Zwolnienia podatkowe z dotacji Erasmus+ a rozliczenie ryczałtowe w działalności gospodarczej - Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.163.2025.2.MT
Dotacja otrzymana w ramach programu Erasmus+ stanowi przychód zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT, natomiast nie można wyłączyć z przychodu kwot przekazywanych partnerowi, gdyż nie stanowią samodzielnego, odrębnego przychodu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 6 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 24 marca 2025 r. (wpływ 24 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan rezydentem polski, posiadającym na terenie Polski nieograniczony obowiązek podatkowy. Od 2006 r. prowadzi Pan, jako osoba fizyczna działalność gospodarczą, której przedmiotem jest działalność szkoleniowa, prowadzenie sesji coachingowych, terapeutycznych i psychologicznych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w 2024 r. rozliczał się Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W dniu 30 października 2024 r. Zawarł Pan z agencją (…), tj. Fundacją (…) Programu Erasmus+ (…) z siedzibą w (…), pod adresem (…), wpisaną do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…) w (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…), której nadano NIP: (…) REGON: (…), umowę o udzielenie dotacji w ramach programu (…) z datą rozpoczęcia (...) 2024 r. do dnia (…) 2026 r.
Fundacja (…) Programu Erasmus+ (…) w przedmiotowej umowie występuje jako podmiot udzielający dotacji, natomiast Pan jest Beneficjentem dotacji.
Maksymalna kwota dotacji, którą przyznano: (...) EUR. Forma dotacji: Płatność ryczałtowa dla partnerstwa na małą skalę. Rodzaj dotacji: Dotacja na działanie. Definicja znajduje się w art. 180 ust. 2 lit. a) rozporządzenia finansowego (UE) 2018/1046 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii „dotacja na działanie” oznacza dotację UE w celu sfinansowania „działania mającego przyczynić się do osiągnięcia jednego z celów polityki Unii”. Kategorie budżetowe/rodzaje działalności: Wkłady w formie płatności ryczałtowej.
Dotacja została przyznana Panu na projekt (…) którego celem jest podniesienie jakości pracy i praktyki oraz wzmocnienie potencjału organizacji partnerskich w zakresie wspierania młodych ludzi w wyborze ścieżki kariery poprzez udostępnienie do (…) 2025 r. internetowego narzędzia do samodzielnego kierowania karierą, pomagającego unikać typowych błędów na europejskim rynku pracy.
W ramach projektu realizowane będą następujące działania:
1.Mapowanie najgorszych praktyk i oczekiwań wśród młodych ludzi z różnych środowisk (absolwenci szkół/studiów, pracownicy młodzieżowi, doradcy zawodowi), w efekcie którego powstanie e-book dla młodzieży o tym, jakich działań się wystrzegać, a także program warsztatów dla młodzieży, z którego będą mogli korzystać doradcy zawodowi.
2.Opracowanie treści edukacyjnych dotyczących tematów poruszania się po rynku pracy, które zostaną umieszczone na platformie edukacyjnej.
3.Produkcja (...) i ich publikacja online na platformie edukacyjnej.
4.Stworzenie i przetestowanie platformy edukacyjnej.
5.Działania upowszechniające rezultaty projektu, m.in. organizacja warsztatów dla (…) osób z (…) i (…), którzy zostaną ambasadorami projektu (…).
Wszystkie rezultaty tworzone są do wykorzystania przez beneficjentów projektu i zgodnie z umową zawartą z (…) Agencją, będą dostępne bezpłatnie na licencji (...) z pełnym dostępem. Oznacza to, że beneficjent w ramach udzielonej dotacji nie tworzy produktów przynoszących firmie beneficjenta bezpośrednich korzyści finansowych, tylko przekazuje zrealizowane produkty do wykorzystania przez grupy docelowe (tu: młodzież na rynku pracy, doradcy zawodowi, (…)).
Beneficjent dąży do osiągnięcia następujących celów orientacyjnych przy pomocy przyznanego dofinansowania oraz w ramach zasad elastyczności określonych Warunkach Szczegółowych zawartej Umowy o udzielenie dotacji na realizację projektu.
Działania i Szacowany koszt w EURO: (…). Łącznie (...).
