Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 października 2023 r., sygn. VI SA/Wa 4024/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Sałek Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Maliszewska Asesor Maciej Borychowski (spr.) Protokolant spec. Karolina Pilecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 października 2023 r. sprawy ze skargi B. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] maja 2023 r. B. [...] PL sp. z o.o. (dalej również "Strona", "Skarżąca", "Spółka", "Pośrednik"), wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej "WSA") w Warszawie skargę na wydaną przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej "GITD", "Organ") decyzję z dnia [...] kwietnia 2023 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej "MWITD") z dnia [...] października 2022 r., nr [...] o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 12.000 zł (dalej "Zaskarżona decyzja").
Zaskarżona decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
W uzasadnieniu Zaskarżonej decyzji GITD wskazał, że w dniu [...] maja 2021 r. w W., przy Al. [...] funkcjonariusze Policji poddali kontroli drogowej samochód osobowy marki [...], nr rej. [...], którym kierował O. K.. Podczas kontroli ustalono, że kierowca przewoził zarobkowo pasażera, który zamówił usługę przewozową przy pomocy aplikacji B.. Kurs rozpoczął z Al. [...]na Al. [...]w W.. Za wykonany kurs pasażer uiścił opłatę 10,80 zł gotówką. Kwota została określona przez aplikację BOLT. Przewóz realizowany był w imieniu i na rzecz przedsiębiorstwa: T. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej "Przewoźnik"). Kierowca okazał do kontroli jedynie paszport, nie dysponował natomiast żadną licencją na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób. Pojazd konstrukcyjnie był przystosowany do przewozu 5 osób i nie był oznakowany jako taksówka - czego dowodem jest dokumentacja zdjęciowa kontrolowanego pojazdu znajdująca się w aktach sprawy. Przebieg i wyniki kontroli zostały udokumentowane w protokole kontroli nr [...] z [...] maja 2021 r., który wraz z całą dokumentacją zgromadzoną w toku kontroli został przekazany do MWITD.
