Wyrok WSA w Krakowie z dnia 27 listopada 2024 r., sygn. II SA/Kr 1162/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Jacek Bursa Sędzia WSA Sebastian Pietrzyk Protokolant: starszy referent sądowy Paulina Filipek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 listopada 2024 r. sprawy ze skargi P. K. na decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie nr 274/2024 z dnia 26 czerwca 2024 r. znak WOB.7721.6.2024.MULE w przedmiocie odmowy udzielenia pozwolenia na użytkowanie I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie na rzecz skarżącego P. K. kwotę 980 zł (dziewięćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
II SA/Kr 1162/24
UZASADNIENIE
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla powiatu krakowskiego-ziemskiego w Krakowie decyzją nr 193/U/2023 z 1 grudnia 2023 r., znak: PINB-I- 5121.192.23.XIV.55, wydaną m.in. na podstawie art. 59 ust. 5 w zw. z art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), odmówił P. s.c. wydania pozwolenia na użytkowanie dla inwestycji "Budowa hali z zapleczem socjalnym na działce nr [...], nr [...], nr [...] i nr [...] przy ul. [...] we W. w celu zapewnienia bezpiecznych odległości dzieciom uczęszczającym do szkoły oraz utworzenia powierzchni izolacji dla zakażonych osób na wirusa COVID-19".
W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji stwierdził, że inwestycja powstała bez wymaganego pozwolenia na budowę, ponieważ art. 12 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych nie miał zastosowania, a to dlatego, że: 1) roboty budowlane rozpoczęto po utracie mocy tego przepisu, tj. po 4 września 2020 r. (podczas kontroli 6 października 2020 r. ustalono brak rozpoczęcia jakichkolwiek prac budowlanych objętych powiadomieniem z 12 sierpnia 2020 r.), 2) zamiar rozpoczęcia użytkowania przypadał po zakończeniu pandemii, 3) obiekt został wybudowany na potrzeby działania szkoły (podczas kontroli 26 września 2023 r. był użytkowany przez dzieci), 4) szkolne inwestycje sportowe mają na celu zapewnienie przestrzeni dla dzieci, więc inwestycję trudno połączyć z celem przeciwdziałania COVID-19 ("przejściowe zwiększenie infrastruktury niezbędnej dla opieki medycznej nad osobami chorymi").
