Postanowienie o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności
Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji nieostatecznej zostało zarezerwowane dla przypadków szczególnych, kiedy konieczność oczekiwania na uzyskanie waloru ostateczności groziłaby dobrom szczególnie chronionym. Taki rygor może zostać nadany także po wydaniu decyzji – co będzie wymagało wydania odrębnego postanowienia.
Postępowanie administracyjne ma charakter dwuinstancyjny. W praktyce oznacza to obowiązek zapewnienia każdej ze stron postępowania możliwości dwukrotnego merytorycznego rozpoznania sprawy – najczęściej (zgodnie z dewolucją kompetencji) przez dwa różne organy. Ponowne merytoryczne rozpoznanie sprawy w ramach drugiej instancji musi zostać zainicjowane przez stronę, poprzez skorzystanie z prawa do wniesienia odwołania. Aby zapewnić realne znaczenie zasadzie dwuinstancyjności postępowania, przyjęto, że wykonaniu może podlegać wyłącznie decyzja ostateczna – a więc decyzja, względem której nie złożono odwołania w terminie albo w wyniku rozpatrzenia takiego odwołania organ drugiej instancji wydał decyzję merytoryczną (utrzymał w mocy decyzję dotychczasową albo uchylił ją w całości lub w części – i w tym zakresie orzekł co do istoty sprawy). Jeśli decyzja nieostateczna podlegałaby wykonaniu, to mogłoby dojść do sytuacji, w której w czasie trwania postępowania odwoławczego albo nawet jeszcze przed jego zainicjowaniem – decyzja nieostateczna zostałaby w całości wykonana i np. wywołała nieodwracalne skutki.
