Wyrok WSA w Kielcach z dnia 30 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Ke 613/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Miziołek Sędziowie Sędzia WSA Renata Detka Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.) Protokolant Starszy inspektor sądowy Joanna Dziopa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi F. M. na decyzję Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty z dnia 18 września 2024 r. [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji w sprawie wykreślenia z ewidencji szkół i placówek niepublicznych oddala skargę.
Uzasadnienie
Kurator Oświaty decyzją z 18 września 2024 r. [...] po rozpatrzeniu odwołania Fundacji Ś. M. [...] w S., od decyzji Starosty [...] z 1 sierpnia 2024 r. w sprawie odmowy uchylenia decyzji z 7 czerwca 2023 r. nr [...] w sprawie wykreślenia od 31 sierpnia 2024 r. z ewidencji szkół i placówek niepublicznych [...], na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 4 lit. a w związku z pkt 2 w związku z art. 169 ust. 1 pkt 3 lit. a i ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737) oraz art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 107 § 1 i § 3 i art. 154 kpa, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że 15 lipca 2024 r. Starosta [...] wszczął na wniosek Fundacji Ś. M. postępowanie w sprawie uchylenia decyzji Starosty [...] z 7 czerwca 2023 r. nr [...] w sprawie wykreślenia wpisu z ewidencji szkół i placówek niepublicznych Liceum Akademickiego [...]. Strona zwróciła się o jak najszybsze przeprowadzenie rekontroli.
Podstawą wszczęcia postępowania, które zakończyło się wydaniem decyzji nr [...], było pismo Kurator Oświaty w K., w którym organ ten w trybie nadzoru pedagogicznego stwierdził, że działalność szkoły jest niezgodna z przepisami prawa oświatowego. Od decyzji nr [...] strona nie złożyła odwołania, co przełożyło się na uznanie jej za ostateczną i podlegającą wykonaniu.
Dalej organ II instancji podał, że w związku z przeprowadzonymi przez wizytatorów Kuratorium Oświaty w K. kontrolami doraźnymi stwierdzono, że działalność Liceum Akademickiego [...] wchodzącego w skład Zespołu Szkół [...] w S., jest niezgodna z przepisami prawa, a w wyznaczonym terminie szkoła ta nie zastosowała się do poleceń wydanych przez Kurator Oświaty. Na podstawie tych wniosków Starosta [...] podjął działania, które wynikały z art. 169 ust. 1 pkt. 3 lit. a w związku z ust. 2 ustawy Prawo oświatowe. Natomiast zgodnie z art. 169 ust. 2 tej ustawy wykreślenie z ewidencji nastąpiło w drodze decyzji, w terminie określonym w decyzji i było równoznaczne z likwidacją tej szkoły.
