Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2024 r., sygn. III OSK 5316/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant asystent sędziego Justyna Skwarek-Światłoń po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 25 marca 2021 r. sygn. akt II SA/Sz 295/20 w sprawie ze skargi M. D. na zarządzenie Wójta Gminy [...] z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie odwołania Dyrektora Szkoły Podstawowej w [...] oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 25 marca 2021 r. sygn. akt II SA/Sz 295/20, po rozpoznaniu skargi M.D. (dalej Skarżący) na zarządzenie Wójta Gminy [...] z dnia [...] nr [...], którym odwołano Skarżącego ze stanowiska Dyrektora Szkoły Podstawowej w [...] stwierdził, że zaskarżone zarządzenie zostało wydane z naruszeniem prawa oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.
W motywach orzeczenia Sąd uznał, że skarga zasługiwała na uwzględnienie, ponieważ Wójt Gminy [...] nie wykazał, aby w tej sprawie wystąpiła przesłanka "szczególnie uzasadnionego przypadku", o którym mowa art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.) uzasadniającego odwołanie Skarżącego ze stanowiska dyrektora szkoły w trybie natychmiastowym.
Odnosząc się do okoliczności fatycznych niniejszej sprawy Sąd wyjaśnił w pierwszej kolejności, że wydanie ww. zarządzenia poprzedziło doręczenie Skarżącemu w dniu 23 maja 2019 r. wypowiedzenia zmieniającego warunki umowy o pracę (pismo z dnia 20 maja 2019 r.). Skarżący warunków tych nie przyjął, co zgodnie z wypowiedzeniem miało skutkować rozwiązaniem stosunku pracy z zachowaniem trzymiesięcznego wypowiedzenia ze skutkiem na dzień 31 sierpnia 2019 r. Z akt sprawy wynika, że Skarżący podważał wskazany w piśmie z 20 maja 2019 r. okres wypowiedzenia i okoliczność tą miał podnosić w odwołaniu do Sądu Pracy. Zdaniem organu skoro od 1 września 2019 r. Skarżący nie pełnił funkcji dyrektora, nie przebywał na terenie szkoły i nie zarządzał placówką, to taka sytuacja wypełniała przesłankę szczególnie uzasadnionego przypadku odwołania ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego. Wójt Gminy [...] argumentował, że dalsze trwanie tej sytuacji negatywnie wpływało na funkcjonowanie placówki i mogło grozić jej destabilizacją. Wskazał przy tym, że dyrektor jednoznacznie odmówił wykonywania jakichkolwiek czynności związanych z zarządzaniem szkołą z uwagi na wygaśnięcie stosunku pracy.
