Wyrok WSA w Łodzi z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Łd 747/24
Dnia 18 grudnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jarosław Czerw Sędziowie Sędzia WSA Piotr Mikołajczyk Asesor WSA Tomasz Porczyński (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 18 grudnia 2024 roku sprawy ze skargi Archidiecezji [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 21 sierpnia 2024 roku znak: SKO.4141.909.2024 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 21 sierpnia 2024 r., nr SKO.4141.909.2024 wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.) – dalej: k.p.a.; art. 9x ust. 2 pkt 1 i ust. 3 w zw. z art. 9g pkt 1, art. 9zb ust. 1ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 399) – dalej: u.c.p.g.; Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Zgierza z dnia 8 lipca 2024 r., znak GO.0640.18.2023 orzekającą o nałożeniu na Archidiecezję [...], z siedzibą w Ł. przy ul. [...], karę pieniężną w wysokości 12.739 zł za nieosiągnięcie w 2021 r. w odniesieniu do masy odebranych przez siebie odpadów komunalnych, wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych.
Wskazane wyżej decyzje podjęte zostały w postępowaniu wszczętym zawiadomieniem z dnia 10 października 2023 r. Z dokonanych w sprawie ustaleń faktycznych wynika, iż w dniu 17 kwietnia 2012 r. Administracja Nieruchomościami Archidiecezji [...] wystąpiła do Prezydenta Miasta Zgierza z wnioskiem o dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Do wniosku załączono oświadczenie złożone pod odpowiedzialnością karną, że dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą oraz, że podmiot wnioskujący zna i spełnia warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości określone przepisami u.c.p.g.p. Nadto ustalono, że Administracja Nieruchomościami Archidiecezji [...] jest nieposiadającą osobowości prawnej, wydzieloną jednostką organizacyjną Archidiecezji [...], utworzoną na podstawie dekretu Arcybiskupa Metropolity [...] z dnia 1 lipca 2006 r. Natomiast Archidiecezja [...], stosownie do przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, jest osobą prawną i posiada osobowość prawną. Bezsporne pozostaje również, że w ramach wykonywanej działalności regulowanej Administracja Nieruchomościami Archidiecezji [...] świadczyła usługę odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałej – cmentarza Rzymskokatolickiego [...] w Z., co potwierdzają coroczne sprawozdania. W oparciu o powyższe uznano, że podmiotem wykonującym działalność regulowaną w zakresie odbioru odpadów komunalnych jest Archidiecezja [...], jako organ prowadzący Administrację Nieruchomościami Archidiecezji [...], co stanowiło również podstawę do dokonania przez Prezydenta Miasta Zgierza, stosownie do art. 9ba u.p.p.g., sprostowania z urzędu istniejącego wpisu w rejestrze działalności regulowanej, celem jego doprowadzenia do stanu zgodności z istniejącym stanem faktycznym.
