Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 września 2024 r., sygn. II SAB/Wa 55/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Kube, Sędzia WSA Iwona Maciejuk, Asesor WSA Anna Pośpiech-Kłak (spr.), po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 6 września 2024 r. sprawy ze skargi A. C. na bezczynność Dyrektora Teatru [...] w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia [...] listopada 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] listopada 2023 r. A. C., zw. dalej "skarżącą", za pośrednictwem poczty elektronicznej posługując się adresem e-mail: [...] zwróciła się do Teatru [...] w [...] z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej "informację w postaci kopii dokumentów rozwiązujących umowy o pracę w okresie [...] września 2022 do dziś, odpowiednio zanonimizowanych" poprzez przesłanie jej na ww. adres e-mailowy.
Pismem z dnia [...] grudnia 2023 r. Teatr udzielił odpowiedzi poprzez przesłanie jej na adres: [...]. W piśmie tym Teatr wskazał, że informacją publiczną nie są dokumentów rozwiązujących umowy o pracę w okresie od [...] września 2022 r. do dnia wskazanego we wniosku, albowiem te dokumenty dotyczą rozwiązania indywidualnego stosunku pracy. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022 r., poz. 902 ze zm.), zw. dalej "u.d.i.p.", prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do wglądu, ale jedynie do dokumentów urzędowych, a nie prywatnych. Dokumenty rozwiązujące indywidualne stosunki pracy nie stanowią informacji publicznej, gdyż jej treść nie stanowi o sprawach publicznych, a dokument ten nie posiada cech aktu publicznoprawnego, który podejmowany w ramach administracyjnych działań władczych. Dokument rozwiązujący umowę o pracę nie jest dokumentem urzędowym lub innym dokumentem odnoszącym się do ustawowych form działania organu władzy publicznej, lecz należy do kategorii aktów prywatnoprawnych sporządzanych na podstawie przepisów prawa pracy.
