Przychody z usług wsparcia technicznego a zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego - Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.352.2025.3.MS2
Przychody z usług wsparcia technicznego niewłączających elementów programowania ani doradztwa informatycznego, zakwalifikowane do PKWiU 62.02.30.0, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, o ile spełnione są ustawowe przesłanki tej formy opodatkowania.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 1 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 3 maja 2025 r. (wpływ 3 maja 2025 r.) oraz pismem z 3 maja 2025 r (data wpływu 29 maja 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi informatyczne dla firm. Pana działalność obejmuje dwa różne obszary:
1.Usługi programistyczne oraz doradztwo IT (np. tworzenie i rozwój oprogramowania, analiza techniczna, projektowanie funkcjonalności) - klasyfikowane jako usługi związane z oprogramowaniem.
2.Usługi wsparcia technicznego, które nie obejmują programowania ani doradztwa, a mają charakter operacyjny. W szczególności są to:
- importy i eksporty danych,
- przygotowanie raportów wg zdefiniowanych kryteriów,
- pomoc użytkownikom (helpdesk),
- zmiana konfiguracji systemu,
- aktualizacje systemu,
- analiza wymagań biznesowych (bez projektowania rozwiązań ani rekomendacji technologicznych).
W ramach realizacji zleceń klienckich może dojść do sytuacji, w których przetwarzane są dane osobowe osób fizycznych (np. w ramach importów danych lub generowania raportów), jednak odbywa się to wyłącznie na zlecenie klienta i w jego imieniu. Nie jest Pan administratorem tych danych, lecz działa Pan jako podmiot przetwarzający w rozumieniu RODO.
Dla celów rozliczeniowych prowadzi Pan szczegółową ewidencję przychodów, która pozwala przypisać konkretne usługi do odpowiednich stawek ryczałtu.
Stan faktyczny dotyczy zespołu czynności powtarzalnych, wykonywanych w ramach jednej działalności gospodarczej, co mieści się w zakresie art. 14b § 3a Ordynacji podatkowej.
Uzupełnienie
Zapytanie dotyczy okresu od momentu otrzymania indywidualnej interpretacji podatkowej.
Złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wyboru formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym dokonał Pan wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego (...) podczas rejestracji działalności 5 marca 2022 r.
Usługi świadczone przez Pana mieszczą się w zakresie następujących symboli PKWiU:
1.PKWiU 62.01.11.0: w zakresie usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;
2.PKWiU 62.02.30.0: w zakresie, którego dotyczy niniejszy wniosek - tj. usług wsparcia technicznego, które nie obejmują programowania ani doradztwa, a mają charakter operacyjny:
- importy i eksporty danych,
- przygotowanie raportów wg zdefiniowanych kryteriów,
- pomoc użytkownikom (helpdesk),
- zmiana konfiguracji systemu,
- aktualizacje systemu,
- analiza wymagań biznesowych (bez projektowania rozwiązań ani rekomendacji technologicznych).
Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Nie uzyskuje i nie planuje Pan uzyskiwać przychodów z tytułu świadczenia usług:
- związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) - nie doradza Pan klientom w zakresie zakupu, konfiguracji ani wyboru sprzętu komputerowego;
- związanych z oprogramowaniem w rozumieniu PKWiU ex 62.01.1 - świadczy Pan wyłącznie usługi programowania i rozwoju oprogramowania zgodnie ze specyfikacją dostarczoną przez klienta, nie zajmuje się Pan sprzedażą ani udostępnianiem gotowych pakietów oprogramowania;
- objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2) - nie sprzedaje ani nie udostępnia Pan praw autorskich ani licencji do oprogramowania jako przedmiotu odrębnej sprzedaży; wszystkie funkcje powstają na zlecenie klienta w ramach usługi;
- związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) - nie świadczy Pan usług polegających na analizie potrzeb klienta, rekomendacji rozwiązań technologicznych, ocenie dostępnych produktów na rynku ani doborze systemów informatycznych. Nie uczestniczy Pan w podejmowaniu decyzji strategicznych przez klienta. Wszelkie działania mają charakter wykonawczy lub operacyjny, realizowany zgodnie z dostarczonymi wymaganiami;
- w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) - nie prowadzi Pan działalności polegającej na dostarczaniu lub wdrażaniu gotowego oprogramowania z własną licencją ani jako zintegrowany produkt; nie prowadzi Pan sprzedaży złożonej;
- związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - nie świadczy Pan usług zarządzania infrastrukturą informatyczną klientów, takich jak monitoring, konserwacja, aktualizacje czy utrzymanie sieci w trybie ciągłym lub stałym.
