Poradnia samorządowa
- Czy rada gminy może ustalić definicję przydomowego kompostownika?
- Dlaczego w regulaminie nie informuje się, kto jest właścicielem lodowiska?
- Czego unikać, sporządzając katalog zadań młodzieżowej rady gminy?
- Z jakiego powodu regulamin strefy płatnego parkowania nie może zwalniać z opłat pojazdów uprzywilejowanych?
- Czy gminna komisja budżetu i finansów może wydawać opinie dotyczące nabywanych nieruchomości?
W regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie radni postanowili wskazać, co może być uznane za przydomowy kompostownik. W zaproponowanej definicji postanowili, że jest to „pojemnik przeznaczony do gromadzenia odpadów bio lub wyznaczone miejsce na nieruchomości, ograniczone trwale z czterech stron deskami, belkami i murkiem itp.”. Czy radni mogli wprowadzić taką definicję?
Nie. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy nie może wykraczać poza granice upoważnienia wynikającego z art. 4 ust. 1–2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.u.c.p.g.). Regulacje te zawierają delegację ustawową dla wydania aktu prawa niższej rangi, określając zakres spraw, które mogą być przedmiotem unormowania uchwały rady gminy. Nie jest zatem dopuszczalna wykładnia rozszerzająca zastosowania tego przepisu (por. wyrok NSA z 8 listopada 2012 r., sygn. akt II OSK 2012/12; wyrok WSA we Wrocławiu z 30 listopada 2006 r., sygn. akt II SA/Wr 527/06).
