Brak prawa do odliczenia VAT przez powiat przy wydatkach na rozbudowę drogi publicznej - Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.445.2025.1.MPA
Powiat realizując zadanie remontu drogi publicznej, nie działa jako podatnik VAT, tylko jako organ władzy publicznej, więc nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z tym zadaniem.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanego zdarzenia przyszłegowpodatkuodtowarówiusługjestprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Inwestycji pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat (…), stanowi lokalną wspólnotę samorządową osób zamieszkałych na jego terytorium (jednostka samorządu terytorialnego). Siedzibą organu Powiatu jest Miasto (…). Powiat ma osobowość prawną. Wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Działa w oparciu o ustawę z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.).
Na mocy art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Aktywność ta obejmuje w szczególności zadania w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych, transportu zbiorowego i dróg publicznych, gospodarki nieruchomościami, kultury fizycznej i turystyki, ochrony środowiska czy też promocji powiatu.
Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej natomiast w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
Powiat (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), który stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Od 1 stycznia 2017 roku na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t. j. z 2018 roku, poz. 280) Powiat (…) dokonał centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług z budżetowymi jednostkami organizacyjnymi Powiatu podlegającymi centralizacji.
W związku z tym, że zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 320 ze zm.) Zarząd Powiatu (tj. organ jednostki samorządu terytorialnego) pełni funkcję Zarządcy Dróg została utworzona w tym celu jednostka organizacyjna pod nazwą Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w (…) (Uchwała Nr (…) w (…) z dnia 27 stycznia 1999 roku).
Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych jest jednostką sektora finansów publicznych, budżetową jednostką organizacyjną Powiatu (…), nie posiadającą osobowości prawnej, finansowaną z budżetu Powiatu.
Działalnością Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor powołany przez Zarząd Powiatu (…). Nadzór nad działalnością Zarządu Dróg sprawuje Zarząd Powiatu (…).
Zgodnie z nadanym statutem przedmiotem działania Powiatowego Zarządu Dróg są zadania wynikające z art. 20 ustawy o drogach publicznych.
Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w (…) wykonuje zadania polegające na:
1) opracowywaniu projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżącym informowaniu o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
2) opracowywaniu projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
3) pełnieniu funkcji inwestora,
4) utrzymaniu nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
5) realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu,
6) przygotowaniu infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywaniu innych zadań na rzecz obronności kraju,
7) koordynowaniu robót w pasie drogowym,
8) wydawaniu zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieraniu opłat i kar pieniężnych,
9) prowadzeniu ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianiu ich na żądanie uprawnionym organom,
9a) sporządzaniu informacji o drogach publicznych oraz przekazywaniu ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
10) przeprowadzaniu okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym weryfikację cech i wskazanie usterek, które wymagają prac konserwacyjnych lub naprawczych ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
11) wykonywaniu robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
12) przeciwdziałaniu niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
13) dokonywaniu okresowych pomiarów ruchu drogowego,
14) utrzymywaniu zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów.
PZDP jako samorządowa jednostka budżetowa powiatu, nieposiadająca osobowości prawnej, pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek bankowy do budżetu Powiatu (…).
Podstawą gospodarki finansowej Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych jest roczny plan finansowy, obejmujący dochody i wydatki budżetowe. Finansowanie zadań Zarządcy Dróg odbywa się przy udziale środków własnych powiatu jak również środków z zewnątrz, w tym między innymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej.
9 stycznia 2025 roku Powiat (…) podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) o dofinansowanie projektu pn. „(…)” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Beneficjentem środków jest Powiat (…).
Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w (…) został wpisany w umowie o dofinansowanie jako jednostka realizująca powyższy projekt.
Zakres rzeczowy ww. zadania obejmuje typowe drogowe roboty budowlane polegające na rozbudowie drogi na odcinku długości (…).
Zadanie finansowane będzie ze środków własnych powiatu oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Zgodnie z zasadami centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT) w Powiecie (…) i jego jednostkach organizacyjnych faktury dotyczące realizacji ww. zadania będą posiadać następujące dane identyfikacyjne:
Nabywca: Powiat (…), Odbiorca/Płatnik: Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w (…).
Pytanie
Czy Powiat (…) (Beneficjent środków unijnych działający przy pomocy Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w (…) - jednostki realizującej projekt i wchodzącej w skład scentralizowanych jednostek organizacyjnych podległych Powiatowi) będąc czynnym podatnikiem podatku VAT będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług na potrzeby rozbudowy ww. drogi w związku z wydatkami związanymi z realizacją zadania pn. (…)
Państwa stanowisko w sprawie
Powiat (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem inwestycji pn. „(…)”.
Powiat (…) jest organem władzy państwowej i realizuje zadania statutowe w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych, transportu zbiorowego i dróg publicznych, gospodarki nieruchomościami, kultury fizycznej i turystyki, ochrony środowiska czy też promocji powiatu.
W myśl art. 15 ust. 1 u.p.t.u., podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 u.p.t.u., rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.
Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 u.p.t.u., nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wynika stąd, że kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT. Jednostki samorządu terytorialnego są więc podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Powiat, będący organem samorządu terytorialnego, jest organem władzy publicznej z mocy art. 16 ust. 2 i art. 163 Konstytucji RP.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz.U. 2024 r. poz. 320) Zarząd Powiatu jako organ jednostki samorządu terytorialnego jest zarządcą dróg powiatowych i do jego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Działania zarządców dróg mieszczą się zatem w zakresie czynności o charakterze publicznoprawnym i wynikają z wykonywania przez te jednostki władztwa publicznoprawnego.
Rada Powiatu w (…) do wykonywania zadań należących do kompetencji zarządcy dróg powiatowych powołała jednostkę pod nazwą Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w (…) (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym) i to ona w imieniu Powiatu (…) będzie realizowała zadanie pn. „(…)”, które jest finansowane ze środków własnych powiatu oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Powiat (…) jest Beneficjentem środków, natomiast płatności dla wykonawców dokonywane będą z rachunku bankowego PZDP w (…).
Droga nr (…) (…) - (…) - (…) (III etap) jest drogą publiczną, czyli ogólnodostępną. Posiada status drogi powiatowej tj. posiada numer i kategorię nadaną Uchwałą Rady Powiatu (…) w związku z tym, mogą z niej korzystać bezpłatnie wszyscy końcowi odbiorcy. Powiat nie będzie pobierał jakichkolwiek opłat za przejazd.
Droga publiczna zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. O zaliczeniu danej drogi do kategorii dróg publicznych decydują względy techniczne i prawne. Oznacza to, że drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie ustawy o drogach publicznych do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem. Każda z kategorii dróg publicznych powinna spełniać określone parametry techniczne oraz warunki formalno-prawne, tzn. zaliczenie do danej kategorii powinno nastąpić w formie przewidzianej prawem, tj. w formie uchwały.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361) podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, a więc gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Dokonując zakupów towarów i usług związanych z realizacją inwestycji drogowej Powiat nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i w tym zakresie nie będzie działał w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1, a tym samym nie spełni przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy VAT.
Biorąc powyższe pod uwagę Powiat, rozbudowując drogę publiczną, nie występuje w charakterze podatnika VAT, a poniesione w związku z tą budową wydatki nie są związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych. Tym samym, nie przysługuje i nie będzie przysługiwało w przyszłości prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z wykonaniem zadania pn. „(…)ˮ, gdyż jest to droga publiczna, ogólnodostępna i nie przeznaczona do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji pn. „(…)”.
Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ ponoszą Państwo i będą Państwo ponosili wydatki związane z przebudową drogi, która służy realizacji zadań publicznych. Jak wynika z Państwa wniosku, Inwestycja realizowana jest i będzie w ramach zadań własnych Powiatu, określonych w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Oznacza to, że w ramach realizacji Inwestycji nie działają i nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej, w ramach zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa.
Ponadto, towary i usługi nabywane w związku z realizacją Inwestycji jak też efekty tej Inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem droga, o której mowa we wniosku jest drogą publiczną, za przejazd nią Powiat nie będzie pobierał żadnych opłat.
Tym samym, nie mają i nie będą Państwo mieli - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Państwa stanowisko uznaję więc za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
