Opodatkowanie przychodów zagranicznych ryczałtem po przeniesieniu rezydencji podatkowej do Polski - przesłanki i procedury - Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.292.2025.3.EC
Podatnik, który przenosi rezydencję podatkową do Polski i spełnia warunki nieposiadania miejsca zamieszkania przez co najmniej pięć z sześciu lat poprzedzających, może na mocy art. 30j ustawy PIT wybrać opodatkowanie ryczałtem przychodów zagranicznych, pod warunkiem złożenia stosownego oświadczenia i realizacji określonych wydatków.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
20 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2025 roku o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 kwietnia 2025 r., z 22 kwietnia 2025 r. oraz z 30 maja 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
A.A.
Wielka Brytania
2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
- B.A.
Wielka Brytania
Opis zdarzenia przyszłego
Pan A.A. (dalej: Wnioskodawca) jest osobą fizyczną i obywatelem Polski. Wnioskodawca planuje przenieść miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej 6 kwietnia 2025 r. Od momentu przeprowadzki do Polski, tj. z dniem 6 kwietnia 2025 r. Wnioskodawca zostanie objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce (będzie posiadał status polskiego rezydenta podatkowego) na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa PIT).
Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim oraz posiada wspólność majątkową z B.A., obywatelką Polski (dalej: Zainteresowana). Zainteresowana również planuje przenieść miejsce zamieszkania do Polski z dniem 6 kwietnia 2025 r. wspólnie z Wnioskodawcą. Analogicznie do sytuacji Wnioskodawcy, Zainteresowana z dniem 6 kwietnia 2025 r. stanie się polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 a Ustawy PIT.
Przed powrotem do Polski Wnioskodawca wraz z Zainteresowaną nieprzerwanie od 20 lipca 2019 roku mieszkali na terytorium Wielkiej Brytanii i byli uznawani za rezydentów podatkowych tego kraju. Na potwierdzenie powyższego Wnioskodawca oraz Zainteresowana dysponują/będą dysponowali certyfikatami rezydencji oraz innymi obiektywnymi dowodami potwierdzającymi miejsce zamieszkania w okresie 20 lipca 2019 - 6 kwietnia 2025 r. w Wielkiej Brytanii. Innymi - poza certyfikatami rezydencji - dowodami będą przykładowo posiadanie mieszkania własnościowego na terytorium Wielkiej Brytanii, zatrudnienie w spółce z siedzibą w Wielkiej Brytanii, rozliczenia podatkowe składane w Wielkiej Brytanii, wyciągi z konta bankowego i karty kredytowej dokumentujące codzienne transakcje na terenie Wielkiej Brytanii lub opłacanie lokalnych podatków w miejscu zamieszkania należnych od rezydentów Wielkiej Brytanii.
Wnioskodawca planuje do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przeniesie miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (czyli do końca stycznia 2026 r.), złożyć urzędowi skarbowemu oświadczenie, o którym mowa w art. 30j ust. 1 pkt 1 Ustawy PIT, tj. o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: "Ryczałt").
Wnioskodawca będzie również ponosił wydatki na cele określone w odrębnym rozporządzeniu, o których mowa w art. 30m Ustawy PIT w wysokości minimum 100 tys. zł rocznie, w każdym roku podlegania opodatkowaniu ryczałtem (cel wydatków: wzrost gospodarczy, rozwój nauki i szkolnictwa, ochrona dziedzictwa kulturowego lub krzewienie kultury fizycznej).
Wnioskodawca po przeniesieniu rezydencji podatkowej do Polski będzie uzyskiwać przychody z następujących źródeł:
- Najmu nieruchomości położonych poza granicami Polski. Wszystkie nieruchomości wchodzą w skład wspólności majątkowej z Zainteresowaną.
- Odsetek otrzymywanych z tytułu lokat zagranicznych zlokalizowanych w Austrii i Szwajcarii.
- Sprzedaży udziałów/akcji Spółek luksemburskich (dalej: "Udziały"). Wnioskodawca wskazuje, że Udziały, które będą przedmiotem sprzedaży Wnioskodawca nabył w okresie, gdy pozostawał nierezydentem podatkowym w Polsce. Udziały nabyte zostały jedynie przez Wnioskodawcę, tj. prawami korporacyjnymi w Spółce luksemburskiej dysponuje wyłącznie Wnioskodawca
- dalej zbiorczo: .Przychody zagraniczne".
Spółki luksemburskie nie są spółkami nieruchomościowymi w rozumieniu art 5a pkt 49 Ustawy PIT oraz aktywa tych spółek nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawca planuje w przyszłości dokonać transakcji, tj. sprzedaży 100% posiadanych Udziałów, za co Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie pieniężnie.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Podatnik posiada z żoną wspólność majątkową.
Po przeniesieniu rezydencji podatkowej Pani B.A. będzie uzyskiwała następujące "przychody zagraniczne":
- odsetki z lokat na rachunkach zagranicznych analogicznie do Podatnika;
- dochody z najmu nieruchomości położonych za granicą, te same nieruchomości, które zostały wskazane we wniosku jako "przychody zagraniczne" Podatnika.
Na pytanie czy zbywanie udziałów/akcji w Spółkach luksemburskich, nie jest dokonywane w ramach prowadzonej przez Pana w tym zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej, czy dochody z tego tytułu będzie można/nie będzie można przypisać zakładowi w rozumieniu stosownej UPO/zagranicznemu zakładowi w rozumieniu ustawy o PIT położonemu w Polsce - wskazał Pan, że zbywanie udziałów nie jest/nie będzie dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym nie będzie można przypisać tych dochodów zakładowi w rozumieniu stosownej UPO/Ustawy PIT. Podatnik zamknął prowadzoną działalność na początku stycznia 2025 roku.
W uzupełnieniu wniosku z 30 maja 2025 r. wskazaliście Państwo, że:
Wnioskodawca nie może wykluczyć ewentualności wprowadzenia Spółki luksemburskiej, w której Wnioskodawca posiada udziały, na giełdę w Polsce. Obecnie udziały w Spółce luksemburskiej nie są notowane na żadnej giełdzie, a tym samym nie są przedmiotem znaczącego i regularnego obrotu na takiej giełdzie.
Wnioskodawca nie może wykluczyć ewentualności wprowadzenia Spółki luksemburskiej, w której Wnioskodawca posiada udziały, na giełdę za granicą. Obecnie udziały w Spółce luksemburskiej nie są notowane na żadnej giełdzie, a tym samym nie są przedmiotem znaczącego i regularnego obrotu na takiej giełdzie.
B.A. złoży oświadczenie wspólnie z A.A. na druku PIT-PZ. B.A. będzie wskazana jako członek rodziny podatnika w ww. dokumencie.
Pytania
1)Czy na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wraz z Zainteresowaną po złożeniu wniosku o wyborze ryczałtu od przychodów zagranicznych będą uprawnieni do zastosowania ww. ryczałtu na podstawie art. 30j Ustawy PIT?
2)Czy Przychody zagraniczne opisane we Wniosku mogą zostać zakwalifikowane jako “przychody zagraniczne", o których mowa w art. 30k ust. 1 Ustawy PIT i w rezultacie podlegać opodatkowaniu Ryczałtem?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wraz z Zainteresowaną, po złożeniu wniosku o wyborze ryczałtu od przychodów zagranicznych, będą uprawnieni do zastosowania ww. ryczałtu na podstawie art. 30j Ustawy PIT.
2)Przychody zagraniczne opisane we Wniosku mogą zostać zakwalifikowane jako "przychody zagraniczne", o których mowa w art. 30k ust. 1 Ustawy PIT i w rezultacie podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad 1.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a Ustawy PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się osobę fizyczną, która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a Ustawy PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z przepisem art. 30j ust. 1 ustawy PIT:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanym dalej w niniejszym rozdziale "ryczałtem'', może podlegać podatnik, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, złoży urzędowi skarbowemu oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem według ustalonego wzoru, przy czym przepis art 45 ust. 1b stosuje się odpowiednio;
2) nie posiadał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez co najmniej pięć z sześciu lat podatkowych poprzedzających bezpośrednio rok podatkowy, w którym przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Przy czym, zgodnie z art 30j ust. 2-3 Ustawy PIT:
2 Do oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, podatnik dołącza certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
3 Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, podatnik składa jednorazowo za cały okres opodatkowania ryczałtem.
O tym, jakie przychody podlegają opodatkowaniu omawianym ryczałtem, stanowi art. 30k Ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem:
1)Opodatkowaniu ryczałtem podlegają przychody uzyskane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, zwane dalej w niniejszym rozdziale "przychodami zagranicznymi", z wyłączeniem przychodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30f.
2)Przychodów zagranicznych nie łączy się z innymi dochodami (przychodami) podlegającymi opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie i nie wykazuje się w zeznaniach podatkowych oraz księgach podatkowych, przy czym podatnik jest obowiązany posiadać dowody niezbędne do ustalenia pochodzenia, wysokości oraz okresu uzyskania przychodów zagranicznych.
3)Przychody zagraniczne oraz wydatki, o których mowa w art. 30m ust. 1, nie stanowią podstawy do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczenia w jakiejkolwiek formie od przychodu, dochodu, podstawy obliczenia podatku i podatku, w tym odliczenia składek na ubezpieczenia społeczne opłaconych przez podatnika od przychodów objętych ryczałtem oraz korzystania z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Opodatkowanie omawianym ryczałtem wiąże się ponadto z obowiązkiem ponoszenia przez podatnika szczególnego rodzaju wydatków. I tak, zgodnie z art. 30m ust. 1 Ustawy PIT:
Podatnik jest obowiązany do poniesienia wydatków na wzrost gospodarczy, rozwój nauki i szkolnictwa, ochronę dziedzictwa kulturowego lub krzewienie kultury fizycznej, których rodzaje są określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 5 w wysokości co najmniej 100 000 zł w roku podatkowym począwszy od roku podatkowego następującego bezpośrednio po roku podatkowym, w którym podatnik przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Według cytowanych przepisów, możliwość wyboru ryczałtowej formy opodatkowania przychodów zagranicznych dotyczy osób fizycznych (nierezydentów), które:
- przeniosą rezydencję podatkową do Polski;
- nie były polskim rezydentami podatkowymi przez co najmniej pięć z sześciu poprzedzających lat podatkowych;
- w roku podatkowym uzyskają poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody;
- do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przeniosą rezydencję podatkową do Polski złożą do urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem według ustalonego wzoru;
- będą realizować wydatki na cele określone w odrębnym rozporządzeniu w wysokości minimum 100 tys. zł rocznie, w każdym roku podlegania opodatkowaniu ryczałtem (cel wydatków: wzrost gospodarczy, rozwój nauki i szkolnictwa, ochrona dziedzictwa kulturowego lub krzewienie kultury fizycznej).
Zgodnie z wykładnią organów podatkowych, przedstawioną m in. w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2025 roku, sygnatura 0114-KDIP3-1.4011.872.2024.2.MS2, przepis art. 30j ust. 1 pkt 2) dotyczy pełnych lat podatkowych, w których podatnik nie posiadał miejsca zamieszkania w Polsce.
W okresie 20 lipca 2019 - 6 kwietnia 2025 wnioskodawca był rezydentem Wielkiej Brytanii. Sześcioletni okres, o którym mowa w przepisie art. 30j ust. 1 pkt. 2), obejmuje więc pełne lata podatkowe przed 2025, tj. 2024, 2023, 2022, 2021,2020, 2019. Wnioskodawca zmienił rezydencję podatkową w trakcie 2019 roku w związku z czym nie posiadał miejsca zamieszkania na terytorium RP przez co najmniej 5 lat w ww. 6 letnim okresie (lata: 2020, 2021,2022, 2023 i 2024). Wnioskodawca posiada certyfikaty rezydencji z Wielkiej Brytanii potwierdzające, że w tym okresie nie posiadał miejsca zamieszkania w Polsce oraz inne obiektywne dowody potwierdzające zagraniczną rezydencję podatkową.
Ponadto, Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na cele określone w odrębnym rozporządzeniu, o których mowa w art. 30m Ustawy PIT, w wysokości minimum 100 tys. zł rocznie, w każdym roku podlegania opodatkowaniu ryczałtem.
Przepis art. 30p Ustawy PIT pozwala na objęcie preferencyjnym opodatkowaniem również członka rodziny podatnika, w związku z czym również Zainteresowana będzie mogła skorzystać z możliwości opodatkowania swoich przychodów zagranicznych ryczałtem.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca wraz ze stroną Zainteresowaną spełniają warunki z art. 30j ust. 1 Ustawy PIT do opodatkowania ryczałtem przychodów zagranicznych, jeżeli do końca stycznia 2026 roku złożą urzędowi skarbowemu oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem.
Ad 2)
Zgodnie z przepisem art. 30k Ustawy PIT, ryczałtem opodatkowane są przychody uzyskane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (przychody zagraniczne), z wyłączeniem przychodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30f. W uzasadnieniu do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz 2105, druk 1532) wynika, że preferencyjny sposób opodatkowania ograniczono tylko do przychodów osiąganych poza granicami Polski, czyli przychodów, których Polska nie miałaby prawa opodatkować, gdyby podatnik nie przeniósł miejsca zamieszkania na terytorium Polski.
Pojęcie przychodów zagranicznych nie zostało zdefiniowane w Ustawie PIT, należy więc odnieść się do wykładni językowej oraz systemowej.
Wskazuje się, że pod kątem językowym przychodami uzyskiwanymi poza terytorium Polski są przychody, których źródło znajduje się poza terytorium Polski.
Wnioskodawca uzyskuje przychody z:
1) Najmu nieruchomości położonych poza granicami Polski.
2) Odsetek otrzymywanych z tytułu lokat zagranicznych zlokalizowanych w Austrii i Szwajcarii.
3) Sprzedaży udziałów/akcji Spółek luksemburskich.
Powyższe kategorie mają swoje źródło poza terytorium Polski, a więc będą zakwalifikowane jako przychody uzyskiwane poza terytorium Polski przy zastosowaniu powyższej wykładni.
Potwierdzenie takiego rozumienia można również znaleźć w wykładni systemowej, przykładowo artykuły 27 ust. 8-9a ustawy PIT wskazują na dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto, z analizy przepisów odnoszących się do przychodów z zagranicznych źródeł (np. zakładu, zagranicznej renty czy odsetek od zagranicznych obligacji) wynika, że ustawodawca łączy pojęcie źródła przychodów z zagranicy z faktem powstania uprawnienia do uzyskania/wypłaty przychodów na gruncie prawa innego państwa, w tym w ramach regulowanego prawem tego państwa stosunku prawnego z podmiotem mającym siedzibę albo miejsce zamieszkania na terytorium tego innego państwa (m. in. interpretacja indywidualna z 12.12.2024 sygnatura 0113-KDIPT2-3.4011.637.2024.1.MS czy interpretacja indywidualna z 25.07.2024 sygnatura 0115-KDIT1.4011.297.2024.4.MN).
Warto również wskazać na katalog przykładowych dochodów (przychodów) uważanych za osiągnięte na terytorium Polski z art. 3 ust. 2b ustawy PIT. Stosując m. in. reguły wnioskowania a contrario można dojść do wniosku, że dochody wymienione w tym artykule nie osiągane na terytorium Polski będą przychodami zagranicznymi.
W myśl art. 3 ust. 2b ustawy PIT, dochodami (przychodami) osiągniętymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Wnioskodawca osiągnie przychód ze sprzedaży/zbycia Udziałów w spółkach luksemburskich. Należy wskazać, że wspomniane spółki nie są spółkami nieruchomościowymi w rozumieniu art. 5a pkt 49 Ustawy PIT oraz aktywa tych spółek nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a więc nie są przychodami wymienionymi w art. 3 ust. 2b pkt. 6) oraz 6a).
Należy również wskazać, że gdyby Wnioskodawca nie przeniósł swojego miejsca zamieszkania na terytorium Polski, Polska nie posiadałaby prawa do opodatkowania wyżej wymienionych przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę - czyli przychodów z najmu nieruchomości za granicą, przychodów z odsetek otrzymywanych z tytułu lokat zagranicznych zlokalizowanych w Austrii i Szwajcarii czy sprzedaży Udziałów w spółkach luksemburskich, ponieważ ich źródło nie znajduje się na terenie Polski.
W związku z powyższym, przychody osiągane przez Wnioskodawcę należy uznać za przychody zagraniczne w rozumieniu art. 30k Ustawy PIT, co do których jest możliwość wyboru ryczałtowej formy opodatkowania przychodów zagranicznych, zgodnie z art. 30k ust. 1 Ustawy PIT przy spełnieniu wyżej określonych warunków.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo stanowisko poprzez wskazanie, że zarówno przychody zagraniczne uzyskiwane przez Wnioskodawcę jak i jego żonę podlegać będą ryczałtowi od przychodów zagranicznych zgodnie z Ustawą PIT."
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na mocy art. 1 pkt 61 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), od 1 stycznia 2022 r. wprowadzone zostały przepisy umożliwiające skorzystanie z preferencyjnego opodatkowania ryczałtem przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
W uzasadnieniu do projektu tej ustawy (Druk 1532) wskazano m.in.:
Projekt przewiduje możliwość wyboru przez podatnika szczególnych zasad opodatkowania dedykowanych przychodom zagranicznym. Z opcji tej mogą skorzystać wyłącznie podatnicy będący osobami fizycznymi, którzy przeniosą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (rezydencję podatkową) do Polski.
Nowe zasady opodatkowania stanowią preferencyjne rozwiązanie w stosunku do opodatkowania na zasadach przewidzianych w pozostałych przepisach ustawy z uwagi na to, że podatnik wybierający ten sposób opodatkowania zobowiązany będzie do zapłaty zryczałtowanej kwoty podatku od przychodów uzyskanych ze źródeł położnych za granicą, bez konieczności wykazywania w zeznaniu źródeł tych przychodów, wysokości przychodu oraz państwa jego uzyskania.
Zgodnie z art. 30j ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanym dalej w niniejszym rozdziale „ryczałtem”, może podlegać podatnik, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, złoży urzędowi skarbowemu oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem według ustalonego wzoru, przy czym przepis art. 45 ust. 1b stosuje się odpowiednio;
2) nie posiadał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez co najmniej pięć z sześciu lat podatkowych poprzedzających bezpośrednio rok podatkowy, w którym przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Przy czym, zgodnie z art. 30j ust. 2-3 ustawy :
2. Do oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, podatnik dołącza certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, podatnik składa jednorazowo za cały okres opodatkowania ryczałtem.
O tym, jakie przychody podlegają opodatkowaniu omawianym ryczałtem, stanowi art. 30k ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
1. Opodatkowaniu ryczałtem podlegają przychody uzyskane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, zwane dalej w niniejszym rozdziale ,,przychodami zagranicznymi”, z wyłączeniem przychodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30f.
2. Przychodów zagranicznych nie łączy się z innymi dochodami (przychodami) podlegającymi opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie i nie wykazuje się w zeznaniach podatkowych oraz księgach podatkowych, przy czym podatnik jest obowiązany posiadać dowody niezbędne do ustalenia pochodzenia, wysokości oraz okresu uzyskania przychodów zagranicznych.
3. Przychody zagraniczne oraz wydatki, o których mowa w art. 30m ust. 1, nie stanowią podstawy do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczenia w jakiejkolwiek formie od przychodu, dochodu, podstawy obliczenia podatku i podatku, w tym odliczenia składek na ubezpieczenia społeczne opłaconych przez podatnika od przychodów objętych ryczałtem oraz korzystania z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Na podstawie art. 30l ustawy:
1. Ryczałt wynosi 200.000 zł za rok podatkowy niezależnie od wysokości uzyskanych w tym roku przychodów zagranicznych.
2. Podatnik jest obowiązany wpłacić ryczałt w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
3. Jeżeli podatnik przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trakcie roku podatkowego, wysokość ryczałtu ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których podatnik podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w tym roku podatkowym.
Opodatkowanie omawianym ryczałtem wiąże się ponadto z obowiązkiem ponoszenia przez podatnika szczególnego rodzaju wydatków. I tak, zgodnie z art. 30m ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany do poniesienia wydatków na wzrost gospodarczy, rozwój nauki i szkolnictwa, ochronę dziedzictwa kulturowego lub krzewienie kultury fizycznej, których rodzaje są określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 5, w wysokości co najmniej 100 000 zł w roku podatkowym począwszy od roku podatkowego następującego bezpośrednio po roku podatkowym, w którym podatnik przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 30m ust. 5 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje wydatków, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze wpływ poszczególnych kategorii wydatków na wzrost gospodarczy, rozwój nauki i szkolnictwa, ochronę dziedzictwa kulturowego oraz krzewienie kultury fizycznej.
Według cytowanych przepisów, możliwość wyboru ryczałtowej formy opodatkowania przychodów zagranicznych dotyczy osób fizycznych (nierezydentów), które:
- przeniosą rezydencję podatkową do Polski;
- nie były polskimi rezydentami podatkowymi przez co najmniej pięć z sześciu poprzedzających lat podatkowych;
- w roku podatkowym uzyskają poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody;
- do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przeniosą rezydencję podatkową do Polski złożą do urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem według ustalonego wzoru;
- będą realizować wydatki na cele określone w odrębnym rozporządzeniu w wysokości minimum 100 tys. zł rocznie, w każdym roku podlegania opodatkowaniu ryczałtem (cel wydatków: wzrost gospodarczy, rozwój nauki i szkolnictwa, ochrona dziedzictwa kulturowego lub krzewienie kultury fizycznej).
Możliwość wyboru ryczałtowej formy opodatkowania przychodów zagranicznych dotyczy również członków rodziny podatnika.
Zgodnie z art. 30p ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do członka rodziny podatnika podlegającego opodatkowaniu ryczałtem przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio, przy czym:
1)ryczałt od przychodów zagranicznych uzyskanych przez członka rodziny podatnika wynosi 100 000 zł za rok podatkowy;
2)członek rodziny podatnika nie jest obowiązany do ponoszenia wydatków, o których mowa w art. 30m ust. 1;
3)członek rodziny podatnika traci prawo opodatkowania ryczałtem również z dniem utraty prawa do opodatkowania ryczałtem przez podatnika zgodnie z art. 30o;
4)w przypadku śmierci podatnika lub utraty statusu członka rodziny podatnika, począwszy od roku podatkowego następującego bezpośrednio po roku podatkowym, w którym okoliczności te wystąpiły:
a)ryczałt od przychodów zagranicznych uzyskanych przez członka rodziny podatnika wynosi 200 000 zł za rok podatkowy,
b)członek rodziny podatnika jest obowiązany do ponoszenia wydatków, o których mowa w art. 30m ust. 1.
W myśl art. 30p ust. 2 ww. ustawy:
Przez członka rodziny podatnika, o którym mowa w ust. 1, rozumie się małżonka oraz dziecko, o którym mowa w art. 27f ust. 1
Jak wynika z treści omawianych przepisów dotyczących ryczałtu, jak i z powoływanego już uzasadnienia projektu ustawy zmieniającej (druk 1532), szczególne zasady opodatkowania, jakim jest ten ryczałt dotyczą przychodów zagranicznych rozumianych jako przychody osiągane w roku podatkowym poza terytorium Polski.
Opodatkowanie dotyczy więc wszystkich przychodów osiąganych za granicą, z wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 30f ustawy (art. 30k ust. 1 ustawy).
Na gruncie analizowanej sprawy istotne jest zatem określenie, jak należy rozumieć pojęcie „przychodów zagranicznych”. Ustawodawca określił je w art. 30k ust. 1 jako „przychody uzyskane poza terytorium Polski”. Niemniej jednak, na gruncie tego sformułowania należy rozważyć, jakie kryteria, cechy, okoliczności uzyskiwania przychodów są decydujące dla możliwości uznania, że przychody zostały uzyskane poza terytorium Polski.
Analizując znaczenie językowe pojęcia „przychodów uzyskiwanych poza terytorium Polski”, można stwierdzić, że przychodami uzyskiwanymi poza terytorium Polski niewątpliwie będą przychody z działalności (pracy, działalności gospodarczej, działalności osobistej) wykonywanej na terytorium innego państwa. Można również stwierdzić, że „przychodami uzyskiwanymi poza terytorium Polski” są takie przychody, których źródło znajduje się poza terytorium Polski.
Takie rozwinięcie analizowanego pojęcia znajduje potwierdzenie w wykładni systemowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności, w taki właśnie sposób ustawodawca mówi o dochodach zagranicznych w art. 27 ust. 8-9a ustawy.
Co więcej, ustawodawca w wielu przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się do przychodów z zagranicznych źródeł przychodów np. zagraniczny zakład, otrzymywane z zagranicy renty, emerytury zagraniczne, odsetki lub dyskonto od zagranicznych obligacji, nagrody przyznawane przez organizacje międzynarodowe. Z przepisów tych wynika, że ustawodawca łączy pojęcie źródła przychodów z zagranicy z faktem powstania uprawnienia do uzyskania/wypłaty przychodów na gruncie prawa innego państwa, w tym w ramach regulowanego prawem tego państwa stosunku prawnego z podmiotem mającym siedzibę albo miejsce zamieszkania na terytorium tego innego państwa.
Wśród przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które mogą być pomocne dla ustalenia sposobu rozumienia przez ustawodawcę pojęcia „przychodów uzyskiwanych poza terytorium Polski”, można wskazać także art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten dotyczy osób, które nie są polskimi rezydentami podatkowymi, tj. mają ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Ustawodawca wskazał w nim przykładowe dochody (przychody), które uważa się za osiągnięte na terytorium Polski. Co istotne, wymienione kategorie dochodów (przychodów) są katalogiem otwartym - przesądza o tym zwrot „w szczególności”.
Skoro przepis art. 3 ust. 2b wskazuje, jakie rodzaje dochodów (przychodów) są w szczególności uważane za osiągane na terytorium Polski, to można posłużyć się tym przepisem, aby wywnioskować, jakie dochody (przychody) w szczególności są uważane za uzyskiwane poza terytorium Polski. Można w tym celu zastosować m.in. reguły wnioskowania a contrario,jednak - z uwagi na otwarty charakter katalogu z art. 3 ust. 2b ustawy, cel tej regulacji i złożoność analizowanej materii - wyniki tego wnioskowania należy skonfrontować z wynikami, jakie dają inne narzędzia wykładni.
W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodami (przychodami) osiągniętymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Przepis art. 3 ust. 2b ustawy nie wskazuje wprost:
- ani jakie konkretne przychody ustawodawca uznał za niemające statusu przychodów uzyskiwanych na terytorium Polski,
- ani też jakie konkretne przychody ustawodawca uważa za uzyskiwane poza terytorium Polski.
Celem tego przepisu nie było bowiem uniwersalne wyjaśnienie zagadnienia umiejscowienia źródeł przychodów - w szczególności norma tego przepisu nie dotyczy polskich rezydentów podatkowych.
Z uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) wynika, że:
Preferencyjny sposób opodatkowania ograniczono tylko do przychodów osiąganych poza granicami Polski, czyli przychodów, których Polska nie miałaby prawa opodatkować, gdyby podatnik nie przeniósł miejsca zamieszkania na terytorium Polski. (...). Szczególne zasady opodatkowania dotyczyć będą wyłącznie przychodów zagranicznych, rozumianych jako przychody osiągane w roku podatkowym poza terytorium Polski. Jednocześnie, ustawodawca wyłączył z zakresu przedmiotowego przychody, o których mowa w art. 30f ustawy PIT. Nowa regulacja nie znajdzie zatem zastosowania do dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika.
Powyższe oznacza, że preferencja odnosi się do przychodów, które podatnik uzyskuje poza terytorium Polski - czyli przychodów, które w sytuacji, gdyby podatnik nie zmienił miejsca zamieszkania na Polskę, nie podlegałyby polskiej jurysdykcji podatkowej, bo miałyby status przychodów uzyskiwanych poza terytorium Polski przez podatnika, który nie ma nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności faktycznych sprawy wynika, że Zainteresowani od 20 lipca 2019 r. mieszkali w Wielkiej Brytanii, i byli uznawani przez brytyjskie organy podatkowe za rezydentów podatkowych tego państwa, podlegającego w Wielkiej Brytanii nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Zainteresowani dysponują certyfikatami rezydencji podatkowej wydanymi przez brytyjskie organy podatkowe, które potwierdzają ten fakt.
Zainteresowany będący stroną postępowania planuje do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przeniesie miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (czyli do końca stycznia 2026 r.), złożyć urzędowi skarbowemu oświadczenie, o którym mowa w art. 30j ust. 1 pkt 1 Ustawy PIT, tj. o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zainteresowany niebędący stroną postępowania również złoży oświadczenie wspólnie z A. A.. B. A. będzie wskazana jako członek rodziny podatnika.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazano w jaki sposób należy liczyć okres, w którym podatnik nie posiada miejsca zamieszkania w Polsce co najmniej przez pięć z sześciu lat podatkowych poprzedzających bezpośrednio rok podatkowy, w którym przeniósł miejsce zamieszkania do Polski i podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Przepis art. 30j ust. 1 pkt 2 ustawy odwołuje się do „lat podatkowych poprzedzających bezpośrednio rok podatkowy”. Zatem przepis ten dotyczy pełnych lat podatkowych, w których podatnik nie posiadał miejsca zamieszkania w Polsce. Nie ma tutaj mowy o okresach zamieszkiwania za granicą, lecz latach podatkowych.
Jeżeli Zainteresowani wrócą do Polski w 2025 r. to sześć lat podatkowych, o których mowa w art. 30j ust. 1 pkt 2 ww. ustawy to lata: 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024. Aby spełnić warunek z ww. przepisu, to Zainteresowani nie powinni mieć miejsca zamieszkania na terytorium Polski przez co najmniej 5 lat w ww. okresie.
Skoro Zainteresowani nie posiadali miejsca zamieszkania na terytorium Polski od lipca 2019 r., począwszy od 2019 r. rozliczają się z całości swoich dochodów na terytorium Wielkiej Brytanii, dysponują tamtejszym certyfikatem rezydencji, to niewątpliwie Zainteresowani spełniają kryterium nieposiadania miejsca zamieszkania na terytorium Polski przez okres co najmniej pięciu lat podatkowych poprzedzających rok podatkowy, w którym przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zatem jeżeli w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym po którym Zainteresowani przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Polski złożą urzędowi skarbowemu oświadczenie o wyborze opodatkowania Ryczałtem według ustalonego wzoru, będą uprawnieni do skorzystania z opodatkowania Ryczałtem począwszy od dnia, w którym Zainteresowani będą podlegali nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Ponadto Zainteresowany będący stroną postępowania wskazuje, że:
1.będzie ponosił wydatki na cele określone w odrębnym rozporządzeniu, o których mowa w art. 30m ww. ustawy w wysokości minimum 100 tys. zł rocznie, w każdym roku podlegania opodatkowaniu ryczałtem;
2.przewiduje, że po przeprowadzce do Polski może osiągać przychody takie, jak np.:
a)najmu nieruchomości położonych poza granicami Polski. Wszystkie nieruchomości wchodzą w skład wspólności majątkowej z Zainteresowaną.
b)odsetek otrzymywanych z tytułu lokat zagranicznych zlokalizowanych w Austrii i Szwajcarii.
c)sprzedaży udziałów/akcji Spółek luksemburskich (dalej: "Udziały"). Spółki luksemburskie nie są spółkami nieruchomościowymi w rozumieniu art 5a pkt 49 Ustawy PIT oraz aktywa tych spółek nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jak wskazał Zainteresowany będący stroną postępowania obecnie udziały w spółkach luksemburskich nie są notowane na giełdzie w Polsce ani za granicą.
Natomiast Zainteresowany nie będący stroną postępowania wskazuje, że po przeprowadzce do Polski może osiągać przychody takie, jak np.:
a)odsetki z lokat na rachunkach zagranicznych;
b)dochody z najmu nieruchomości położonych za granicą, te same nieruchomości, które zostały wskazane we wniosku jako "przychody zagraniczne" Zainteresowanego będącego stroną postępowania.
W związku z powyższym osiągnięte przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania i będące przedmiotem zapytania przychody z:
- najmu nieruchomości położonych poza granicami Polski,
- odsetek otrzymywanych z tytułu lokat zagranicznych zlokalizowanych w Austrii i Szwajcarii,
- sprzedaży udziałów/akcji Spółek luksemburskich (dalej: "Udziały")
oraz przychody osiągnięte przez Zainteresowanego nie będącego stroną z:
- odsetek z lokat na rachunkach zagranicznych;
- dochody z najmu nieruchomości położonych za granicą,
należy uznać za przychody zagraniczne w rozumieniu art. 30k ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co do których Zainteresowani mają możliwość wyboru ryczałtowej formy opodatkowania przychodów zagranicznych, zgodnie z art. 30k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy spełnieniu wyżej określonych warunków.
W związku z powyższym Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Państwa i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A.A. (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
