Brak zwolnienia z VAT dla warsztatów psychoedukacyjnych dla rodziców i wychowawców z powodu niespełnienia wymogów prawnych - Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.240.2025.2.WH
Świadczone przez spółkę warsztaty psychoedukacyjne dla wychowawców (nauczycieli) nie spełniają przesłanek ustawowych i wykonawczych do korzystania z przedmiotowego zwolnienia z VAT w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług w postaci warsztatów dla rodziców i wychowawców. Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 7 maja 2025 r. (data wpływu 7 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z 7 maja 2025 r.)
Spółka z o.o., której przeważającą działalnością jest produkcja gier i zabawek (PKD 32.40.Z), ma także wpisane m.in. PKD 85.5 (pozaszkolne formy edukacji) i 85.60.Z (działalność wspomagająca edukację). W ramach spółki przeprowadzone zostały 2 tury warsztatów psychoedukacyjnych na zamówienie dwóch stowarzyszeń. Były to warsztaty dla rodziców i wychowawców, prowadzone w ramach programu „(…)”, rekomendowanego programu profilaktycznego, którego celem jest przeciwdziałanie zachowaniom problemowym i ryzykownym dzieci i młodzieży, a także podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli (...).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Spółka świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania w takim rozumieniu, że część uczestników warsztatów stanowią nauczyciele i wychowawcy, którzy poprzez uczestnictwo w warsztatach podwyższają swoje kompetencje zawodowe.
Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.).
Spółka nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym.
Przeprowadzone warsztaty umożliwiały opanowanie wiedzy zawodowej, rozszerzenie uprawnień bądź zdobycie zawodu dla części uczestników, ponieważ część uczestników stanowili nauczyciele i wychowawcy, którym uczestnictwo w warsztatach pozwoliło na podwyższenie swoich kompetencji zawodowych. Pozostałym uczestnikom – rodzicom – uczestnictwo pozwoliło na podwyższenie swoich kompetencji wychowawczych. Uzyskanie wiedzy do celów zawodowych dotyczyło części uczestników – ok 30-40%.
Warsztaty nie były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Warsztaty nie były objęte akredytacją w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego.
Warsztaty były sfinansowane z Gminnego/Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – Spółka nie posiada stosownych dokumentów, ponieważ o dofinansowanie ubiegały się stowarzyszenia, które były zleceniodawcą Spółki.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 maja 2025 r.)
Czy Spółce w powyższej sytuacji przysługuje prawo do zwolnienia z VAT ww. usług?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z faktem, że Spółka ma wpisane do umowy Spółki PKD 85.5 (pozaszkolne formy edukacji) i 85.60.Z (działalność wspomagająca edukację), miała prawo zastosować zwolnioną stawkę VAT na prowadzone warsztaty psychoedukacyjne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Z kolei w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem:
zwalnia się od podatku:
13) usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
14) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi § 3 ust. 8 rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Definicja zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L 77 str. 1 ze zm.) określa, że:
usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmującą towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Państwa wątpliwości dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych usług w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla rodziców i wychowawców.
Dokonując oceny, czy świadczone przez Państwa usługi w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla rodziców i wychowawców są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Wskazali Państwo, że nie posiadają statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego. Nie posiadają Państwo również statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.
Tym samym, świadczone przez Państwa usługi w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla rodziców i wychowawców nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Natomiast dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.
We wniosku wskazali Państwo, że zostały przeprowadzone 2 tury warsztatów psychoedukacyjnych. Były to warsztaty dla rodziców i wychowawców, prowadzone w ramach programu „(…)”, rekomendowanego programu profilaktycznego, którego celem jest przeciwdziałanie zachowaniom problemowym i ryzykownym dzieci i młodzieży, a także podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli. Wskazali Państwo, że część uczestników warsztatów stanowili nauczyciele i wychowawcy, którzy poprzez uczestnictwo w warsztatach podwyższali swoje kompetencje zawodowe. Państwa zdaniem przeprowadzone warsztaty umożliwiały opanowanie wiedzy zawodowej, rozszerzenie uprawnień bądź zdobycie zawodu dla części uczestników, ponieważ część uczestników stanowili nauczyciele i wychowawcy, którym uczestnictwo w warsztatach pozwoliło na podwyższenie swoich kompetencji zawodowych. Pozostałym uczestnikom – rodzicom – uczestnictwo pozwoliło na podwyższenie swoich kompetencji wychowawczych. Warsztaty nie były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Warsztaty nie były objęte akredytacją w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego. Warsztaty były sfinansowane z Gminnego/Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – Spółka nie posiada stosownych dokumentów, ponieważ o dofinansowanie ubiegały się stowarzyszenia, które były zleceniodawcą Spółki.
Biorąc pod uwagę podane informacje, świadczone przez Państwa usługi w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla wychowawców (nauczycieli) należy uznać za usługi kształcenia zawodowego, gdyż jak wskazali Państwo we wniosku uczestnictwo w warsztatach pozwoliło na podwyższenie ich kompetencji zawodowych.
W konsekwencji do świadczonych przez Państwa usług w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla wychowawców (nauczycieli) zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia od podatku VAT ww. usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Jednak dla oceny czy świadczone przez Państwa usługi w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla wychowawców (nauczycieli), są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Odrębne przepisy określające formy i zasady to uregulowania, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Wskazali Państwo, że warsztaty nie były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla wychowawców (nauczycieli) nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż warsztaty te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W tym miejscu należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
W treści wniosku wskazali Państwo, że warsztaty nie były objęte akredytacją w rozumieniu Prawa oświatowego. Zatem w analizowanym przypadku, świadczone przez Państwa usługi w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla wychowawców (nauczycieli) nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy.
Natomiast przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
Wskazali Państwo we wniosku, że warsztaty były sfinansowane z Gminnego/Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – nie posiadają Państwo stosownych dokumentów, ponieważ o dofinansowanie ubiegały się stowarzyszenia, które były Państwa zleceniodawcą. Tym samym, świadczone przez Państwa usługi w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla wychowawców (nauczycieli) nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy ani też § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r.
Podsumowując, do świadczonych przez Państwa usług szkoleniowych w postaci w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla wychowawców (nauczycieli), nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r.
Odnosząc się natomiast do świadczonych przez Państwa usług w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla rodziców wskazać należy, że nie stanowią one usług kształcenia/przekwalifikowania zawodowego, gdyż jak sami Państwo wskazali uczestnictwo w warsztatach pozwoliło rodzicom na podwyższenie swoich kompetencji wychowawczych.
Tym samym do świadczonych przez Państwa usług w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla rodziców nie zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia od podatku VAT ww. usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Zatem analiza pozostałych warunków określonych w lit. a-c powyższego ww. przepisu jest niezasadna.
W konsekwencji, świadczone przez Państwa usługi w postaci warsztatów psychoedukacyjnych dla rodziców i wychowawców – nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.
W związku z powyższym, nienależną opłatę w kwocie 40 zł, uiszczoną 27 marca 2025 r., zwrócimy - stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – na rachunek, z którego dokonano opłaty za wniosek, zgodnie z dyspozycją zawartą we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
