twierdzi, kasy nie musi Pani mieć.
Wskazała Pani, że nie ma określonego wzoru w jaki sposób ewidencja powinna być prowadzona. Jeżeli chodzi o formę (papierowo czy elektronicznie) podatnik sam o niej decyduje. I że w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktury chyba, że na żądanie nabywcy. A Księgowy powiedział Pani, że jeżeli nie założy Pani kasy, to każdej osobie fizycznej, ma Pani wystawiać fakturę. Według Pani to jest niedorzeczne. Przecież nie każdy tej faktury chce, a koszty księgowości by znacznie wzrosły z uwagi na dużą liczbę papierów do zaksięgowania, o czym również Panią poinformował. Pisze Pani więc z uwagi na to, że ma Pani sprzeczne informacje, a chcę mieć pewność, że robi wszystko dobrze.
W uzupełnieniu udzieliła Pani następujących informacji:
Na pytanie Organu: „Czy jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?” udzieliła Pani następującej odpowiedzi: „Nie”.
Na pytanie Organu: „Na czyją rzecz świadczy Pani usługi w swojej działalności – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, rolników ryczałtowych, podatników?” udzieliła Pani następującej odpowiedzi: „Świadczę usługi na rzecz osób fizycznych (diety, konsultacje), które obecnie ewidencjonuję w postaci papierowej. Świadczę również usługi na rzecz podatników - lekarze, laboratoria medyczne, czy firmy z suplementami diety - im wystawiam fakturę.”
Na pytanie Organu: „Czy dokonuje/będzie Pani dokonywała sprzedaży towarów lub świadczy/będzie Pani świadczyła usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605)? Jeśli tak, prosimy je wskazać.” udzieliła Pani następującej odpowiedzi: „Nie”.
Na pytanie Organu: „Czy prowadziła Pani wcześniej działalność gospodarczą (w tym działalność nierejestrowaną)? Jeśli tak, to w jakiej formie prawnej?” udzieliła Pani następującej odpowiedzi: „Nie prowadziłam”.
Na pytanie Organu: „Czy prowadziła/prowadzi Pani już sprzedaż towarów lub świadczyła/świadczy Pani usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej?” udzieliła Pani następującej odpowiedzi: „Nie, nie mam kasy fiskalnej. Prowadzę ewidencję sprzedaży”.
Na pytanie Organu: „Czy była już Pani zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej lub przestała Pani spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania? Jeśli tak, prosimy opisać przyczyny” udzieliła Pani następującej odpowiedzi: „Byłam zobowiązana do sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej od października, ale nie weszłam na nią, dlatego, że wcześniej we wrześniu napisałam wniosek odnośnie tego czy kasa jest mi potrzebna. Moja sytuacja się zmieniła. Od sierpnia nie przyjmuje gotówki. Mam gabinet, ale jestem tam 1x/2 miesiące i osoby fizyczne płacą mi online poprzez sklep internetowy. Dlatego uważam, że nie mam obowiązku posiadać kasy online”.
Na pytanie Organu: „Czy za świadczone usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych otrzymuje i będzie Pani otrzymywać zapłatę wyłącznie w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pani rachunek bankowy lub na Pani rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pani członkiem)?” udzieliła Pani następującej odpowiedzi: „Nie będzie gotówki”.
Na pytanie Organu: „Czy z prowadzonej przez Panią ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika i będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczy?” udzieliła Pani następującej odpowiedzi: „Z ewidencji tak, natomiast potwierdzenie przelewu, jak wiadomo, nie ma napisanego „za co” jest ta płatność, natomiast imię nazwisko, kwota i data zgadzają się z tymi w ewidencji.”
Na pytanie Organu: „Czy za wykonane usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej otrzymuje/będzie Pani otrzymywała zapłatę gotówką?” udzieliła Pani następującej odpowiedzi: „Nie”.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 listopada 2024 r.)