Zgodnie z postanowieniami zawartej umowy, może Pan współdziałać z innymi podmiotami w realizacji projektu obejmującego dotację. Umowa przewiduje tzw. organizacje uczestniczące, które wskazane są imiennie w załączniku do umowy. Współpracuje Pan, jako beneficjent dotacji z organizacją uczestniczącą, którą wskazał Pan w zawartej umowie w załączniku nr. 1 i jest nią X z siedzibą pod adresem: (…).
Jako sygnatariusze umowy beneficjenci pozostają w pełni odpowiedzialni wobec podmiotu udzielającego dotacji za realizację umowy i za wywiązanie się ze wszystkich swoich zobowiązań. Muszą oni wdrożyć umowę w miarę˛ swoich najlepszych możliwości, w dobrej wierze i zgodnie ze wszystkimi określonymi w niej obowiązkami i warunkami.
Zgodnie z zapisami umowy, „partnerów stowarzyszonych” wskazano w załączniku 1. Partnerzy stowarzyszeni muszą realizować zadania związane z działaniem przypisane im w załączniku 1 zgodnie z art. 11. Nie mogą naliczać wkładów na rzecz działania (brak wkładów w formie płatności ryczałtowej), a koszty realizowanych przez nich zadań nie są kwalifikowalne. Beneficjenci muszą zapewnić, aby ich zobowiązania umowne wynikające z art. 11 (prawidłowa realizacja), 12 (konflikt interesów), 13 (poufność i bezpieczeństwo danych), 14 (etyka), 17.2 (widoczność), 18 (postanowienia szczegółowe dotyczące realizacji działania), 19 (informacje) oraz 20 (prowadzenie rejestrów)miały również zastosowanie do partnerów stowarzyszonych.
Beneficjenci muszą zapewnić, aby podmioty, o których mowa w art. 25 (np. organ udzielający dotacji, OLAF, Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) itp.), miały możliwość korzystania z przysługujących im praw także wobec partnerów stowarzyszonych. W sytuacji gdy beneficjent wskazuje organizację uczestniczącą/partnerów stowarzyszonych przejmuje on zgodnie z postanowieniem umowy również rolę koordynatora.
Na rzecz X, zgodnie z postanowieniami umowy o dotację, zobowiązany jest Pan do wypłaty zaliczek na realizację zadań w ramach projektu objętego dotacją. Zaliczki wypłacane na rzecz X beneficjent (Pan) wypłaca ze środków wypłaconych z dotacji. Umowa przewiduje dwie raty wypłaty dotacji na rzecz beneficjenta. Zgodnie z zawartą umową kwota maksymalna w ramach przedmiotowej dotacji dla partnera stowarzyszonego X wynosi (...) EUR, wypacana w trzech płatnościach; dwóch po 40% kwoty maksymalnej oraz trzeciej do (...) EUR, wysokość dopłaty (trzeciej płatności) uzależniona jest od akceptacji wydatków Partnera przedstawionych w Raporcie końcowym projektu. Jako beneficjent oraz koordynator otrzymuje Pan kwotę dotacji wypłacaną zgodnie z harmonogramem, następnie zgodnie z postanowieniem umowy przekazuje Pan X część środków z dotacji celem realizacji projektu.
Partner X nie wystawia na Pana rzecz żadnych dokumentów finansowych tj. faktur, dodatkowych umów itp., przelew dokonywany jest tylko i wyłącznie na podstawie zapisów umowy zawartej o dotację z Fundacją (…) Programu Erasmus+ (…). Rozliczenia wydatków z podmiotem udzielającym dotacji obejmuję koszty poniesione przez Pana, jako beneficjenta na rzecz podwykonawców oraz na rzecz partnerów stowarzyszonych/organizacją uczestniczącą.
Zgodnie z umową wewnętrzny podział ról i odpowiedzialności beneficjentów przedstawia się następująco:
1.każdy beneficjent ma obowiązek:
a)uaktualniać informacje przechowywane w narzędziu sprawozdawczości i zarządzania Erasmus+,
b)bezzwłocznie informować podmiot udzielający dotacji (i pozostałych beneficjentów) o wszelkich wydarzeniach lub okolicznościach, które mogą mieć istotny wpływ na realizacje˛ działania lub ją opóźniać,
c)dostarczyć koordynatorowi w odpowiednim terminie:
- gwarancję dotyczącą płatności zaliczkowych/refundowanych;
- wkład w wyniki i sprawozdania okresowe;
- wszelkie inne dokumenty lub informacje wymagane na podstawie umowy przez podmiot udzielający dotacji.
