transport
Kolejny lek na brak autobusów
Dopłaty z funduszu autobusowego będą rozdzielane na poziomie województwa. Resort infrastruktury mówi o decentralizacji, ale eksperci mają wątpliwości
Mimo uruchomienia w 2019 r. Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) nadal Polska lokalna boryka się z deficytem linii i białymi plamami komunikacyjnymi. Według MI system będzie bardziej efektywny, jeśli to marszałkowie województw będą integrować przewozy w całym regionie – np. poprzez doprowadzenie do stacji kolejowych sieci połączeń autobusowych.
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym
FRPA zmieni nazwę na Fundusz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, a nabory wniosków będą organizowane przez marszałków województw. Dopłaty będzie można otrzymać na te linie, które w planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego – przygotowywanym na poziomie wojewódzkim – zostaną określone jako utworzone w celu walki z wykluczeniem komunikacyjnym (to pojęcie zostanie ustawowo zdefiniowane). Propozycje do planu mają zgłaszać jednostki samorządu terytorialnego. Pieniądze znajdą się także na przewozy okazjonalne w gminach o niskim zaludnieniu – dla pasażerów najbardziej narażonych na wykluczenie komunikacyjne, np. osób starszych.
