Kiedy sprawozdanie za 2024 r. trzeba zaktualizować przed zatwierdzeniem
Jeśli jednostka uzyska istotne informacje dotyczące tego okresu, musi je uwzględnić i odpowiednio skorygować dokument. Przepisy przewidują, że jest to konieczne m.in. w przypadku ujawnienia błędów, korekty przychodów lub utraty wartości aktywów.
Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jeśli po sporządzeniu sprawozdania finansowego, ale przed jego zatwierdzeniem, jednostka uzyska informacje o zdarzeniach, które istotnie wpływają na dane w sprawozdaniu, trzeba je uwzględnić. Ponieważ sprawozdanie ma formę elektroniczną, jego aktualizacja oznacza sporządzenie nowego dokumentu – z bieżącą datą. Dotyczy to zarówno błędów księgowych, jak i ważnych zmian wpływających na ocenę, czy jednostka może kontynuować działalność.
Problem z kontynuowaniem działalności jednostki
Z najtrudniejszą sytuacją, z punktu widzenia konieczności zmiany sprawozdania finansowego, mamy do czynienia wtedy, gdy pomiędzy dniem jego sporządzenia a dniem zatwierdzenia pojawią się przesłanki wskazujące na brak kontynuacji działalności. Tu ustawa o rachunkowości wskazuje jednoznacznie – należy sporządzić sprawozdanie od nowa, zgodnie z jej art. 29.
Jak podpowiada KSR nr 14 „Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności”, sprawozdanie jednostki przy założeniu braku kontynuowania działalności sporządza się wtedy, gdy jest praktycznie pewne, że jednostka nie będzie mogła dalej działać w najbliższych miesiącach. Przyjmuje się, że taką sytuacją jest na pewno postawienie podmiotu w stan likwidacji lub upadłości przed dniem zatwierdzenia sprawozdania za 2024 r.
W innych przypadkach należy przeanalizować, czy rzeczywiście nie ma żadnej alternatywy dla zakończenia działalności. Często bowiem okazuje się, że możliwe jest skorzystanie z programów restrukturyzacyjnych, naprawczych lub pozyskanie wsparcia zewnętrznego. Wtedy można nie zmieniać sporządzonego wcześniej sprawozdania finansowego.