2.koordynator ma obowiązek:
a)monitorować, czy działanie jest realizowane prawidłowo,
b)pośredniczyć w komunikacji miedzy konsorcjum, a podmiotem udzielającym dotacji, chyba że w umowie określono inaczej lub organ udzielający dotacji stanowi inaczej, a zwłaszcza:
- przekazać gwarancje dotyczące płatności zaliczkowych/refundowanych podmiotowi udzielającemu dotacji (w stosownych przypadkach);
- wzywa do dostarczenia i dokonywać przeglądu wszelkich wymaganych dokumentów lub informacji i weryfikować ich jakoś oraz kompletność przed przekazaniem ich podmiotowi udzielającemu dotacji;
- przedłożyć wyniki i sprawozdania podmiotowi udzielającemu dotacji;
- powiadamiać podmiot udzielający dotacji o płatnościach dokonanych na rzecz beneficjentów (sprawozdanie dotyczące przekazanych płatności; w razie potrzeby,
c)przekazać płatności otrzymane od podmiotu udzielającego dotacji pozostałym beneficjentom bez nieuzasadnionej zwłoki.
Wyżej wymienionych zadań koordynator nie może przekazać, ani zlecić w ramach podwykonawstwa żadnemu innemu beneficjentowi, ani osobie trzeciej (w tym podmiotom powiązanym).
Otrzymując dotację dokonuje Pan jej rozliczenia w następujący sposób: podmiot wypłacający dotację ustala w umowie i harmonogramie określone kwoty na poszczególne działania, zawiera Pan z podwykonawcami umowy na poszczególne usługi, podwykonawcy po zrealizowaniu usług przedkładają Panu faktury, które Pan opłaca z poszczególnych rat dotacji przyznanych na to działanie, jeśli rata otrzymanej dotacji jest wyższa niż poniesione koszty na podstawie faktur od podwykonawców, różnica stanowi Pana wynagrodzenie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
Wskazał Pan, że dotacja wpłynęła w październiku 2024 r. w wysokości (...) EURO, pozostała kwota w maksymalnej wysokości (...) EURO wpłynie w 2026 r.
Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w ramach, której realizuje/zamierza realizować Pan opisany we wniosku projekt wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %.
Otrzymana dotacja jest dotacją na działanie, przyjmującą formę płatności ryczałtowej.
Definicja znajduje się w art. 180 ust. 2 lit. a) rozporządzenia finansowego (UE) 2018/1046: „dotacja na działanie” oznacza dotację UE w celu sfinansowania „działania mającego przyczynić się do osiągnięcia jednego z celów polityki Unii”. Erasmus+ to unijny program wspierający kształcenie, szkolenie, młodzież i sport w Europie.
Wypłaty dotacji dokonała Fundacja (...) (F(...)), która jest fundacją Skarbu Państwa zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym (…), Wydział (...) (sygn. akt (…)). F(...) pełni funkcję (…) Programu ERASMUS+, która reprezentuje Polskę w Programie ERASMUS+ na arenie międzynarodowej, a w kraju organizuje nabory i nadzoruje finansowanie projektów.
Agencje (…) zajmują się promocją i realizacją programu na szczeblu krajowym oraz działają jako łącznik pomiędzy Komisją, a organizacjami uczestniczącymi na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Ich zadania to:
- przekazywanie potencjalnym beneficjentom odpowiednich informacji o programie Erasmus+;
- przeprowadzanie sprawiedliwej i przejrzystej selekcji wniosków dotyczących projektów, które mają być finansowane w ich kraju;
- monitorowanie i ocena realizacji programu w ich kraju udzielanie wsparcia wnioskodawcom i organizacjom uczestniczącym w trakcie całego cyklu trwania projektów;
- skuteczna współpraca z siecią wszystkich agencji narodowych i Komisją Europejską;
- promowanie i zapewnianie widoczności programu;
- promowanie działań służących upowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników programu na szczeblu lokalnym i krajowym.
Na pytanie, kto dokładnie przyznał Panu dotację, tj. jaki podmiot, wskazał Pan, że Program Erasmus+ jest realizowany głównie przez wykonanie pośrednie, co oznacza, że Komisja Europejska powierza wykonanie budżetu agencjom narodowym – w tym przypadku Fundacji (...).
