Brak obowiązku wykazywania faktur przez nabywcę w systemie JPK_FA przy stosowaniu samofakturowania - Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.175.2020.11.AKR
Spółka jako nabywca podejmująca czynność samofakturowania na rzecz dostawców nie jest zobowiązana do wykazywania faktur w JPK_FA, ponieważ zgodnie z przepisami oraz poglądami sądowymi, JPK_FA obejmuje jedynie faktury sprzedaży podatnika będącego dostawcą towarów lub usług.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
1.ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 12 maja 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 grudnia 2024 r. sygn. akt I FSK 822/21; i
2.stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług oraz Ordynacji podatkowej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2020 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 maja 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy będą Państwo zobowiązani do wykazywania faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podwykonawców w strukturze JPK_FA.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym, podmiotem działającym w branży programistycznej. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.
Spółka specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania. Spółka zajmuje się m.in. (…) m.in. dla branży finansowej, reklamowej, rozrywkowej, ochrony zdrowia, lifestyle, turystycznej oraz dla instytucji rządowych i organizacji pozarządowych. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest projektowanie, tworzenie i ulepszanie programów komputerowych, aplikacji webowych, aplikacji mobilnych, narzędzi, platform, algorytmów oraz funkcjonalności (dalej: Produkty).
W związku z wytworzeniem Produktów Spółka podejmuje współpracę z licznymi podmiotami, m.in.:
-osobami fizycznymi oraz spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącymi działalność gospodarczą w Polsce, będącymi czynnymi lub zwolnionymi podatnikami VAT (dalej: Podwykonawcy);
-osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą poza granicami Polski, które nie są polskimi rezydentami (dalej: Podwykonawcy Zagraniczni). Podatnikiem z tytułu świadczenia usług przez Podwykonawców Zagranicznych jest Spółka jako nabywca tych usług.
Obecnie Podwykonawcy oraz Podwykonawcy Zagraniczni za świadczone usługi wystawiają faktury na rzecz Spółki. Jednakże Spółka w celu usprawnienia współpracy z tymi podmiotami jest w trakcie wprowadzania systemu tzw. samofakturowania, czyli możliwości wystawiania faktur VAT, faktur zaliczkowych, faktur korygujących i duplikatów faktur (dalej: Faktury) w imieniu i na rzecz Podwykonawców/Podwykonawców Zagranicznych przez Spółkę, zgodnie z art. 106d ustawy VAT (dalej: Samofakturowanie).
Spółka zamierza wprowadzić odpowiednią procedurę zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Podwykonawców/Podwykonawców Zagranicznych (dalej: Procedura). W ramach Procedury Podwykonawcy/Podwykonawcy Zagraniczni akceptować będą wystawione przez Spółkę Faktury w ustalony w Procedurze sposób. Spółka otrzymała pozytywną interpretację indywidualną w zakresie możliwości stosowania Samofakturowania.
Pytanie
Czy w przedstawionej sytuacji Spółka będzie zobowiązana do wykazywania Faktur w strukturze JPK_FA?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do wykazywania Faktur w strukturze JPK_FA.
Kwestię obowiązku przekazywania JPK_FA reguluje art. 193a Ordynacji podatkowej. Zgodnie z § 1 przywołanej regulacji, w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w § 2, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą.
Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych, jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych (§ 2). Wynika z niej, że w strukturze logicznej JPK_FA wykazuje się wyłącznie faktury sprzedaży.
Treść przepisów implikuje wniosek, iż to podatnik powinien być podmiotem składającym JPK_FA. Biorąc zaś pod uwagę, że w JPK_FA wykazywana jest wyłącznie sprzedaż, to przez podatnika należy rozumieć sprzedawcę (nawet w przypadku gdy faktura jest wystawiana przez inny podmiot w ramach mechanizmu samofakturowania).
Nabywca nie jest podmiotem właściwym do składania JPK_FA z uwagi na fakt, iż nie jest sprzedawcą (pomimo tego że jest faktycznym wystawcą faktury) – transakcja stanowi dla niego nabycie, nie zaś sprzedaż. Samofakturowanie jest jedynie czynnością techniczną i nie wpływa na zmianę statusu nabywcy.
