Postanowienie NSA z dnia 8 kwietnia 2025 r., sygn. II OZ 465/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz po rozpoznaniu w dniu 8 kwietnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Towarzystwa [...] sp. z o.o. z siedzibą w K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 stycznia 2025 r. sygn. akt IV SA/Po 946/24 o odmowie wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi Towarzystwa [...] sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 25 października 2024 r. znak: WOA.7721.249.2024.HG w przedmiocie nakazu rozbiórki postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 22 stycznia 2025 r., IV SA/Po 946/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, na podstawie art. 61 § 3 i § 5 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 935; dalej: p.p.s.a.), po rozpoznaniu wniosku Towarzystwa [...] sp. z o.o. z siedzibą w K. (dalej: skarżąca) o wstrzymanie wykonania decyzji Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 25 października 2024 r. znak: WOA.7721.249.2024.HG w przedmiocie nakazu rozbiórki w sprawie ze skargi skarżącej, odmówił wstrzymania jej wykonania. W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że twierdzenie skarżącej o "możliwości wyrządzenia nieodwracalnych szkód materialnych" nie zostało poparte ani argumentacją obrazującą skutki wykonania nakazu, ani opisem możliwych szkód materialnych wynikłych z wykonania zaskarżonej decyzji. Sąd I instancji wyjaśnił, że o zaistnieniu takich przesłanek nie przesądza sama treści decyzji nakazującej likwidację placu do gromadzenia odpadów, co w świetle treści uzasadnienia decyzji sprowadza się do usunięcia kontenerów na odpady oraz ogrodzenia (muru z bramą).
