Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1021.2024.2.JM
Dochody uzyskane w związku z realizacją umowy na świadczenie usług doradczych podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Istota problemu
Problem prawny dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych w ramach umów cywilnoprawnych, zawartych na realizację celów finansowanych z bezzwrotnej pomocy międzynarodowej. Kluczową kwestią było upewnienie się, czy spełnione są obie przesłanki zwolnienia, tj. źródło pochodzenia środków oraz bezpośrednia realizacja celu programu przez podatnika, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Rozstrzygnięcie
Organ podatkowy uznał, że dochody uzyskiwane przez podatnika w ramach projektu humanitarnego finansowanego ze środków organizacji międzynarodowej mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sąd uznał, że spełnione są obie przesłanki: środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy międzynarodowej, a podatnik bezpośrednio realizuje cel programu. Potwierdzono, że projekt jest finansowany ze środków pochodzących bezpośrednio od organizacji międzynarodowej, a umowa jest zawarta bezpośrednio z tą organizacją, co wyklucza pośrednictwo i spełnia warunki zwolnienia podatkowego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, żePanistanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegostanufaktycznegowpodatkudochodowymodosóbfizycznychjestprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem, które wpłynęło 12 lutego 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zawarła Pani z (…) w Polsce umowę na świadczenie usług doradczych w charakterze (…). Umowa dotyczy okresu od dnia 18 listopada 2024 r. do 13 czerwca 2025 r. i została zawarta w związku z realizacją działań (…) w odpowiedzi na kryzys uchodźczy spowodowany konfliktem zbrojnym na Ukrainie. Świadczy Pani swoje usługi na rzecz (…) w Polsce w ramach projektu humanitarnego, którego celem jest wsparcie uchodźców z Ukrainy przebywających w Polsce. Projekt ten jest finansowany w całości ze środków (…). (…), jako agencja koordynująca działania humanitarne, (…).
W ramach realizowanej współpracy wykonuje Pani następujące obowiązki:
1.Wsparcie techniczne
- Udzielanie wsparcia technicznego przy opracowywaniu, wdrażaniu i monitorowaniu strategii (…) w zakresie zdrowia psychicznego i wsparcia psychospołecznego dla uchodźców z Ukrainy przebywających w Polsce.
- Adaptacja i wdrażanie skalowalnych interwencji (…) opartych na dowodach naukowych, w tym narzędzi takich jak (…) oraz programów psychospołecznych dostosowanych do potrzeb populacji uchodźców.
- Opracowywanie strategii i dokumentów programowych, w tym planów pracy, szacunków budżetowych oraz ram logicznych dla realizowanych działań.
- Monitorowanie projektów realizowanych przez partnerów (…), w tym weryfikacja ich zgodności z wytycznymi (…), nadzorowanie realizacji celów oraz rozliczanie wyników.
- Finalizacja oraz adaptacja materiałów edukacyjnych i komunikacyjnych opracowanych przez (…), ich dostosowywanie do potrzeb lokalnych w Polsce oraz zapewnienie wysokiej jakości tłumaczeń.
2.Koordynacja działań i współpraca z partnerami
- Współprowadzenie (…) w Polsce, która jest prowadzona wspólnie przez (…).
- Mapowanie dostępnych usług (…) w Polsce i identyfikacja luk w zakresie świadczenia pomocy dla uchodźców.
- Organizacja i przeprowadzanie spotkań koordynacyjnych z interesariuszami, w tym z partnerami (…), organizacjami pozarządowymi oraz krajowymi strukturami opieki zdrowotnej.
- Organizacja szkoleń dla specjalistów zaangażowanych w działania (…) oraz opracowywanie narzędzi wsparcia technicznego dla partnerów wdrażających działania (…).
- Udział w przygotowywaniu raportów rocznych dotyczących postępów działań (…) oraz przygotowywanie dokumentacji wymaganej przez struktury (…).
3.Raportowanie i komunikacja:
- Opracowywanie miesięcznych raportów z postępów działań realizowanych w ramach projektu.
- Tworzenie strategii komunikacyjnych w zakresie (…), w tym materiałów promocyjnych i kampanii uświadamiających.
- Zapewnienie wkładu merytorycznego do publikacji (…) oraz innych materiałów informacyjnych związanych z realizacją działań na rzecz uchodźców.
- Komunikacja z interesariuszami krajowymi i międzynarodowymi, w tym z (…), a także z innymi organizacjami międzynarodowymi współpracującymi z (…).
4.Realizacja działań w ramach globalnej strategii humanitarnej (…)
- Współpraca z polskim Ministerstwem Zdrowia oraz innymi partnerami w celu zapewnienia dostępu uchodźców do wysokiej jakości usług zdrowotnych, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia psychicznego i psychospołecznego.
- Realizacja działań w zgodzie z globalnymi wytycznymi (…) oraz standardami reagowania na kryzysy humanitarne.
Wykonuje Pani swoje obowiązki w biurze (…) w Polsce albo zdalnie, z możliwością okazjonalnego udziału w spotkaniach i działaniach terenowych organizowanych przez (…). Pani wynagrodzenie zostało określone jako stawka dzienna, zgodna ze skalą wynagrodzeń obowiązującą w krajowym biurze (…) dla pracowników klasyfikowanych na poziomie (…). Świadczenia wykonywane przez Panią są częścią działań finansowanych w całości ze środków (…), a projekt jest elementem odpowiedzi na kryzys humanitarny wywołany wojną na Ukrainie. (…) pełni funkcję koordynatora działań humanitarnych w sektorze zdrowia, a jej działalność mieści się w ramach uzgodnień międzynarodowych dotyczących reagowania na katastrofy i kryzysy humanitarne. Realizowany kontrakt nie nosi znamion umowy o pracę, umowy o dzieło ani umowy zlecenia a jest umową cywilnoprawną. Za świadczone usługi otrzymuje Pani miesięczne wynagrodzenie.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Umowa nie została zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie prowadzi Pani jednoosobowej działalności gospodarczej.
Pani stałym miejscem zamieszkania była/jest Polska.
Posiadała i posiada Pani nieorganiczny obowiązek podatkowy na terytorium Polski.
Wynagrodzenie było/jest wypłacane bezpośrednio przez (…). Wynagrodzenie jest wypłacane z budżetu agencji (…).
(…) jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację Programu/Projektu. Bezpośrednio realizuje Pani cel programu/projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Pytanie
Czy dochody uzyskane w związku z realizacją powyższego projektu podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, ma Pani prawo do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pani praca w ramach opisanego projektu (…) wypełnia przesłanki tego zwolnienia, ponieważ:
1. Projekt jest finansowany w całości ze środków (…), będącej organizacją międzynarodową.
2. Bezpośrednio realizuje Pani cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Działania mają bezpośredni związek z przeciwdziałaniem skutkom konfliktu zbrojnego na Ukrainie.
3. Projekt jest realizowany na podstawie międzynarodowych uzgodnień w ramach struktury (…).
Uzasadnienie
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2024.226 t.j. z dnia 2024.02.21) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej powołanej powyżej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle powyższego, dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.: - dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy), - podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści. Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. Jest Pani krajową konsultantką (…). Umowę na wykonywanie pracy konsultantki podpisała Pani bezpośrednio z (…) Otrzymywane przez Panią wynagrodzenie finansowane będzie z budżetu (…), czyli organizacji międzynarodowej udzielającej bezzwrotnej pomocy. Wynagrodzenie pochodzi z funduszu programu realizowanego przez (…) w odpowiedzi na kryzys uchodźczy spowodowany konfliktem zbrojnym na Ukrainie.
Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie warunek określony w lit. a cytowanego wyżej przepisu, dotyczący źródła pochodzenia otrzymanych środków, zostanie spełniony.
W przedmiotowej sprawie została również spełniona przesłanka wynikająca z lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bowiem bezpośrednio realizuje Pani cel programu.
Jak słusznie wskazuje orzecznictwo sądów administracyjnych: wyrok NSA sygn. II FSK 859/14 z dnia 13 maja 2016 r., LEX nr 2063699: Jeżeli takie okoliczności, że pomiędzy finansującą program pomocowy organizacją międzynarodową a wykonującym zadania w ramach realizacji tego programu podatnika nie ma żadnego pośrednika, ani w sensie wykonawstwa (podwykonawstwa), ani co do sposobu nawiązania więzów prawnych łączących obie strony (bezpośrednia umowa), ani wreszcie sposobu finansowania i przekazywania wynagrodzenia za wykonaną pracę, to trudno jest zakwestionować przesłankę dotyczącą bezpośredniego realizowania celu programu. Potwierdza to również wyrok NSA sygn. II FSK 2794/14 z dnia 23 listopada 2016 r., LEX nr 2177350, zgodnie z którym: „Osoba otrzymująca środki finansowe od organizacji międzynarodowej i realizująca cele programu pomocowego jest osobą bezpośrednio realizującą cele programu pomocowego w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b u.p.d.o.f.” Podobnie w wyroku NSA sygn. II FSK 2405/11 z dnia 2 sierpnia 2013 r., LEX 1344006: „Za podatnika bezpośrednio realizującego cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy można uznać wyłącznie osobę, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tych środków. Stąd środki pieniężne będące przychodami podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy”.
Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do otrzymanego przez Panią wynagrodzenia finansowanego z budżetu organizacji międzynarodowej udzielającej bezzwrotnej pomocy, będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na poparcie swojego stanowiska, przywołuje Pani wydane interpretacje indywidualne przez Dyrektora KIS w podobnych stanach faktycznych: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 maja 2023 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.132. 2023.3.JM, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 sierpnia 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.352.2023.3.MM, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lutego 2021 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.931.2020.2.KF, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 maja 2023 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.193.2023.2.NM, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.352.2023.3.MM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zatem dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:
- dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a ponadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Przesłanki te muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.
Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.
Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.
Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ze stanu faktycznego wynika, że Pani stałym miejscem zamieszkania była/jest Polska. Zawarła Pani umowę z (…) w Polsce na świadczenie usług doradczych w charakterze (…). Umowa dotyczy okresu od dnia 18 listopada 2024 r. do 13 czerwca 2025 r. i została zawarta w związku z realizacją działań (…) w odpowiedzi na kryzys uchodźczy spowodowany konfliktem zbrojnym na Ukrainie. Świadczy Pani swoje usługi na rzecz (…) w Polsce w ramach projektu humanitarnego, którego celem jest wsparcie uchodźców z Ukrainy przebywających w Polsce. Projekt ten jest finansowany w całości ze środków (…). (…), jako agencja koordynująca działania humanitarne, prowadzi działania (…) dla uchodźców oraz wspierania krajowych struktur opieki zdrowotnej w Polsce. (…) jest agendą (…) tym samym wpisuje się w system Organizacji Narodów Zjednoczonych, który składa się z licznych agend, departamentów i instytucji. Umowa nie została zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie prowadzi Pani jednoosobowej działalności gospodarczej. Wynagrodzenie było/jest wypłacane bezpośrednio przez agendę (…). Wynagrodzenie jest wypłacane z budżetu agencji (…) jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację Programu/Projektu.
W Pani przypadku, spełnione zostało kryterium dotyczące pochodzenia środków finansowych, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedmiotowej sprawie została również spełniona przesłanka wynikająca z lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. We wniosku opisała Pani bowiem czynności które wykonuje, a następnie w uzupełnieniu wskazała Pani, że bezpośrednio realizuje Pani cel programu/projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. (…), jako agencja koordynująca działania humanitarne, prowadzi działania (…) dla uchodźców oraz wspierania krajowych struktur opieki zdrowotnej w Polsce. W ramach tego projektu humanitarnego, świadczy Pani swoje usługi na rzecz (…), którego celem jest wsparcie uchodźców z Ukrainy przebywających w Polsce.
Zatem, do otrzymanego przez Panią wynagrodzenia finansowanego z budżetu organizacji międzynarodowej udzielającej bezzwrotnej pomocy, będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
