Brak prawa do ulgi dla rodzin 4+ z powodu niekwalifikowanego kształcenia pełnoletniego dziecka - Interpretacja indywidualna z dnia 6 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.162.2025.2.ENB
Dla uzyskania ulgi podatkowej dla rodzin 4+, pełnoletnie dziecko musi uczęszczać do szkoły opisanej w przepisach regulujących system oświatowy. Placówki kształcenia ustawicznego nie mieszczą się w tej definicji, co wyklucza możliwość skorzystania z ulgi.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnił go Pan 25 kwietnia 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Sprawuje Pan władzę rodzicielską nad czwórką dzieci, w tym: trojgiem dzieci małoletnich, natomiast czwarte dziecko (córka) ma obecnie 21 lat i w okresie od stycznia do sierpnia 2024 r. miała przerwę w kształceniu. W miesiącu wrześniu 2024 r. zawarła umowę z niepublicznym centrum kształcenia ustawicznego (wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta A) o świadczenie usług edukacyjnych na kwalifikowanym kursie zawodowym w zawodzie (...). Całkowity czas kształcenia wynosi 2 lata - od 1 września 2024 r. do 31 sierpnia 2026 r., z przerwą wakacyjną. Wykłady odbywają się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, natomiast praktyki zawodowe realizowane są w tradycyjnej formie. Kwalifikacje kończą się egzaminami państwowymi. Aby Pana dzieci mogły zostać uwzględnione do zastosowania ulgi muszą być małoletnie (trójka dzieci jest), natomiast pełnoletnie - dotyczy to Pana córki - uczące się w szkołach, o których mowa w krajowych lub zagranicznych przepisach regulujących system oświatowy.
Placówki kształcenia ustawicznego ujęte są w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737, ze zm.) w art. 2 pkt 4.
W art. 117 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy wskazano, że: „kształcenie ustawiczne prowadzone jest w publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego”.
Art. 117 ust. 1a pkt 1 zawiera kwalifikacyjny kurs zawodowy. W pkt 3 jest informacja „kształcenie na odległość”.
Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że uzyskuje dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2024 r. wobec pełnoletniej córki wykonywał Pan ciążący na Panu obowiązek alimentacyjny. W 2024 r. Pana pełnoletnia córka zgodnie z odrębnymi przepisami nie otrzymywała zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej. W 2024 r. Pana pełnoletnia córka nie uzyskała żadnych dochodów (ani renty rodzinnej) podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b, nie uzyskała też żadnych przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152.
W odniesieniu do Pana dzieci w 2024 r. nie miały zastosowania przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jak też nie podlegały one opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W 2024 r. żadne z Pana dzieci nie zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Pytanie
Czy spełnia Pan warunki do zastosowania w rozliczeniu podatkowym za 2024 r. ulgi dla rodzin 4+?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie spełnia Pan warunki do zastosowania w rozliczeniu podatkowym za 2024 r. ulgi dla rodzin 4+ bowiem trójka dzieci jest niepełnoletnia, natomiast czwarte pełnoletnie dziecko uczy się i nie osiągnęło żadnych dochodów w 2024 r. Po przeanalizowaniu przepisów, oraz faktu, że pełnoletnie dziecko nie uzyskało żadnych dochodów w 2024 r. w Pana ocenie spełnia Pan warunki do zastosowania ulgi dla rodzin 4+.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 153 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
–który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48.
Stosownie do art. 6 ust. 4c ww. ustawy:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
–podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Zgodnie z art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonychw art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
–w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Na mocy art. 6 ust. 8 ww. ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
–w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Stosownie do art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z art. 21 ust. 44 ww. ustawy wynika, że:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Zgodnie z art. 21 ust. 45 omawianej ustawy:
Przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, nie uwzględnia się dziecka, które w roku podatkowym, na podstawie orzeczenia sądu, zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Na mocy art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153:
1)wyłącznie w zakresie przychodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, innych niż z pozarolniczej działalności gospodarczej, składa w terminie określonym w art. 45 ust. 1 informację, według ustalonego wzoru, zawierającą dane o liczbie dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci;
2)w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, art. 30c lub zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w złożonym zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, lub zeznaniu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, składanym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia, informuje o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.
Stosownie do art. 21 ust. 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Z art. 21 ust. 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Podatnik nie składa informacji, o której mowa w ust. 46 pkt 1, jeżeli w zeznaniu złożonym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 153, poinformował o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - o imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.
Obowiązująca od 1 stycznia 2022 r. tzw. ulga dla rodzin 4+ dotyczy rodziców, w tym rodziców zastępczych, oraz opiekunów prawnych, bez względu na ich stan cywilny. Mogą z niej korzystać zarówno samotni rodzice (opiekunowie prawni), jak i małżonkowie oraz rodzice pozostający w związkach nieformalnych.
Ulga obejmuje przychody:
·z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),
·z umów zlecenia zawartych z firmą,
·z działalności gospodarczej, opodatkowanej według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
·z zasiłku macierzyńskiego.
Wskazać należy, że z ulgi może skorzystać podatnik, który w stosunku do co najmniej czworga dzieci:
·wykonywał władzę rodzicielską;
·był opiekunem prawnym dziecka, które z nim mieszkało;
·był rodzicem zastępczym na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą;
·wykonywał ciążący obowiązek alimentacyjny lub był rodzicem zastępczym (w przypadku dorosłych, uczących się dzieci).
