Wyrok NSA z dnia 24 września 2024 r., sygn. II OSK 2701/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Magdalena Dobek-Rak (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Anita Lewińska-Karwecka po rozpoznaniu w dniu 24 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 czerwca 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 54/21 w sprawie ze skargi J. O. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie z dnia 9 listopada 2020 r. nr 1281/2020 w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 9 czerwca 2021 r., w sprawie o sygn. akt VII SA/Wa 54/21, oddalił skargę J.O. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 9 listopada 2020 r., nr 1281/2020, utrzymującą w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Garwolinie z 9 września 2020 r., nr 97/2020, nakazującą skarżącej rozbiórkę budynku gospodarczego zlokalizowanego na działce nr [...] położonej w G.
Oddalając skargę Sąd Wojewódzki potwierdził kwalifikację obiektu położonego na działce nr [...] w G. jako budynku gospodarczego o powierzchni 45,76 m2, który skarżąca wybudowała bez pozwolenia na budowę. Sąd podzielił stanowisko organów w zakresie braku możliwości doprowadzenia nielegalnej zabudowy do stanu zgodnego z prawem ze względu na jej sprzeczność z wymogami warunków technicznych określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1065), zwanym dalej rozporządzeniem. Obiekt ten bowiem tylną, północną ścianą usytuowany jest w granicy z działką sąsiednią nr [...], a parametry budynku i uwarunkowania działki wykluczają zaakceptowanie takiego położenia z punktu widzenia wymogów warunków technicznych określonych w § 12 ust. 1 i ust. 4 rozporządzenia. W sytuacji zatem braku prawnych możliwości legalizacji samowoli, organ zobowiązany był orzec rozbiórkę.
