Wyrok NSA z dnia 23 października 2024 r., sygn. III OSK 1307/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Sławomir Pauter Protokolant: asystent sędziego Marita Sikora po rozpoznaniu w dniu 23 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 2023 r. sygn. akt II SA/Wa 622/23 w sprawie ze skargi A.T. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 10 lutego 2023 r. nr 596 w przedmiocie zwolnienia ze służby I. Oddala skargę kasacyjną, II. Zasądza od A.T. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 grudnia 2023 r. sygn. akt II SA/Wa 622/23 oddalił skargę A.T. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 10 lutego 2023 r. nr 596 w przedmiocie zwolnienia ze służby.
U podstaw rozstrzygnięcia Sądu pierwszej instancji legły następujące ustalenia oraz ocena prawna.
Komendant [...] Policji rozkazem personalnym z dnia 16 grudnia 2022 r. nr 9038 zwolnił A.T. z dniem 31 grudnia 2022 r. ze służby w Policji na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1882 ze zm., dalej w skrócie: "ustawa"). Na mocy art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 ze zm., dalej w skrócie: "k.p.a.") w/w rozkazowi został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazano na długotrwałą nieobecność policjanta w służbie, spowodowaną zwolnieniami lekarskimi.
W wyniku rozpatrzenia odwołania strony, sprawę rozpoznawał Komendant Główny Policji, który rozkazem personalnym z dnia 10 lutego 2023 r. nr 596, działając na podstawie art. 138 § 1 k.p.a., zaskarżony rozkaz personalny utrzymał w mocy. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ odwoławczy podał, że wnioskiem personalnym z dnia 7 listopada 2022 r. Naczelnik Wydziału [...] Komendy [...] Policji wystąpił do Komendanta [...] Policji o zwolnienie A.T. ze służby w Policji na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy, tj. z uwagi na ważny interes służby. Jako przyczynę wniosku wskazano długotrwałą nieobecność policjanta w służbie – w latach 2021-2022 absencja w służbie z powodu przebywania na zwolnieniach lekarskich wyniosła 461 dni. Ponadto A.T., w ocenie jego bezpośredniego przełożonego, w dniach, w których pełnił służbę, nie wywiązywał się w sposób rzetelny i sumienny z powierzonych mu obowiązków służbowych. Z uwagi na ciągłą absencję nie doskonalił on również swojej wiedzy i umiejętności zawodowych.
