Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 5 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Go 240/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Damian Bronowicki Sędziowie Sędzia WSA Jacek Niedzielski Sędzia WSA Dariusz Skupień (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Magdalena Komar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi J.R. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2022 oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] czerwca 2024 r. Dyrektor [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa [...] (dalej zwany: organ odwoławczy, organ II instancji) utrzymał w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa [...] (dalej zwany: organ I instancji) z [...] marca 2024 r. w sprawie odmowy przyznania J.R. (dalej zwany: skarżącym, strona) płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2022.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
We wniosku o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na 2022 r., skarżący zadeklarował obszar o łącznej powierzchni
8,63 ha. Organ I instancji wystosował do skarżącego wezwanie do złożenia wyjaśnień, w związku z faktem, iż deklarowane działki ewidencyjne nr [...] oraz nr [...] (gmina Ż. , obręb ewidencyjny G.) (deklarowane 8,63 ha) należą do Skarbu Państwa, a strona nie przedstawiła do nich tytułu prawnego do czego jest zobowiązana na mocy art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 5 luty 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1775) - zwanej dalej ustawą o płatnościach w zw. z § 3 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 marca 2015 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2015 r., poz. 352 ze zm.). Ponadto w w/w wezwaniu wskazano, iż o płatności na rok 2022 do działek nr [...] oraz nr [...] wystąpił również inny producent rolny i w związku z tym, strona została poproszona o udokumentowanie prowadzenia działalności rolniczej. Skarżący nie odpowiedział na wezwanie. Z kolei druga strona, która zadeklarowała w/w działki tj. U.K., złożyła w Biurze Powiatowym ARiMR dokument (umowa dzierżawy z dnia [...].12.2021 r.) poświadczający posiadanie tytułu prawnego do działek: nr [...] oraz nr [...] (gmina Ż. , obręb ewidencyjny G.) przez małżonka tj. J.K.
