Kompetencje przewodniczącego rady przy zwoływaniu sesji nadzwyczajnej
Przewodniczący rady gminy (miasta), jako tzw. organ wewnętrzny rady realizujący swoje uprawnienia w zakresie przygotowywania i prowadzenia obrad sesji, musi uwzględnić specyfikę sesji nadzwyczajnej. Ta odmienność ujawnia się na różnych etapach zwoływania i prowadzenia sesji – co również determinuje określone działania przewodniczącego. Z kolei przekroczenie kompetencji przez przewodniczącego może skutkować poważnymi konsekwencjami.
Przepisy ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) przewidują trzy rodzaje sesji rady gminy (miasta). Każdy z tych rodzajów służy co do zasady innym celom, a także różni się w zakresie samej procedury jej zwoływania. Należy wyróżnić następujące rodzaje sesji:
• pierwsza sesja nowo wybranej rady – zwoływana na podstawie art. 20 ust. 2, 2a i 2b u.s.g.,
W tym przypadku mamy do czynienia z sesjami zwoływanymi przez komisarza wyborczego (pierwsza sesja po wyborach, w tym również w przypadku powstania nowej gminy w wyniku połączenia lub utworzenia), bądź osobę wyznaczoną do pełnienia funkcji organów przez Prezesa Rady Ministrów (wybory przedterminowe).
• „zwyczajna” – zwoływana na mocy art. 20 ust. 1 u.s.g.,
• „nadzwyczajna” – zwołana na podstawie art. 20 ust. 3 u.s.g.
Nazwa sesji „nadzwyczajnej” ma charakter potoczny, gdyż u.s.g. w żadnym ze swoich przepisów nie posługuje się takim nazewnictwem. Nazwa w takiej formie przyjęła się z uwagi na sposób zwoływania sesji i okoliczności z tym związane – a mianowicie koresponduje to z wyznaczonym przez ustawodawcę terminem zwołania takiej sesji. Ponadto, w praktyce tego typu sesje nie stanowią sesji, które są ujmowane w harmonogramie sesji danej rady gminy (miasta) na konkretny rok.