Czy ma Pani obowiązek posiadać kasę fiskalną, czy jednak prowadzenie ewidencji sprzedaży bezrachunkowej oraz zbieranie potwierdzenia przelewu od osób fizycznych jest wystarczające?
Pani stanowisko w sprawie(ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 listopada 2024 r.)
Uważa Pani, że nie musi Pani posiadać kasy fiskalnej ponieważ nie przyjmuje gotówki, rozlicza się Pani online za pomocą sklepu Internetowego, a prowadzenie ewidencji sprzedaży w formie papierowej i/lub elektronicznej oraz możliwość pobrania potwierdzenia przelewu jest wystarczająca w Pani przypadku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwaną dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn., że dotyczą konkretnych czynności.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego.
Natomiast na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Stosownie do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
W myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia:
Na potrzeby korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1:
1)nie uwzględnia się dokonanej lub przewidywanej sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 35 i 47 załącznika do rozporządzenia;
2)przy obliczaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się należnego podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Należy przy tym wskazać, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani dietetykiem. Świadczy Pani usługi m.in. na rzecz osób fizycznych (diety, konsultacje). Księgowy pod koniec lipca poinformował Panią o przekroczeniu progu 20 tysięcy na rzecz osób fizycznych, więc musi Pani wejść od października na kasę fiskalną online. Tak chciała Pani zrobić, ale przeprowadzka oraz to, że pracuje Pani w 95% online i będzie Pani przyjmować stacjonarnie tylko z 2x w miesiącu, dały Pani do myślenia, że woli Pani aby klienci płacili Pani przedpłatę poprzez sklep internetowy. Oznaczałoby to rezygnację z płatności gotówką, na rzecz transakcji bezgotówkowych za pomocą Przelewów24 (czyli karty płatnicze, Blik, przelew, PayPo płatności odroczone) oraz przelewów tradycyjnych na nr konta bankowego firmowego. Od sierpnia nie przyjmuje Pani gotówki. Osoby fizyczne płacą Pani online poprzez sklep internetowy. Z prowadzonej przez Panią ewidencji jednoznacznie wynika i będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczy. Ponadto imię nazwisko, kwota i data na potwierdzeniu przelewu zgadzają się z tymi w ewidencji. Nie dokonuje/nie będzie Pani dokonywała sprzedaży towarów lub świadczy/będzie Pani świadczyła usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia.
Pani wątpliwości w sprawie dotyczą obowiązku posiadania kasy rejestrującej.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy potwierdzić należy, że w niniejszym przypadku zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – nie otrzymuje/nie będzie Pani otrzymywała zapłaty gotówką, całość zapłaty za wykonaną usługę otrzymuje/będzie Pani otrzymywała wyłącznie online poprzez sklep internetowy [t.j. za pomocą Przelewów24 (czyli karty płatnicze, Blik, przelew, PayPo płatności odroczone) oraz przelewów tradycyjnych na nr konta bankowego firmowego], a z prowadzonej przez Panią ewidencji jednoznacznie wynika i będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczy. Ponadto imię nazwisko, kwota i data na potwierdzeniu przelewu zgadzają się z tymi w ewidencji. Wskazała Pani również, że nie dokonuje/nie będzie Pani dokonywała dostawy towarów oraz nie świadczy/nie będzie Pani świadczyła usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia.
W konsekwencji powyższego uznać należy, że w sytuacji utraty przez Panią prawa do zwolnienia ze względu na przekroczenie limitu obrotów, w przypadku gdy prowadzi/będzie Pani prowadziła wyłącznie sprzedaż zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej zgodnie z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, to nie ma/nie będzie miała Pani obowiązku posiadania kasy rejestrującej i ewidencjonowania na niej prowadzonej sprzedaży.
Tym samym Pani stanowisko, zgodnie z którym nie musi Pani posiadać kasy fiskalnej, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii obowiązku posiadania przez Panią kasy rejestrującej. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