W ocenie Spółki, z uwagi na fakt, iż nie jest ona sprzedawcą lecz dokonuje jedynie czynności technicznej w postaci wystawienia Faktur, nie będzie ona zobowiązana do wykazywania Faktur w strukturze JPK_FA. Spółka może w ramach dobrych relacji z kontrahentami przekazać im plik odpowiadający strukturze JPK_FA na potrzeby ewentualnej kontroli u Podwykonawców, nie jest to jednak obowiązek Spółki.
Podsumowując, w ocenie Spółki, nie będzie ona zobowiązana do wykazywania Faktur w strukturze JPK_FA.
Jednocześnie Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacje wydaje się zatem w sytuacji, gdy przepisy podatkowe mają wpływ na sytuację prawno-podatkową podatnika. Bez wątpienia w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z takim przypadkiem – wydanie interpretacji w zakresie wskazanego pytania będzie wywierać wpływ na sytuację prawno-podatkową Spółki.
Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania
Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 16 lipca 2020 r. wydałem postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania, na podstawie art. 13 § 2a, art. 165a § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), znak 0112-KDIL1-3.4012. 175.2020.1.AKR, w której uznałem, że Państwa żądanie wydania interpretacji w zakresie wskazanym w złożonym wniosku, wykracza poza zakres przedmiotowy interpretacji w trybie art. 14b i następnych Ordynacji podatkowej.
Postanowienie doręczono Państwu 20 lipca 2020 r.
Zażalenie na postanowienie
27 lipca 2020 r. wnieśli Państwo zażalenie na ww. postanowienie, na podstawie art. 165 § 2 w związku z art. 14h Ordynacji podatkowej.
Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonego postanowienia i wydanie interpretacji w zakresie pytania dotyczącego obowiązku wykazania faktur w strukturze JPK_FA w związku z mechanizmem tzw. samofakturowania.
Postanowienie utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie
Po ponownym rozpoznaniu Państwa sprawy i rozpatrzeniu zażalenia – 12 sierpnia 2020 r. wydałem, na podstawie art. 13 § 2a, 221, art. 233 § 1 pkt 1 i art. 239 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), postanowienie znak 0112-KDIL1-3.4012. 175.2020.2.AKR o utrzymaniu w mocy postanowienia z 16 lipca 2020 r., znak 0112-KDIL1-3.4012. 175.2020.1.AKR, stwierdzając brak podstaw do jego uchylenia.
Postanowienie doręczono Państwu 24 sierpnia 2020 r.
Skarga na interpretację indywidualną
23 września 2020 r. wnieśli Państwo skargę na to postanowienie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.
Wnieśli Państwo o:
1)uchylenie zaskarżonego Postanowienia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz poprzedzającego go postanowienia tego organu z dnia 16 lipca 2020 r. nr 0112-KDIL1-3. 4012.175.2020.1.AKR na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi;
2)zasądzenie od organu na rzecz Skarżącego zwrotu kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych na podstawie art. 200, art. 210 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę – wyrokiem z 9 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Po 669/20.
Wnieśli Państwo skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie – wyrokiem z 20 grudnia 2024 r. sygn. akt I FSK 882/21:
1)uchylił zaskarżony wyrok w całości;
2)uchylił postanowienie dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z 12 sierpnia 2020 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.175.2020.1.AKR.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
•uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyroku;
•ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.
Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Stosownie do treści art. 99 ust. 11b ustawy:
Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Zgodnie z art. 99 ust. 11c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
Przepis art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Stosownie do art. 109 ust. 3b ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Art. 109 ust. 8a ustawy:
Ewidencja, o której mowa w ust. 3, prowadzona jest w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych.
Art. 109 ust. 14 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.
Obowiązek przekazywania ewidencji VAT w formie pliku JPK_VAT wynika z przepisu art. 82 § 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 900 ze zm.), zwanej dalej „Ordynacją podatkową”. Na podstawie tego przepisu,
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.
Z powołanego przepisu wynika obowiązek przekazywania – bez wezwania organu podatkowego – przez osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy.
