Jak zaksięgować zdarzenia związane z zapłatą odszkodowania za uszkodzenie powierzonych towarów
PROBLEM
Spółka X zajmuje się usługami kontroli jakości powierzonych produktów, wsparciem magazynowym oraz wsparciem produkcji. W wyniku uszkodzenia modułów przy ich załadunku przez pracowników spółki X, kontrahent wystawił na spółkę X notę obciążeniową. Zdarzenie zostało zgłoszone do ubezpieczyciela i spółka X otrzymała decyzję o przyznaniu odszkodowania. Odszkodowanie jednak zostało przelane na konto trzeciego podmiotu, nie na rzecz wystawcy noty. Odszkodowanie wypłacono po potrąceniu franczyzy redukcyjnej, do zapłaty franczyzy zobowiązana jest spółka X. Jak zaksięgować te zdarzenia? Czy notę obciążeniową wystawioną na spółkę X należy w całości zaksięgować w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, a przyznane odszkodowanie na pozostałe przychody operacyjne, pomimo że tak naprawdę z konta spółki zostanie zapłacona jedynie kwota franczyzy redukcyjnej? Czy noty obciążeniowej nie księgować w koszty spółki, tylko zawiesić na koncie rozrachunkowym z ubezpieczycielem, a po otrzymaniu decyzji o przyznanym odszkodowaniu, nie księgować na przychody, lecz rozliczyć z kontem ubezpieczyciela, i jedynie pozostałą kwotę, jaką spółka jest zobowiązana zapłacić (franczyzę redukcyjną) zaksięgować na pozostałe koszty operacyjne?