Wszelkie Pana usługi mają charakter programistyczny (PKWiU 62.01.11.0) lub technicznego wsparcia operacyjnego (PKWiU 62.02.30.0). Nie obejmują doradztwa w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ani sprzedaży praw majątkowych, ani usług wykluczających stosowanie ryczałtu.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Polega ona na świadczeniu usług informatycznych na rzecz innych podmiotów - w szczególności usług:
- programistycznych (tworzenie i rozwój oprogramowania według specyfikacji klienta),
- technicznego wsparcia IT (import/eksport danych, konfiguracja systemów, przygotowanie raportów, helpdesk).
Nie prowadzi Pan działalności handlowej, wytwórczej ani rolniczej. Nie sprzedaje Pan oprogramowania na licencji ani towarów. Świadczy Pan wyłącznie usługi na zlecenie klientów i rozlicza się Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - niniejszy wniosek dotyczy możliwości stosowania stawki 8,5% lub 12% - w zależności od rodzaju usługi.
W roku 2024 uzyskał Pan przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana przychód był niższy od tej kwoty, w związku z czym zachowuje Pan prawo do stosowania ryczałtu w roku 2025.
Oprócz wskazanej działalności nie uzyskuje Pan dochodów podlegających opodatkowaniu.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan również usługi wsparcia technicznego, które nie obejmują doradztwa ani tworzenia - poniżej przedstawia Pan szczegółowy opis wykonywanych czynności:
-Importy i eksporty danych
W ramach tej usługi wykonuje Pan techniczne operacje polegające na przenoszeniu danych pomiędzy systemami informatycznymi lub plikami (np. …), zgodnie z instrukcjami klienta. Przykładowo wgrywa Pan dane dostarczone przez klienta do jego systemu lub generuje eksport danych do dalszego wykorzystania. Nie projektuje Pan formatu danych ani nie tworzy Pan oprogramowania - działa Pan zgodnie z dostarczoną specyfikacją.
-Przygotowanie raportów wg zdefiniowanych kryteriów
Tworzy Pan raporty (np. zestawienia, wykresy, tabele) na podstawie danych znajdujących się w systemie klienta, zgodnie z jego wymaganiami. Czynność ta polega na filtrowaniu, sortowaniu i formatowaniu danych w arkuszach kalkulacyjnych lub gotowych narzędziach raportowych klienta. Nie projektuje Pan mechanizmów raportowania ani nie ingeruje Pan w logikę systemu informatycznego - jest to czynność przetwarzania danych.
-Pomoc użytkownikom (…)
Udziela Pan użytkownikom wsparcia technicznego związanego z bieżącą obsługą systemów (np. wskazuję jak wykonać daną czynność w systemie, jak rozwiązać prosty błąd użytkownika, wyjaśnia Pan sposób działania funkcji). Nie modyfikuje Pan oprogramowania, nie tworzy Pan kodu ani nie świadczy usług doradczych.
-Zmiana konfiguracji systemu
Na zlecenie klienta dokonuje Pan zmian w konfiguracji systemu (np. ustawienia użytkowników, uprawnień, parametrów operacyjnych). Czynność ta polega na użyciu dostępnych funkcji systemu i nie wiąże się z jego modyfikacją ani z ingerencją w kod źródłowy.
-Aktualizacje systemu
Przeprowadza Pan techniczne aktualizacje systemów dostarczonych przez producenta (np. instalacja nowej wersji systemu lub aplikacji), bez ingerencji w kod programu. Nie tworzy ani nie modyfikuje Pan kodu w ramach aktualizacji. Aktualizacje są dostarczane przez zewnętrznych producentów i instalowane zgodnie z dokumentacją. Czynności te polegają na wykonaniu standardowego procesu aktualizacji zgodnie z dokumentacją producenta.
-Analiza wymagań biznesowych (bez projektowania rozwiązań ani rekomendacji technologicznych)
Sporządza Pan dokumentację oczekiwań klienta w zakresie funkcjonalności systemu lub danych (np. jakie raporty są potrzebne, jakie pola mają być widoczne). Czynności te polegają wyłącznie na zbieraniu informacji, bez formułowania propozycji rozwiązań, technologii czy doradzania klientowi. Nie ocenia Pan istniejących rozwiązań ani nie rekomenduje konkretnych technologii. Działanie ogranicza się do zebrania informacji od klienta.
Wszystkie powyższe czynności mają charakter techniczny, operacyjny lub eksploatacyjny i są wykonywane zgodnie z wytycznymi klienta. W ramach realizowanych usług nie podejmuje Pan samodzielnych decyzji co do sposobu rozwiązania problemu, ani nie dokonuje Pan wyboru technologii, systemów, narzędzi czy dostawców. Każda z czynności realizowana jest na podstawie szczegółowych instrukcji lub uzgodnień z klientem. Działa Pan wyłącznie wykonawczo, nie pełni Pan roli doradczej ani projektowej. Czynności te nie zawierają elementu programowania ani doradztwa, dlatego zgodnie z obowiązującymi przepisami i interpretacjami indywidualnymi uznaje Pan, że powinny być obejmowane stawką ryczałtu 8,5%.
W ramach tej samej działalności, ale wyraźnie oddzielonego zakresu usług, wykonuje Pan także czynności programistyczne, które są klasyfikowane jako usługi związane z oprogramowaniem i podlegają stawce 12%. Prowadzi Pan osobną ewidencję przychodów, która pozwala na jednoznaczne przypisanie każdej usługi do odpowiedniej stawki ryczałtu.
Pytanie
Czy opisane usługi wsparcia technicznego, które nie zawierają elementów programowania ani doradztwa informatycznego, mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%, jeśli jest Pan w stanie przyporządkować je do tej stawki w prowadzonej przez Pana ewidencji?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia usług wsparcia technicznego, które obejmują m.in. opisane powyżej szczegółowo:
- importy i eksporty danych,
- przygotowywanie raportów na podstawie danych systemowych,
- wsparcie użytkowników (helpdesk),
- zmiany konfiguracji systemu,
- przeprowadzanie aktualizacji oprogramowania,
- analizę wymagań biznesowych (bez rekomendowania rozwiązań ani projektowania systemów),
nie powinny być kwalifikowane jako przychody z usług związanych z oprogramowaniem ani doradczych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Usługi te mają charakter wyłącznie operacyjny, techniczny lub eksploatacyjny i nie zawierają elementów:
- tworzenia, modyfikacji ani testowania kodu źródłowego (programowania),
- analizy porównawczej rozwiązań informatycznych,
- rekomendowania narzędzi, architektury IT czy wyboru systemu,
- sprzedaży licencji, praw majątkowych ani usług wdrożeniowych typu „sprzedaż złożona”.
Świadczone usługi są zgodnie z klasyfikacją PKWiU przyporządkowane do:
- PKWiU 62.02.30.0 - w zakresie czynności wsparcia technicznego (objętych stawką ryczałtu 8,5%),
- oraz PKWiU 62.01.11.0 - w zakresie usług programistycznych (objętych stawką 12%).
Dla celów podatkowych prowadzi Pan odrębną, szczegółową ewidencję przychodów, która umożliwia jednoznaczne przypisanie każdego świadczenia do odpowiedniego zakresu usług i zastosowanie właściwej stawki ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy.
W związku z powyższym, przychody z usług wsparcia technicznego powinny być opodatkowane stawką 8,5%, jako przychody z działalności usługowej innej niż objęta art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4.-7. (uchylony).
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podkreślić należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Należy zauważyć, że dział 62 PKWiU - Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane - obejmuje:
- dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
- pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,
- planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
- zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
- pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.
Natomiast klasa PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:
1)62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
2)62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
3)62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Jak wynika z wcześniej cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Z opisu sprawy wynika, że:
1.w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi informatyczne dla firm;
2.w ramach tej samej działalności, ale wyraźnie oddzielonego zakresu usług, wykonuje Pan:
- czynności związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0), które są klasyfikowane jako usługi związane z oprogramowaniem i podlegają stawce 12%,
- czynności, których dotyczy niniejszy wniosek, tj. usługi wsparcia technicznego, które nie obejmują programowania ani doradztwa, a mają charakter operacyjny (PKWiU 62.02.30.0);
3.prowadzi Pan osobną ewidencję przychodów, która pozwala na jednoznaczne przypisanie każdej usługi do odpowiedniej stawki ryczałtu;
4.złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
5.wyboru formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym dokonał Pan wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego (...) podczas rejestracji działalności 5 marca 2022 r.;
6.do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
7.wszelkie Pana usługi mają charakter programistyczny (PKWiU 62.01.11.0) lub technicznego wsparcia operacyjnego (PKWiU 62.02.30.0). Nie obejmują doradztwa w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ani sprzedaży praw majątkowych, ani usług wykluczających stosowanie ryczałtu;
8.prowadzona przez Pana działalność gospodarcza stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym;
9.w roku 2024 uzyskał Pan przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że przychody z oferowanych przez Pana usług wsparcia technicznego, które nie obejmują programowania ani doradztwa, mieszczących się w grupowaniach PKWiU 62.02.30.0 mogą być opodatkowane stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodać należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności(…).
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody z tytułu świadczenia usług wsparcia technicznego, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, i które jednocześnie - jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku - nie obejmują programowania ani doradztwa, to zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b powołanej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
