Określenie rezydencji podatkowej i ograniczonego obowiązku podatkowego w świetle umowy polsko-maltańskiej - Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.145.2025.2.AA
Podatnik przebywający dłużej niż 183 dni w roku podatkowym poza granicami Polski, którego centrum interesów osobistych i gospodarczych znajduje się w kraju pobytu, podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, co oznacza opodatkowanie wyłącznie dochodów krajowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 16 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 16 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 2 kwietnia 2025 r. (wpływ 2 kwietnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani (...). Zatem nie ma Pani w Polsce jakiejkolwiek bliskiej rodziny, nie była Pani nigdy mężatką i nie ma Pani dzieci. Dnia 20 marca 2024 roku rozpoczęła Pani wykonywanie pracy na Malcie. W kraju tym przebywała Pani znaczną część roku kalendarzowego 2024, jednak do końca marca obowiązywała Pani umowa z byłym pracodawcą, który zwolnił Panią z obowiązku świadczenia pracy. Były pracodawca był też zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy o zakazie konkurencji, od kwietnia do czerwca 2024 r. Dodatkowo, osiągnęła Pani w Polsce dochody z tytułu najmu nieruchomości – dochody te są opodatkowane na takich samych zasadach od przeszło 10 lat (wynajmuje Pani nieruchomości, które dostała Pani w spadku po zmarłych rodzicach, stosując stawkę 8,5% ryczałtu). Dochód z najmu stanowi Pani dochód dodatkowy, incydentalny i nie polega Pani na nim dla zaspokojenia podstawowych potrzeb (najmu mieszkania na Malcie, opłat, jedzenia itd.). Na Malcie zaraz po przylocie wystąpiła Pani o wydanie dokumentu potwierdzającego status rezydenta, został wydany 4.04.2024 r.
Uzupełnienie wniosku
Czy jest Pani też obywatelką Malty?
Nie.
Jaki jest cel Pani przeprowadzki na Maltę?
Cel zarobkowy oraz osobisty – dostała Pani na Malcie pracę i chciała wykorzystać okazję do poprawy ogólnej jakości życia (słoneczne miejsce, zawarcie nowych znajomości, porzucenie starych relacji z Polski, (...)).
Czy pracę na Malcie podjęła Pani w ramach umowy o pracę; jeśli tak, proszę wskazać, czy jest to umowa na czas nieokreślony, czy określony, jak długo Pani ją wykonuje?
Umowę zawarła Pani na Malcie na czas nieokreślony i rozpoczęła jej wykonywanie 20 marca 2024 r.
Czy w związku z przeprowadzką na Maltę nastąpi Pani trwałe przesiedlenie na pobyt stały, czy jednak zamierza Pani wrócić do Polski – jeżeli tak, to od kiedy?
Tak, w związku z nową pracą przesiedliła się Pani na stałe na Maltę, zawarła Pani umowę najmu mieszkania na 3 lata. Rozważa Pani w przyszłości ponowną zmianę stałego miejsca zamieszkania, najprawdopodobniej nie będzie to jednak Polska tylko Francja, czeka Pani obecnie na ofertę pracy z Francji. Natomiast w roku kalendarzowym 2024 przebywała Pani stale na Malcie bez planów powrotu do Polski i obecnie też nie ma planów powrotu do Polski na stałe.
W którym państwie – w roku kalendarzowym 2024 – przebywała Pani dłużej niż 183 dni?
Na Malcie.
W którym państwie (w Polsce czy na Malcie) – w roku kalendarzowym 2024 – była Pani aktywność społeczna, polityczna, obywatelska – proszę podać jaka i gdzie?
Aktywność towarzyska koncentrowała się wokół Malty, gdzie zawarła Pani nowe znajomości i zaprosiła Pani kilkoro znajomych z Polski w odwiedziny. Nowe znajomości na Malcie miały różny charakter (zawodowy, towarzyski, romantyczny itd.). Działalności politycznej Pani nie prowadzi a w zakresie głosowania – korzystała Pani z prawa w roku 2024 tylko na Malcie w wyborach do europarlamentu.
Jakie – w roku kalendarzowym 2024 – były Pani powiązania majątkowe z Polską, a jakie Maltą; gdzie (w jakim państwie) posiada Pani nieruchomości (oprócz mieszkania, które dostała Pani w spadku po zmarłych rodzicach), konta bankowe, inwestycje, ubezpieczenia, kredyty, majątek ruchomy – np. samochód itp.?
Na Malcie wynajmuje Pani nieruchomość, która jest Pani centrum życiowym i Pani domem. Nie ma Pani inwestycji, polis na życie ani majątku ruchomego w postaci samochodu. Kredyt gotówkowy (niewielki) posiada Pani w polskim banku, został zaciągnięty w 2023 roku, przed przeprowadzką, na poczet spłaty przeszłych zobowiązań (studiów za granicą). Konta bankowe ma Pani w obu krajach.
Jakie – w roku kalendarzowym 2024 – były Pani powiązania osobiste z Polską, a jakie z Maltą, np. znajomi?
Celem przeprowadzki było podjęcie nowej pracy, odcięcie się od wielu osób z Polski z uwagi na (...). Niektóre z Polski oczywiście zostały i te osoby zaprosiła Pani w odwiedziny na Maltę (konkretnie X). W pozostałym zakresie skupiła się Pani na zawarciu nowych znajomości na Malcie, które obecnie Pani rozwija. Są one obecnie przeważające nad relacjami polskimi pod względem ich liczby.
Pytanie
W świetle powyższego prosi Pani o potwierdzenie, że może Pani przyjąć, iż w roku kalendarzowym 2024 była Pani jedynie rezydentem podatkowym Malty i podlega Pani jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zatem opodatkowane w Polsce są jedynie dochody osiągnięte na terytorium Polski z tytułu najmu, wynagrodzenia w ramach zakazu konkurencji i pracy przez 3 miesiące 2024 r.?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie – z uwagi na przebywanie na terenie Polski poniżej 180 dni oraz z uwagi na indywidualną sytuację rodzinną i brak bliskich Pani osób w Polsce, oraz z uwagi na suplementarny charakter dochodów z najmu nieruchomości, może Pani przyjąć, iż w roku kalendarzowym 2024 była Pani jedynie rezydentem podatkowym Malty i podlega Pani jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zatem opodatkowane w Polsce są jedynie dochody osiągnięte na terytorium Polski z tytułu najmu, wynagrodzenia w ramach zakazu konkurencji i pracy przez 3 miesiące 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby stwierdzić, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynika to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Polski centrum interesów życiowych.
Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ocena, czy podatnik podlega w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, powinna być dokonana w każdym przypadku indywidualnie z uwzględnieniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Jak wynika z wniosku, w marcu 2024 roku rozpoczęła Pani wykonywanie pracy na Malcie. Zatem w Pani sprawie znajdzie zastosowanie umowa zawarta między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 49 poz. 256 ze zm.; dalej: umowa polsko-maltańska).
Stosownie do art. 4 ust. 1 umowypolsko-maltańskiej:
W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie.
W myśl art. 4 ust. 2 umowy polsko-maltańskiej:
Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach, to jej status będzie określony według następujących zasad:
a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stale miejsce zamieszkania w obu Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ona silniejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
b) jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;
c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem;
d) jeżeli jest ona obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.
Dla potrzeb dokonania interpretacji ww. przepisu należy sięgnąć do Komentarza do Modelowej Konwencji OECD. Według tego Komentarza posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały. Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je, biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pani obywatelką Polski. W celach zarobkowych oraz osobistych przeprowadziła się Pani na Maltę. Podjęła Pani pracę na Malcie na podstawie umowy na czas nieokreślony. W 2024 r. na Malcie przebywała Pani dłużej niż 183 dni. W związku z nową pracą przesiedliła się Pani na stałe na Maltę. Na Malcie wynajmuje Pani nieruchomość, która jest Pani centrum interesów życiowych i Pani domem. Nie ma Pani inwestycji, polis na życie ani majątku ruchomego w postaci samochodu. Kredyt gotówkowy (niewielki) posiada Pani w polskim banku. Został on zaciągnięty w 2023 r. przed przeprowadzką na poczet spłaty przyszłych zobowiązań (studiów za granicą). Konta bankowe ma Pani w obu krajach. Dodatkowo osiągnęła Pani w Polsce dochody z najmu nieruchomości, które dostała Pani w spadku po zmarłych rodzicach. Dochód z tego najmu stanowi Pani dochód dodatkowy, incydentalny. Ponadto do końca marca 2024 r. obowiązywała Panią umowa z byłym polskim pracodawcą, który zwolnił Panią z obowiązku świadczenia pracy. Były pracodawca był też zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy o zakazie konkurencji od kwietnia 2024 r. do czerwca 2024 r.
Z opisu zdarzenia wynika, że w okresie, którego dotyczy wniosek, centrum Pani interesów osobistych znajdowało się na Malcie. Zatem w Polsce posiadała Pani ograniczony obowiązek podatkowy.
W odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z tytułu najmu nieruchomości położonych w Polsce wskazuję, co następuje.
Stosownie do art. 6 ust. 1 umowy polsko-maltańskiej:
Dochód osiągany przez osobę mającą miejsce za mieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (w tym dochód z gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 umowy polsko-maltańskiej:
Określenie „majątek nieruchomy” posiada takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa Umawiającego się Państwa, w którym majątek ten jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie należące do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, budynki, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do zmiennych lub stałych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji pokładów mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych; statki morskie, barki i statki po wietrzne nie stanowią majątku nieruchomego.
Natomiast w myśl art. 6 ust. 3 umowy polsko-maltańskiej:
Postanowienia ustępu 1 stosuje się do dochodu osiąganego z bezpośredniego użytkowania, dzierżawy, jak również każdego innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego.
Użyty w art. 6 ust. 1 umowy polsko-maltańskiej zwrot „może być opodatkowany w tym drugim państwie” oznacza, że o tym, czy będzie tam opodatkowany, zdecyduje już wyłącznie dane państwo, którego prawa taki zapis dotyczy i które z prawa do opodatkowania takich dochodów może zrezygnować. Określenie „może być opodatkowany” nigdy nie zezwala podatnikowi na wybór miejsca opodatkowania, lecz daje możliwość opodatkowania dochodu danemu państwu, gdy jego wewnętrzne prawo przewiduje takie opodatkowanie, czyli jest to przywilej danego państwa, a nie podatnika.
Zgodnie z powyżej wyrażonymi zasadami państwo miejsca położenia majątku nieruchomego dysponuje pełnym prawem do nakładania podatku na dochody z niego uzyskiwane przez osoby będące rezydentami innych państw.
Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, regulując kwestie opodatkowania dochodów z majątku nieruchomego, nie definiują samego pojęcia majątku nieruchomego. Postanowienia umów stanowią jedynie, że określenie to posiada takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego umawiającego się państwa, w którym majątek nieruchomy jest położony.
Nie znaczy to jednak, że każde z państw może całkowicie dowolnie rozstrzygać, co stanowi majątek nieruchomy w rozumieniu umowy/konwencji. Jednocześnie podkreślam, że prawo państwa, w którym majątek nieruchomy jest położony, do nałożenia podatku na dochód uzyskiwany z majątku nieruchomego ma zawsze pierwszeństwo przed prawem państwa rezydencji.
Dlatego też w odniesieniu do uregulowań zawartych w art. 3 ust. 2b pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również w postanowieniach art. 6 umowy polsko-maltańskiej wskazuję, że w przypadku przychodów (dochodów) uzyskiwanych z tytułu nieruchomości położonej w Polsce przez osobę podlegającą ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu decydujące znaczenia w kwestii zasad opodatkowania ma miejsce położenia nieruchomości, z której przychód (dochód) ten jest osiągany. Podstawowym kryterium przesądzającym o konieczności rozliczenia podatku w danym państwie w przypadku nierezydenta jest bowiem miejsce położenia nieruchomości.
Skoro posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na Malcie, a w Polsce posiada Pani ograniczony obowiązek podatkowy, to w Polsce opodatkowuje Pani jedynie dochody osiągane z najmu nieruchomości położonej w Polsce.
Odnosząc się natomiast do dochodów osiąganych przez Panią z tytułu wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, w ramach której pracodawca był zobowiązany wpłacić Pani wynagrodzenie z tytułu zakazu konkurencji za trzy miesiące 2024 r., wskazuję na art. 15 ust. 1 umowy polsko-maltańskiej, zgodnie z którym:
Z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19 i 20 płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Zatem, wynagrodzenia otrzymywane za trzy miesiące 2024 r. przez Panią jako osobę mającą miejsce zamieszkania na Malcie od polskiego pracodawcy z tytułu umowy o pracę wykonywanej w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, nie podlegają opodatkowaniu na Malcie.
Tym samym, uzyskane przez Panią dochody z tytułu umowy o pracę w Polsce za okres trzech miesięcy 2024 r. podlegająw Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: w okresie, którego dotyczy wniosek, centrum Pani interesów osobistych znajdowało się na Malcie. Zatem w Polsce posiadała Pani ograniczony obowiązek podatkowy. Dlatego też opodatkowaniu w Polsce podlegają jedynie dochody osiągane przez Panią na terytorium Polski z tytułu najmu i wynagrodzenia wynikającego z tytułu umowy o pracę.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
