Refakturowanie kosztów mediów na najemców
Wątpliwości podatników budzą często zasady, na jakich dopuszczalne jest refakturowanie na najemców kosztów mediów. W niniejszym artykule omówione zostaną obowiązujące w tym zakresie reguły wraz z przykładami, jak w praktyce je stosować.
Pojęcie refakturowania
Refakturowanie jest to – jak się przyjmuje – fakturowanie odsprzedaży usług bez doliczania marży. Do odsprzedaży usług dochodzi zaś w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 2a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), a więc gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług. Wówczas przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Na tej zasadzie odsprzedawane mogą być (a w konsekwencji refakturowane) koszty mediów.
Dopuszczalność refakturowania kosztów mediów
Podstawą opodatkowania VAT jest co do zasady, wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT). Jak jednocześnie stanowi art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak: prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
