Przewodniczący rady gminy a zagadnienia „policji sesyjnej”
Pojęcie policji sesyjnej, znane w procedurach sądowych i odnoszące się do ściśle określonych instrumentów przysługujących sędziemu podczas rozprawy, nie występuje samo w sobie w ustawie o samorządzie gminnym. Jednak przewodniczenie obradom sesji w niektórych sytuacjach – szczególnie gdy przedmiotem obrad są kwestie wzbudzające emocje czy to radnych, czy też mieszkańców – może wiązać się z potrzebą podejmowania działań mających na celu zapewnienie prawidłowego toku posiedzenia rady.
Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady (art. 19 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Zaznaczenia wymaga, że sam przewodniczący rady gminy nie jest organem, a jednocześnie w praktyce określa się go potocznie jako „organ wewnętrzny” rady gminy, o ściśle określonych kompetencjach, uprawnieniach i obowiązkach.
Niewątpliwie jednym z podstawowych zadań przewodniczącego rady gminy jest zapewnienie prawidłowego toku posiedzenia rady, ale także dbanie o to, aby sesja przebiegała w sposób sprawny i wyczerpywała ustalony porządek obrad. W obrębie tych zadań należy upatrywać nie tylko samo upoważnienie przewodniczącego rady do prowadzenia i przewodniczenia obradom sesji rady gminy, ale także do kierowania samym przebiegiem dyskusji prowadzonej przez radnych oraz głosowania – w tym również poprzez udzielanie poszczególnym radnym głosu oraz ewentualne dopuszczanie do niego innych osób uczestniczących w obradach. Ponadto przewodniczący rady gminy w zakresie organizacyjnym wykonuje szereg czynności związanych ze zwoływaniem sesji, ale również czynności dotyczących realizacji innych zadań rady – chociażby odnośnie do rozpatrywania skarg i wniosków. Pozycja ustrojowa przewodniczącego rady gminy sprowadza się więc niejako do funkcji „usługowej” wobec samej rady.