Ulga ta przysługuje podatnikowi w związku z odpowiednio wykonywaniem władzy rodzicielskiej, sprawowaniem funkcji opiekuna, rodzica zastępczego lub wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego wobec dzieci:
·małoletnich, bez względu na wysokość rocznych dochodów,
·pełnoletnich, otrzymujących zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, bez względu na wysokość ich rocznych dochodów, oraz
·pełnoletnich do ukończenia 25 roku życia, uczących się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe.
Przy czym podatnik może skorzystać z ulgi jeżeli dzieci te:
·nie stosowały przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,
·nie podlegały opodatkowaniu podatkiem tonażowym na zasadach określonych w ustawie o podatku tonażowym lub tzw. podatkiem okrętowym na zasadach określonych w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Ponadto pełnoletnie uczące się dzieci nie mogą uzyskać w roku podatkowym dochodów opodatkowanych według skali podatkowej lub 19% podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych lub przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych czy ulgi na powrót, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2194 ze zm.), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego, z wyjątkiem renty rodzinnej. Wysokość renty socjalnej w grudniu 2024 r. wynosiła 1 780,96 zł. W związku z czym jej dwunastokrotność to kwota 21 371,52 zł.
Z przedstawionych przez Pana informacji wynika, że uzyskuje Pan dochody z działalności gospodarczej opodatkowane według skali podatkowej. Sprawuje Pan władzę rodzicielską w odniesieniu do trojga małoletnich dzieci, oraz spełnia obowiązek alimentacyjny wobec pełnoletniej córki, która ma obecnie 21 lat, i która w 2024 r. nie uzyskiwała żadnych dochodów, w tym zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego lub renty socjalnej. Żadne z małoletnich dzieci nie było w 2024 r. umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych. Pełnoletnia córka w okresie od stycznia do sierpnia 2024 r. miała przerwę w kształceniu, natomiast w miesiącu wrześniu 2024 r. zawarła umowę z niepublicznym centrum kształcenia ustawicznego (wpisanego do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta A) o świadczenie usług edukacyjnych na kwalifikowanym kursie zawodowym w zawodzie (...). Całkowity czas kształcenia wynosi 2 lata - od 1 września 2024 r. do 31 sierpnia 2026 r., z przerwą wakacyjną. Wykłady odbywają się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, natomiast praktyki zawodowe realizowane są w tradycyjnej formie. Kwalifikacje kończą się egzaminami państwowymi.
Mając na uwadze przedstawione przez Pana okoliczności skorzystanie z ulgi dla rodzin 4+ uzależnione jest w Pana przypadku m.in. od wykonywania obowiązku alimentacyjnego w odniesieniu do pełnoletniego dziecka, które nie ukończyło 25 roku życia, a które powinno uczyć się w szkole o której mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie.
W świetle powyższego zauważyć należy, że zgodnie z art. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.):
System oświaty obejmuje:
1)przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;
2)szkoły:
a)podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b)ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c)artystyczne;
3)placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
4)placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;
5)placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
6)poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
7)młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
8)placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
9)placówki doskonalenia nauczycieli;
10)biblioteki pedagogiczne;
11)kolegia pracowników służb społecznych.
W myśl natomiast art. 4 pkt 1 tej ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.
Zgodnie z art. 93 pkt 3 tej ustawy:
Centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzi kwalifikacyjne kursy zawodowe, a także podejmuje działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej.
Na podstawie art. 117 ust. 1 pkt 2 tej ustawy:
Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
W myśl art. 117 ust. 3 ustawy:
Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych - także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.
Natomiast ze wskazanego przez Pana art. 117 ust. 1a pkt 1 ustawy wynika natomiast, że kształcenie ustawiczne prowadzi się m.in. w formach pozaszkolnych w postaci kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Ustawa Prawo oświatowe wyraźnie rozróżnia szkoły i placówki kształcenia ustawicznego prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe. Sam fakt wskazania placówek kształcenia ustawicznego w ustawie Prawo oświatowe nie oznacza, że palcówki te są szkołami, o których mowa tej ustawie. Co istotne ustawa jednoznacznie wskazuje, że kwalifikacyjne kursy zawodowe stanowią pozaszkolną formę kształcenia. Kształcenia w Centrum Kształcenia Ustawicznego w ramach kwalifikacyjnego kursu zawodowego nie można zatem utożsamiać z nauką w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy. Ponadto – jak Pan wskazał – wykłady w których bierze udział córka odbywają się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, co w świetle ww. art. 117 ust. 3 ustawy, wprost wskazuje na pozaszkolną formę nauki.
Oznacza to, że skoro Pana pełnoletnia córka w 2024 r. od stycznia do sierpnia miała przerwę w kształceniu, natomiast od września 2024 r. kształciła się w Niepublicznym Centrum Kształcenia Ustawicznego to uznać należy, że nie przysługuje Panu prawo do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za 2024 r.
W 2024 r. sprawował Pan bowiem władzę rodzicielską w odniesieniu do trojga małoletnich dzieci, natomiast Pana pełnoletnia córka nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie otrzymywała zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego lub renty socjalnej, jak też nie uczyła się w 2024 r. w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe.
Wobec powyższego uznałem Pana stanowisko za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
