Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. III SA/Kr 1142/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Bogusław Wolas (spr.) Sędziowie: WSA Jakub Makuch Asesor WSA Magdalena Gawlikowska Protokolant: specjalista Anna Chwalibóg po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi A. P. na uchwałę Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 26 kwietnia 2024 r. nr 975/24 w przedmiocie odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. zasądza od Zarządu Województwa Małopolskiego na rzecz skarżącego A. P. 797 (słownie: siedemset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
A. P. (dalej: "skarżący") wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę nr [...] Zarządu Województwa Małopolskiego z 26 kwietnia 2024 r. o odwołaniu skarżącego ze stanowiska dyrektora Zespołu Szkół – [...] w M. z dniem 29 kwietnia 2024 r. bez wypowiedzenia.
Wydanie tej uchwały poprzedziła pozytywna opinia Kuratora Oświaty w Krakowie w sprawie odwołania skarżącego ze stanowiska dyrektora Zespołu Szkół.
W uzasadnieniu uchwały organ wskazał, że skarżący - działając w ramach udzielonego przez organ pełnomocnictwa - podejmował indywidualne decyzje, co do których występują poważne zastrzeżenia, wynikające z napływających skarg dotyczących działalności skarżącego, jak też z ustaleń zawartych w protokołach z kontroli przeprowadzonych przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego oraz przez Kuratorium Oświaty w Krakowie. W tym zakresie w uchwale wskazano na:
1) skargę wicedyrektora Zespołu Szkół, która wpłynęła do organu 27.11.2023 r. Dotyczyła ona sposobu zarządzania przez skarżącego placówką, a sformułowane zarzuty wskazywały na "liczne zmiany na stanowiskach kierowniczych wynikające z rezygnacji kolejnych wicedyrektorów, wakatów na stanowiskach kierowniczych, chaosu organizacyjnego wynikającego z ciągłych zmian planu lekcji, zmian przydziałów godzin dla nauczycieli związanych z ogromną rotacją kadry pedagogicznej, braków specjalistów, niezapewnienia uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w trakcje realizowanych zajęć dydaktycznych oraz dyskredytowanie rady rodziców".