Prowadząc ewidencje VAT podatnik powinien mieć przede wszystkim na uwadze cel, wyraźnie określony w ustawie, któremu ma służyć nałożenie na podatnika obowiązków ewidencyjnych. Należy również zauważyć, że art. 109 ust. 3 ustawy nie przewiduje ustalenia powszechnie obowiązującej formy ewidencji, wskazuje jedynie na elementy, które powinna zawierać ewidencja. Podatnicy mogą zatem prowadzić ją w dowolnej formie, byleby zawierała wszelkie wymagane w przepisach ustawy elementy.
Zatem, plik JPK_VAT, jak też deklaracja VAT powinny być odzwierciedleniem ewidencji zakupów i sprzedaży VAT prowadzonej przez podatnika podatku od towarów i usług. Dane ujęte w pliku JPK_VAT powinny być zgodne z danymi wykazanymi w deklaracji VAT.
Natomiast obowiązek przekazywania przez podatników pozostałych struktur JPK na żądanie organów podatkowych wynika m.in. z przepisu art. 193a Ordynacji podatkowej.
Jak stanowi art. 193a § 1 Ordynacji podatkowej:
W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w § 2, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą.
W myśl art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej:
Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych, jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
W myśl art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych, części tych ksiąg oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej oraz wymagania techniczne dla informatycznych nośników danych, na których księgi, części tych ksiąg oraz dowody księgowe mogą być zapisane i przekazywane, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.
Jednolity Plik Kontrolny posiada określony układ i format, wynikający z odesłania do brzmienia art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej. Plik ten składa się ze szczegółowo opisanych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów struktur logicznych postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, czyli zbiorów księgowych i podatkowych. Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to zbiór danych, generowany z systemów informatycznych podmiotu gospodarczego (przez bezpośredni eksport danych), który zawiera informacje o operacjach gospodarczych za dany okres. JPK posiada układ i format (schemat XML), który umożliwia jego łatwe przetwarzanie.
Z opisu sprawy wynika, że obecnie Podwykonawcy oraz Podwykonawcy Zagraniczni za świadczone usługi wystawiają faktury na Państwa rzecz. Jednakże, w celu usprawnienia współpracy z tymi podmiotami jesteście Państwo w trakcie wprowadzania systemu tzw. samofakturowania, czyli możliwości wystawiania faktur VAT, faktur zaliczkowych, faktur korygujących i duplikatów faktur (dalej: Faktury) w imieniu i na rzecz Podwykonawców/Podwykonawców Zagranicznych przez Spółkę, zgodnie z art. 106d ustawy VAT (dalej: Samofakturowanie). Zamierzają Państwo wprowadzić odpowiednią procedurę zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Podwykonawców /Podwykonawców Zagranicznych (dalej: Procedura). W ramach Procedury Podwykonawcy /Podwykonawcy Zagraniczni akceptować będą wystawione przez Spółkę Faktury w ustalony w Procedurze sposób. Spółka otrzymała pozytywną interpretację indywidualną w zakresie możliwości stosowania Samofakturowania.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy będą Państwo zobowiązani do wykazywania faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podwykonawców w strukturze JPK_FA.
Wskazać należy, że w JPK_FA należy raportować wyłącznie faktury sprzedaży podatnika, do którego zostało skierowane żądanie przekazania tych faktur. Faktury wystawione za pomocą programów komputerowych w imieniu innego podatnika VAT (tzw. „samofakturowanie”) powinny być dostępne i przekazane w formie pliku JPK_FA temu podatnikowi, jeśli organ podatkowy zwróci się do niego z żądaniem dostarczeniajego faktur sprzedaży.
Oznacza to, że Państwo jako nabywca dokonujący samofakturowania nie będą zobowiązani do wykazywania w strukturze JPK_FA faktur, które wystawili Państwo w imieniu dostawców – Podwykonawców/Podwykonawców zagranicznych. Jednak w przypadku, gdyby Podwykonawcy /Podwykonawcy zagraniczni zostali poproszeni o przekazanie pliku JPK_FA, to mogą zwrócić się do Państwa o przekazanie danych o tych fakturach w formie JPK_FA.
Podsumowując, w przedstawionej sytuacji Spółka nie będzie zobowiązana do wykazywania w strukturze JPK_FA Faktur wystawionych w imieniu i na rzecz dostawców – Podwykonawców /Podwykonawców zagranicznych.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku, tj. 19 maja 2020 r.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
