Wyrok NSA z dnia 24 września 2024 r., sygn. I FSK 327/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Marek Olejnik, Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia WSA del. Adam Nita (sprawozdawca), Protokolant Łukasz Trzpiot, po rozpoznaniu w dniu 24 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 października 2020 r., sygn. akt III SA/Wa 1850/19 w sprawie ze skargi Gminy Miasta S. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 czerwca 2019 r., nr 0114-KDIP4.4012.217.2019.1.AS w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
W zaskarżonym wyroku z 20 października 2020 r., sygn. akt III SA/Wa 1850/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (zwany dalej Sądem I instancji) orzekał w sprawie skargi Gminy Miasta S. (w dalszej części określanej mianem Wnioskodawcy, Gminy, Strony lub Skarżącego) na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (określanego dalej jako Organ interpretacyjny lub DKIS) z 7 czerwca 2019 r., nr 0114-KDIP4.4012.217.2019.1.AS w przedmiocie podatku od towarów i usług. Czyniąc to uchylił on zaskarżoną interpretację indywidualną, a także zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego od Organu interpretacyjnego na rzecz Gminy.
Stan faktyczny sprawy, będący elementem wniosku interpretacyjnego został precyzyjnie zaprezentowany w interpretacji indywidualnej, dostępnej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych (por. art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 – zwanej dalej O.p.). Ponadto, w uzasadnieniu swojego wyroku, dostępnym w CBOSA przedstawił go Wojewódzki Sąd Administracyjny. Zagadnieniem spornym w relacjach pomiędzy stronami postępowania sądowoadministracyjnego była kwestia tzw. prewspółczynnika. Służy on ustaleniu proporcji, w jakiej w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez podmiot będący jednocześnie organem władzy publicznej możliwe jest pomniejszanie kwoty podatku należnego o naliczony podatek od towarów i usług. Wątpliwość Gminy prowadzącej działalność poprzez swój zakład budżetowy - Zakład Komunikacji Miejskiej (ZKM) wzbudziło to, czy dokonując swojego rozliczenia podatkowego jest ona władna stosować indywidualnie ukształtowany prewspółczynnik. Miałaby nim być relacja przychodu z działalności gospodarczej do całego przychodu. Na tym tle powstała zaś kwestia klasyfikacji dotacji dla zakładu budżetowego – tego, czy jest on przychodem z działalności gospodarczej?
