Bezpieczeństwo i higiena pracy w praktyce: 11 najczęstszych wątpliwości
To pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w firmie. Dlatego musi znać odpowiedzi m.in. na poniższe pytania. Naruszenie przepisów może skutkować poważnymi konsekwencjami, łącznie z karą do trzech lat pozbawienia wolności
1. Czy obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa na terenie zakładu pracy dotyczy wyłącznie pracowników?
Nie, pracodawca odpowiada za zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim osobom, które przebywają na terenie zakładu pracy bez względu na łączące go z nimi relacje. Oznacza to, że pracodawca może ponosić odpowiedzialność cywilną i karną nie tylko za zdarzenia, które dotkną pracowników, lecz także inne osoby:
- współpracujące z nim na podstawie umów cywilnoprawnych lub B2B,
- które incydentalnie znalazły się na terenie zakładu pracy (np. dostawcy, klienci).
2. Jakie inne osoby – poza pracodawcą – ponoszą odpowiedzialność za naruszenie przepisów BHP w firmie?
Rzeczywiście, pracodawca nie jest jedyną osobą, która może ponosić odpowiedzialność w przypadku naruszenia przepisów BHP. Spoczywa ona również na każdej osobie, na którą przepisy nałożyły konkretny obowiązek w obszarze BHP. Przykładowo, w przypadku przekazania pracownikowi narzędzia do wykonywania pracy, które nie spełnia wymogów BHP, odpowiedzialność poza pracodawcą poniesie pracownik służby BHP oraz jego przełożony (menedżer). Do obowiązków pracownika służby BHP należy bowiem m.in. przeprowadzanie kontroli warunków pracy, natomiast do obowiązków menedżera – organizowanie stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