Umowa na realizację projektu zawarta została pomiędzy Fundacją (...), będącą podmiotem udzielającym dotacji, a Panem zamieszkałym pod adresem: (…), PESEL: (…) prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą „Y” oraz beneficjentami określonymi w załączniku 1 umowy, którzy podpisali „formularz przystąpienia”, tu: organizacja X, z siedzibą (…).
Ostateczną odpowiedzialność za realizację programu Erasmus+ ponosi Komisja Europejska. Komisja na bieżąco zarządza budżetem oraz określa priorytety, cele i kryteria programu. Ponadto ukierunkowuje i monitoruje całościową realizację programu, działania następcze, stanowiące kontynuację projektów, i ewaluację programu na szczeblu europejskim. Do zadań Komisji należy również całościowe nadzorowanie i koordynowanie działalności struktur odpowiedzialnych za realizację programu na szczeblu krajowym.
Dotacja wypłacona została ze środków Unii Europejskiej, za pośrednictwem Fundacji (…), pełniącej funkcję (…) Programu Erasmus+.
Podstawą prawną na podstawie, której otrzymał Pan wskazane we wniosku środki finansowe jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające „Erasmus+”: unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu oraz roczny program prac Erasmus+ na 2024 r. (C(2023)6157). Program Erasmus+ obejmuje lata od 2021 do 2027.
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012.
Dotacja została Panu wypłacona w związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu opisanego w treści wniosku i jego akceptacją do dofinansowania
Dotacja została otrzymana w formie kwot ryczałtowych na realizację zadań, określonych we wniosku o dofinansowanie projektu, na którego realizację została przyznana dotacja. Całościowa kwota dotacji zakontraktowana w umowie to (...) EURO, w formie płatności ryczałtowej dla partnerstwa na małą skalę ((...) EUR łącznie dla obu organizacji realizujących projekt: Y 30 580 EUR, X 29 420 EUR). Y wypłaca środki dotacji dla partnera tj. X na podstawie umowy dwustronnej, w transzach:
1.(...) EUR po podpisaniu umowy dwustronnej,
2.(...) EUR po akceptacji sprawozdania cząstkowego do (…) Programu ERASMUS+ z realizacji projektu.
Finansowanie projektu odbywa się w formie wkładów ryczałtowych na Działania. Budżet projektu przeznaczony jest na realizację Działań określonych we wniosku o dofinansowanie. Projekt podzielony jest na 5 Działań.
Na podstawie umowy o dofinansowanie Y otrzymał 80% wartości budżetu w wysokości (...) EURO (...). Następnie (...). Na podstawie umowy dwustronnej pomiędzy Y, a X została wypłacona pierwsza transza na realizację działań partnera w (…), w wysokości (...) EUR.
Y dysponuje indywidualnie otrzymanymi środkami w ramach dotacji.
Wsparcie kierowane jest głównie do młodzieży (w szczególności tej poruszającej się po rynku pracy), pracowników młodzieżowych, doradców zawodowych, rodziców i tym grupom będą służyły wypracowane w ramach projektu rezultaty.
Wydatki ponoszone w ramach projektu służą wypracowaniu tych rezultatów. Są to m.in.: ebook, platforma edukacyjna z materiałami edukacyjnymi, program warsztatów dla młodzieży, edukacyjne filmy video. Działania Zarządzanie oraz Promocja i upowszechnianie są działaniami horyzontalnymi służącymi realizacji postanowień umowy o dofinansowanie.
Otrzymana dotacja nie została jeszcze zaewidencjonowana w przychodach z działalności gospodarczej. Czeka Pan na interpretację podatkową w tym zakresie.
Środki z dotacji przeznaczone są na realizację działań określonych we wniosku o dofinansowanie, tj.
- DZIAŁANIE 1 ZARZĄDZANIE PROJEKTEM,
- DZIAŁANIE 2 MAPOWANIE PRAKTYK I PRZYGOTOWANIE MATERIAŁOW EDUKACYJNYCH,
- DZIAŁANIE 3 PRODUKCJA MATERIAŁOW EDUKACYJNYCH W FORMIE VIDEO,
- DZIAŁANIE 4 OPRACOWANIE I PILOTAŻ PLATFORMY EDUKACYJNEJ,
- DZIAŁANIE 5 PROMOCJA I UPOWSZECHNIANIE.
W ramach powyższych działań obie organizacje mają przydzielone konkretne zadania i wspólnie uczestniczą w realizacji działań.
Nie sfinansował Pan środkami uzyskanymi z przyznanej dotacji nabycia środków trwałych.
Nie złożył oraz nie zamierza Pan złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pytania
1.Czy w związku z otrzymaną dotacją może Pan skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy jako beneficjent dotacji i zgodnie z zawartą umową koordynator zobowiązany do przekazania na rzecz partnera stowarzyszonego/organizacji uczestniczącej części dotacji w ramach realizacji projektu winien Pan wyłączyć ze swojej podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, kwoty przekazywane na rzecz X?
3.Czy kwoty przekazywane na rzecz X nie stanowią Pana przychodu z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w ramach, której zawarł Pan umowę o dotację z Fundacją (…) Programu Erasmus+ (...)?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Na mocy art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Jak stanowi art. 21 ust. 1 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są:
- pkt 129) dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36;
- 136) płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców;
- 137) środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Dotacje nie zostały zdefiniowane w ustawie o PIT. Pojęcie to mieści się w art. 126 ustawy o finansach publicznych, wskazanej w pkt 137 ustawy o PIT. W myśl ww. przepisu: Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Otrzymana przez Pana dotacja stanowi zatem przychód z działalności gospodarczej, jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem, "środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych".
Nie podejmowałby się Pan realizacji zadań objętych Projektem, gdyby nie brał Pan udziału w tym Projekcie. Wydatki związane są wyłącznie z realizacją Projektu, w ramach których, w Pana ocenie, nie występuje Pan w charakterze podatnika. W związku z tym, stoi Pan na stanowisku, że otrzymana dotacja stanowi jego przychodu w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, ale korzystający ze zwolnienia z opodatkowania. Kwota otrzymanej dotacji, Pana zdaniem, stanowi Pana przychód korzystający ze zwolnienia z podatku zarówno w zakresie kwot dotacji którymi Pan pokrywa koszty realizowanego projektu za pośrednictwem podwykonawców (faktur od podwykonawców), jak również w zakresie kwot dotacji, które otrzymuje Pan w ramach realizacji własnych działań w ramach prowadzonego Projektu.
Na powyższe wskazują również wydane interpretacje prawa podatkowego np.:
- Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2022 r. 0115-KDIT2.4011.774.2021.1.KC,
- Interpretacja indywidualna z dnia 22 lipca 2021 r. 0112-KDWL.4011.67.2021.1.DK.
Ad. 2
Stoi Pan na stanowisku, że zgodnie z postanowieniami zawartej umowy o dotację z Fundacją (…) Programu Erasmus+ (…) kwoty przekazywane na mocy tej umowy na rzecz X korzystają z możliwości wyłączenia z Pana przychodu uzyskiwanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Warunki zawartej umowy o dotację, obligują Pana jako koordynatora do przekazania określonych kwot dotacji na rzecz partnera stowarzyszonego/organizacji uczestniczącej, wyniku dopełnienia obowiązku jako koordynator projektu podatnik nie osiąga przychodu w kwocie przekazywanej na rzecz X według kwot wskazanych w umowie o dotację.
Ad. 3
Stoi Pan na stanowisku, że kwoty przekazywane na rzecz X nie stanowią Pana przychodu z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w ramach, której zawarł Pan umowę o dotację z Fundacją (…) Programu Erasmus+ (…).
Jako koordynator/beneficjent zobligowany jest Pan umową do przekazania określonych kwot na rzecz X celem realizacji projektu, jako partnera stowarzyszonego/organizacji uczestniczącej, która jako podmiot wskazany w umowie posiada określone zadania do wykonania i zostały jej przyznane określone środki na ich realizację. W związku z powyższym brak jest podstaw do uznania, że kwoty dotacji przekazywane przez Pana na rzecz X stanowią przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT w związku z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Jednakże w myśl art. 14 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej dotacje, subwencje, dopłaty, inne nieodpłatne świadczenia lub kwoty otrzymane od agencji wykonawczych, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, określonego w art. 45 ust. 1, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zaliczeniu określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji wykonawczych do przychodów. Do kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z przychodów, których dotyczy to oświadczenie, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.
Wskazana w zdaniu poprzednim regulacja obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. i ma zastosowanie do środków otrzymanych po 31 grudnia 2023 r. - nie dotyczy więc środków otrzymanych przed 1 stycznia 2024 r. Istotne jest więc również to, że podatnik nie może złożyć w 2024 r. oświadczenia o zaliczeniu, np. dotacji do przychodów z działalności, w odniesieniu do dotacji uzyskanych w 2023 r.
Skoro prowadzona przez Pana działalność gospodarcza opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym, to jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przepis ten wskazuje na przychody z działalności gospodarczej ustalane m.in. w myśl art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wyznacza zarówno moment powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również rodzaje przychodów kwalifikowanych do źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Natomiast wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z kolei stosownie do art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29, 29aa, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137, 155 i 160 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.
I tak – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
- środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.
Podkreślić przy tym należy, że z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.
Natomiast przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Przy czym koniecznym jest zwrócenie uwagi na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.
Skoro w ww. przepisie, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez podatnika bezpośrednio realizującego cel programu, a więc zlecenia przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia, umowa współpracy, jak również aktu powołania (mianowania) itp.
Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba – podmiot, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.
Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów lub przychody osób, z którymi te podmioty związane są umowami o pracę, aktami mianowania, powołania lub innymi umowami cywilnoprawnymi. Osoby te otrzymują wynagrodzenie za wykonanie określonego zadania – za pracę, dzieło, zlecenie, pełnienie powierzonej funkcji, które z natury swej jest niezależne od rodzaju wykonywanej działalności przez podmiot zlecający czynności oraz od źródeł finansowania tego wynagrodzenia (np. ze środków własnych, kredytu lub innych środków obcych, w tym pomocowych).
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w tym przepisie, obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.
Rozważając charakter środków finansowych, które Pan otrzymał na realizację działań związanych z rozwojem działalności, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 225), zgodnie z którym:
Sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.) określa natomiast, że:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Stosownie do art. 2 pkt 5 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
3) Środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę" i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest działalność szkoleniowa, prowadzenie sesji coachingowych, terapeutycznych i psychologicznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w 2024 r. rozliczał się Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W dniu 30 października 2024 r. Zawarł Pan z agencją (…), tj. Fundacją (…) Programu Erasmus+ (…) umowę o udzielenie dotacji w ramach programu (…) z datą rozpoczęcia (...) 2024 r. do dnia (…) 2026 r. Fundacja (…) Programu Erasmus+ (…) w przedmiotowej umowie występuje jako podmiot udzielający dotacji, natomiast Pan jest Beneficjentem dotacji.Wypłaty dotacji dokonała Fundacja (...) (F(...)), która jest fundacją Skarbu Państwa. F(...) pełni funkcję (…) Programu ERASMUS+, która reprezentuje Polskę w Programie ERASMUS+ na arenie międzynarodowej, a w kraju organizuje nabory i nadzoruje finansowanie projektów. Agencje (…) zajmują się promocją i realizacją programu na szczeblu krajowym oraz działają jako łącznik pomiędzy Komisją, a organizacjami uczestniczącymi na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Ich zadania to:
- przekazywanie potencjalnym beneficjentom odpowiednich informacji o programie Erasmus+;
- przeprowadzanie sprawiedliwej i przejrzystej selekcji wniosków dotyczących projektów, które mają być finansowane w ich kraju;
- monitorowanie i ocena realizacji programu w ich kraju udzielanie wsparcia wnioskodawcom i organizacjom uczestniczącym w trakcie całego cyklu trwania projektów;
- skuteczna współpraca z siecią wszystkich agencji narodowych i Komisją Europejską;
- promowanie i zapewnianie widoczności programu;
- promowanie działań służących upowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników programu na szczeblu lokalnym i krajowym.
Rozważając charakter otrzymanych przez Pana środków pieniężnych odniosę się do ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiającego „Erasmus+”: unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 (Dz.U. L 189 z 28/05/2021, p. 1–33 (BG, ES, CS, DA, DE, ET, EL, EN, FR, GA, HR, IT, LV, LT, HU, MT, NL, PL, PT, RO, SK, SL, FI, SV)).
Zgodnie z art. 1 pkt 10 tego rozporządzenia:
Program należy ustanowić na okres siedmiu lat w celu dostosowania jego czasu trwania do okresu obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2021–2027 określonych w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2020/2093 (7).
Natomiast w myśl art. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia:
Program powinien być zaprojektowany w taki sposób, by w jeszcze większym stopniu przyczyniał się do realizacji celów i priorytetów polityki Unii w dziedzinach kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu. Spójne podejście zakładające uczenie się przez całe życie ma kluczowe znaczenie dla radzenia sobie z różnymi zmianami, z którymi ludzie będą mieli do czynienia w ciągu swojego życia. Wsparciem dla takiego podejścia powinna być skuteczna współpraca międzysektorowa. Stosując takie podejście, Program powinien utrzymać ścisłe powiązanie z ogólnymi strategicznymi ramami unijnej współpracy w dziedzinach kształcenia i szkolenia oraz młodzieży, w tym agendami polityki w zakresie szkolnictwa, szkolnictwa wyższego, kształcenia i szkolenia zawodowego i uczenia się dorosłych, przy jednoczesnym wzmocnieniu i rozwijaniu nowych synergii z innymi powiązanymi unijnymi programami i dziedzinami polityki.
Odniosę się również do ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, p. 1–222 (BG, ES, CS, DA, DE, ET, EL, EN, FR, GA, HR, IT, LV, LT, HU, MT, NL, PL, PT, RO, SK, SL, FI, SV)).
Zgodnie z art. 180 tego rozporządzenia:
1.Niniejszy tytuł ma zastosowanie do dotacji udzielanych w ramach zarządzania bezpośredniego.
2. Dotacje mogą być udzielane w celu sfinansowania któregokolwiek z poniższych:
a) działania mającego przyczynić się do osiągnięcia jednego z celów polityki Unii („dotacje na działania”);
b) funkcjonowania organu, który realizuje cel należący do polityki Unii i wspierający tę politykę („dotacje na działalność”).
Dotacja na działalność przyjmuje formę wkładu finansowego w program prac organu, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b).
3. Dotacje mogą przyjmować którąkolwiek z form przewidzianych w art. 125 ust. 1.
W przypadku gdy dotacja przyjmuje formę finansowania niepowiązanego z kosztami na podstawie art. 125 ust. 1 akapit pierwszy lit. a):
a)nie mają zastosowania określone w niniejszym tytule przepisy dotyczące kwalifikowalności i sprawdzania kosztów, w szczególności art. 182, 184 i 185, art. 186 ust. 2, 3 i 4, art. 190, art. 191 ust. 3 oraz art. 203 ust. 4;
b) w odniesieniu do art. 181 zastosowanie mają jedynie procedura i wymogi, o których mowa w ust. 2 i 3 tego artykułu, ust. 4 akapit pierwszy lit. a) i d) oraz akapit drugi, a także ust. 5 tego artykułu.
4. Każda instytucja Unii może udzielać zamówień publicznych lub dotacji na działania w zakresie działań komunikacyjnych. Dotacji można udzielać w przypadku, gdy korzystanie z zamówień nie jest odpowiednie ze względu na charakter działań.
5. JRC może być finansowane ze środków innych niż środki przeznaczone na badania i rozwój technologiczny w odniesieniu do jego udziału w procedurach udzielania dotacji finansowanych w całości lub w części z budżetu. W takich przypadkach nie mają zastosowania art. 198 ust. 4, w zakresie, w jakim chodzi o zdolność finansową, oraz art. 196 ust. 1 lit. a)–d).
Natomiast w myśl art. 187 tego rozporządzenia:
1. Do celów niniejszego tytułu następujące podmioty uznaje się za podmioty stowarzyszone z beneficjentem:
a) podmioty tworzące razem pojedynczego beneficjenta zgodnie z ust. 2;
b) podmioty, które spełniają kryteria kwalifikowalności i nie znajdują się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 136 ust. 1 i art. 141 ust. 1, oraz które mają związki z beneficjentem, w szczególności związki prawne lub kapitałowe, które nie są ograniczone do danego działania ani nie zostały ustanowione wyłącznie w celu jego realizacji.
Tytuł V rozdział 2 sekcja 2 stosuje się również do podmiotów stowarzyszonych.
2. W przypadku gdy wiele podmiotów spełnia kryteria udzielenia dotacji, a razem tworzą one jeden podmiot, podmiot ten można traktować jak pojedynczego beneficjenta, w tym również w przypadku gdy podmiot ten został utworzony specjalnie w celu realizacji działania finansowanego w drodze dotacji.
3. O ile nie przewidziano inaczej w zaproszeniu do składania wniosków, podmioty stowarzyszone z beneficjentem mogą uczestniczyć w realizacji działania, z zastrzeżeniem spełnienia obu następujących warunków:
a) dane podmioty są wskazane w umowie o udzielenie dotacji;
b) dane podmioty przestrzegają zasad mających zastosowanie do beneficjenta zgodnie z umową o udzielenie dotacji w odniesieniu do:
i. kwalifikowalności kosztów lub warunków uruchamiających wypłatę;
ii. praw do prowadzenia kontroli i audytu przysługujących Komisji, OLAF-owi i Trybunałowi Obrachunkowemu.
Koszty poniesione przez takie podmioty mogą zostać uznane za faktycznie poniesione koszty kwalifikowalne lub mogą zostać pokryte w drodze płatności ryczałtowych, kosztów jednostkowych i finansowania według stawek zryczałtowanych.
Z wniosku wynika, że jest Pan Beneficjentem oraz Koordynatorem przyznanej dotacji. Dotacja została wypłacona ze środków Unii Europejskiej, za pośrednictwem Fundacji (…), pełniącej funkcję (…) Programu Erasmus+. Ostateczną odpowiedzialność za realizację programu Erasmus+ ponosi Komisja Europejska. Komisja na bieżąco zarządza budżetem oraz określa priorytety, cele i kryteria programu. Ponadto ukierunkowuje i monitoruje całościową realizację programu, działania następcze, stanowiące kontynuację projektów, i ewaluację programu na szczeblu europejskim. Pan, jako beneficjent oraz koordynator otrzymuje kwotę dotacji, a następnie zgodnie z postanowieniami umowy przekazuje partnerowi stowarzyszonemu część środków z dotacji celem realizacji projektu. Jako sygnatariusz umowy pozostaje Pan w pełni odpowiedzialni wobec podmiotu udzielającego dotacji za realizację umowy i za wywiązanie się ze wszystkich swoich zobowiązań.
Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym zostało spełnione kryterium pochodzenia środków (źródła finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem wypłacone Panu środki pochodzą wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z Unii Europejskiej przeznaczonej na realizację ww. projektu oraz bezpośrednio realizuje Pan cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Jak już wskazano, podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest ten kto wykonując czynności z tym programem związane, otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. W przedmiotowej sprawie jest nim Pan (beneficjent i koordynator), gdyż to Pan realizuje bezpośrednio cel programu, otrzymując na ten cel środki unijne we własnym imieniu i jest podmiotem odpowiedzialnym za jego realizację.
Wobec powyższego otrzymana przez Pana dotacja stanowi przychód z działalności gospodarczej, korzystający ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na fakt, że to Pan jest beneficjentem i odbiorcą dotacji, o której mowa we wniosku, kwoty przekazane na rzecz partnera stowarzyszonego nie podlegają wyłączeniu z Pana przychodu i stanowią dla Pana przychód z działalności gospodarczej podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.
Otrzymane przez Pana środki nie korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla zastosowania zwolnienia określonego w ww. przepisie wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W omawianym przepisie ustawodawca wskazał również, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne. Ponadto, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.
Niewątpliwie otrzymana przez Pana dotacja pochodzi ze środków europejskich, jednak nie są to środki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie są zatem spełnione warunki wymienione w tym przepisie.
Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo wskazuję, że przeanalizowałem powołane przez Pana we wniosku interpretacje indywidualne. Zauważyć należy, że dotyczą one indywidualnych spraw innych podmiotów w innych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych oraz prawnych niż przedstawione we wniosku i tylko w tych sprawach są wiążące. W powołanych przez Pana interpretacjach indywidualnych wypłacone Wnioskodawcom środki były współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego natomiast w Pana przypadku ostateczną odpowiedzialność za realizację programu Erasmus+ ponosi Komisja Europejska. Komisja na bieżąco zarządza budżetem oraz określa priorytety, cele i kryteria programu. Ponadto ukierunkowuje i monitoruje całościową realizację programu, działania następcze, stanowiące kontynuację projektów, i ewaluację programu na szczeblu europejskim. Wypłacone Panu środki pochodzą zatem wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z Unii Europejskiej przeznaczonej na realizację ww. projektu
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Przy wydawaniu interpretacji indywidualnych w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis zdarzenia różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
