Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 stycznia 2025 r., sygn. II SA/Gl 891/24
Opłata za odprowadzanie wód opadowych może być ustalana na podstawie średnich wartości z pozwolenia wodnoprawnego w przypadku braku rzeczywistych pomiarów, zgodnie z przepisami ustawy Prawo wodne, co spełnia wymogi unijnej polityki zwrotu kosztów usług wodnych.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 stycznia 2025 r. sprawy ze skargi Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w J. na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w K. z dnia 21 maja 2024 r. nr CK.ZUO.4701.6550.OZ.2023.AP w przedmiocie określenia opłaty za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych oddala skargę.
Uzasadnienie
Informacją z dnia 8 kwietnia 2024 r. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w K., działając m.in. na podstawie art. 272 ust. 17 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (aktualny publikator: Dz. U. z 2024 r. poz. 1087, dalej w skrócie: "Pr.w."), określił Miejskiemu Zarządowi Dróg i Mostów w J. (dalej: "skarżącemu") opłatę zmienną za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do wód cieku K1., za okres IV kwartału 2023 r., w wysokości 244,00 zł. W uzasadnieniu wskazał sposób obliczenia opłaty i wyjaśnił, że jej wysokość ustala się jako suma iloczynu jednostkowej stawki opłaty zamiennej za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych bez urządzeń do retencjonowania wody z terenów uszczelnionych, wyrażonej w m³ (stawka 0,75 zł. za 1 m³) i ilości odprowadzonych wód wylotami W1 i W2 w m³, na podstawie pozwolenia wodnoprawnego, oraz czasu rozliczeniowego wynoszącego kwartał.
