Opodatkowanie ryczałtem dochodów z działalności gospodarczej świadczonej przez osoby fizyczne na rzecz byłego pracodawcy - Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.266.2025.2.BR
Przychody uzyskiwane przez podatnika z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile zakres świadczonych usług nie jest tożsamy z czynnościami wykonywanymi wcześniej w ramach stosunku pracy. Tożsamość czynności określana jest poprzez szczegółową analizę zakresu i charakteru nowych obowiązków.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 23 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 21 maja 2025 r. (wpływ 22 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych
I. Dane techniczne Wnioskodawcy
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 3 marca 2025 r. pod firmą (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…) pod kodem PKD: 82.10.Z. Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą.
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.).
Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.) Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, poniżej przedstawiony zostanie wyczerpujący opis stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego oraz pytania interpretacyjne wraz ze stanowiskiem Wnioskodawcy w sprawie ich oceny prawnej.
II. Zatrudnienie na umowę o pracę
Zgodnie ze świadectwem pracy, Wnioskodawca był zatrudniony u (…) z siedzibą przy (…), w okresie od 1 listopada 2017 r. do 31 grudnia 2024 r., w pełnym wymiarze czasu pracy.
W trakcie zatrudnienia Wnioskodawca zajmował następujące stanowiska:
·od 1 listopada 2017 r. do 31 sierpnia 2018 r. intendent,
·od 1 września 2018 r. do 31 grudnia 2024 r. wicedyrektor przedszkola ds. administracyjnych.
31 grudnia 2024 r. Wnioskodawca przestał pełnić wspomnianą funkcję, gdyż stosunek pracy uległ rozwiązaniu za porozumieniem stron.
Po kilku miesiącach od zakończenia zatrudnienia, Wnioskodawca otrzymał propozycję kontynuowania współpracy z dotychczasowym pracodawcą jednak w nowej formule w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
Zmiana modelu współpracy wynikała zarówno z rozszerzenia zakresu obowiązków, jak i z założeń nowej formy organizacyjnej, zakładającej m.in. pełną odpowiedzialność Wnioskodawcy za wykonanie powierzonych czynności, swobodę wyboru miejsca i czasu świadczenia usług, a także niezależność w sposobie ich realizacji.
III. Współpraca na zasadach B2B
Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będzie wykonywał, w szczególności następujące czynności:
1.Obsługę administracyjną przedszkola/firmy:
a)prowadzenie bieżącej dokumentacji administracyjnej placówki;
b)przygotowywanie i archiwizacja dokumentów, pism i raportów;
c)wypełnianie dokumentów i formularzy urzędowych;
d)tworzenie harmonogramów i zestawień;
e)nadzór nad korespondencją wychodzącą i przychodzącą;
f)obsługa e-maili i komunikacji zewnętrznej (...);
2.Obsługę systemów edukacyjnych i administracyjnych:
a)obsługa systemu (…);
b)obsługa platformy (…);
c)wprowadzanie i aktualizacja danych w systemie (…);
d)weryfikacja poprawności danych w systemach elektronicznych;
3.Koordynację i wsparcie biura:
a)organizacja pracy administracyjnej placówki (grafiki, zlecenia);
b)pomoc w organizacji spotkań, rad pedagogicznych, zebrań;
c)redagowanie informacji do rodziców;
d)wsparcie dla dyrekcji w bieżących sprawach organizacyjnych;
e)prowadzenie ewidencji obecności pracowników/dzieci;
4.Wsparcie przy projektach i funduszach unijnych:
a)wypełnianie dokumentacji projektowej;
b)kompletowanie załączników do wniosków o dofinansowanie;
c)tworzenie zestawień finansowych i rzeczowych w ramach rozliczeń;
d)prowadzenie korespondencji z instytucjami nadzorującymi projekty;
e)archiwizacja dokumentacji projektowej;
f)współpraca z księgowością i działem finansowym w zakresie rozliczeń projektów;
5.Obsługę dokumentów kadrowo-płacowych (jeśli zlecone):
a)wprowadzanie danych do systemów kadrowych;
b)przygotowywanie umów, aneksów i wypowiedzeń (współpraca z biurem rachunkowym);
c)uzupełnianie ewidencji czasu pracy (jeśli dotyczy).
W stosunku do umowy o pracę obowiązki Wnioskodawcy rozszerzyły się, w szczególności o następujące czynności:
-obsługę systemu (…);
-obsługę platformy (…);
-weryfikację poprawności danych w systemach elektronicznych;
-pomoc w organizacji spotkań, rad pedagogicznych, zebrań;
-redagowanie informacji do rodziców;
-wypełnianie dokumentacji projektowej;
-kompletowanie załączników do wniosków o dofinansowanie;
-tworzenie zestawień finansowych i rzeczowych w ramach rozliczeń;
-prowadzenie korespondencji z instytucjami nadzorującymi projekty;
-archiwizację dokumentacji projektowej;
-współpracę z księgowością i działem finansowym w zakresie rozliczeń projektów.
IV.Klasyfikacja statystyczna GUS
Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) – wersja z 25 marca 2019 r., dostępne pod adresem: https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/index.html – wskazują, że PKWiU 82.11.10.0 dotyczy usług związanych z administracyjną obsługą biura.
Zgodnie ze wskazanym dokumentem grupowanie to obejmuje usługi związane z codzienną kompleksową administracyjną obsługą biura, takie jak: usługi recepcji, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty itp., usługi wykonywane na zlecenie.
Na podstawie powyższego Wnioskodawca twierdzi, że ta klasyfikacja statystyczna będzie odpowiadała usługom, które będzie świadczył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W piśmie z 21 maja 2025 r. (wpływ 22 maja 2025 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odp. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
2.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał/dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej?
Odp. Wnioskodawca oświadcza, że dokonuje rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej według zasad ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
3.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem Pana zapytania?
Odp. Wnioskodawca oświadcza, że osiągnął pierwszy przychód z tytułu świadczenia usług, będących przedmiotem zapytania 12 marca 2025 r. (dokładnie jest to Faktura nr (…)). Tego też dnia Wnioskodawca otrzymał przelew na konto firmowe.
4. Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?
Odp. Wnioskodawca oznajmia, że złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne 17 kwietnia 2025 r. za pośrednictwem portalu CEIDG (dokładnie we wniosku CEIDG-1).
5. Czy w odniesieniu do działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odp. Wnioskodawca oświadcza, że w odniesieniu do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej nie znajdują zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że odniesienie się do przesłanki określonej w art. 8 ust. 2 ww. ustawy nie stanowi elementu opisu stanu faktycznego ani zdarzenia przyszłego, lecz wyłącznie stanowi wyraz stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 1.
Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 ww. ustawy: „Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach”.
W związku z powyższym, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o dokonanie przez Organ weryfikacji, czy wskazane wyłączenie znajduje zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym.
6. Czy w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odp. W odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
7. Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?
Odp. Wnioskodawca oświadcza, że obecnie nie planuje uzyskiwać innych dochodów oprócz wskazanej działalności gospodarczej.
Pytania
1.Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług na rzecz przedsiębiorcy (byłego pracodawcy Wnioskodawcy) w 2025 r., a więc w roku następującym bezpośrednio po roku, w którym doszło do zakończenia stosunku pracy Wnioskodawcy u Przedsiębiorcy, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz współpracy na zasadach B2B, będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług, o których mowa w opisie zdarzenia interpretacyjnego, w razie możliwości wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, mogą być opodatkowane przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 – dalej: ustawa o ryczałcie) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie: Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT: ilekroć w ustawie jest mowa o: działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o PIT: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie: opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie: jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie: sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług na rzecz przedsiębiorcy (byłego pracodawcy Wnioskodawcy) w 2025 r., a więc w roku następującym bezpośrednio po roku, w którym doszło do zakończenia stosunku pracy Wnioskodawcy u Przedsiębiorcy, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz współpracy na zasadach B2B, będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Należy zaznaczyć, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.
Kluczowe jest tutaj sformułowanie „odpowiadający czynnościom”. Przepisy odnoszą się bowiem do czynności, które są identyczne (tożsame) jak te wykonywane na etacie. Częściowa zbieżność obowiązków nie zawsze musi oznaczać pełną tożsamość. Tym samym, w niektórych przypadkach można nadal korzystać z możliwości wyboru innej formy opodatkowania niż zasady ogólne.
Organy podatkowe oraz sądy administracyjne stoją na stanowisku, że częściowa zbieżność obowiązków nie wyklucza opodatkowania ryczałtem od przychodów (analogiczny przypadek z podatkiem liniowym).
Na przykład w piśmie wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 września 2024 r., 0113-KDIPT2-1.4011.584.2024.1.KD wskazano, że zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej z 30 stycznia 2023 r. (0112-KDIL2- 2.4011.862.2.2022.IM): Częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania 19% stawką podatku dochodowego z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Interpretacje podatkowe z 16 stycznia 2024 r. (0115-KDIT3.4011.789.2023.1.DP) oraz 3 kwietnia 2024 r. (0113- KDIPT2-1.4011.117.2024.1.KD) potwierdzają, że częściowa zbieżność obowiązków nie wyklucza możliwości stosowania podatku liniowego (analogicznie ryczałtu od przychodów).
Wcześniej w podobnym tonie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 18 września 2018 r. (II FSK 2416/16) oraz z 5 maja 2011 r. (II FSK 2163/09). Konkretnie stwierdził, że nie będą tożsame czynności, które pokrywają się tylko w części.
Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę jest tożsamy z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej, można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach planowanej działalności gospodarczej jest szerszy niż zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę obowiązującej z Przedsiębiorcą.
Z uwagi na to czynności tych nie można uznać za tożsame, tj. odpowiadające sobie. Istotne jest, że dla uznania czynności jako „odpowiadających” wymagane jest porównanie poszczególnych czynności w szerokim kontekście, tj. nie tylko działań sensu stricto, ale także ich ogólnego charakteru i zakresu. Chociaż czynności Wnioskodawcy jako osoby prowadzącej działalność gospodarczą na rzecz Przedsiębiorcy będą w pewien sposób zbieżne, co częściowo wynika z samej specyfiki planowanej działalności usługowej, to jednak wskazane wyżej przez Wnioskodawcę różnice wykonywanych czynności należy uznać za istotne z punktu widzenia braku ich tożsamości.
Ponadto, należy wziąć pod uwagę, że czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej będą pozbawione jakiegokolwiek nadzoru ze strony Przedsiębiorcy (byłego pracodawcy), a zatem będą wykonywane całkowicie samodzielnie i w pełni na ryzyko i odpowiedzialność Wnioskodawcy.
W świetle powyższego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych już w roku rozpoczęcia działalności gospodarczej i jednocześnie zawarcia umowy o świadczenie usług (B2B) z byłym pracodawcą (Przedsiębiorcą).
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane z tytułu świadczenia usług, o których mowa w opisie zdarzenia interpretacyjnego, w razie możliwości wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, mogą być opodatkowane przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie: użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 października 2017 r. o sygn. akt II FSK 2412/15: „W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)”.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Wnioskodawca zwraca uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej:
- pismo z 4 lutego 2025 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.927.2024.1.MGR: Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że uzyskiwany przez Nią w przyszłości przychód z tytułu świadczenia usług administracyjnej obsługi biura może być opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, ponieważ świadczone usługi są klasyfikowane jako PKWiU 82.11.10.0 – Usługi związane z administracyjną obsługą biura;
- pismo z 16 sierpnia 2024 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.459.2024.2.AP: PKWiU 82.11.10.0 – Usługi związane z administracyjną obsługą biura, będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- pismo z 31 lipca 2023 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.398.2023.2.DJD: uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą biura sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 82.11.10.0., kwalifikują się do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług będą dotyczyć PKWiU 82.11.10.0, a zatem powinny podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
Jak stanowi art. 8 ust. 2 powołanej ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.
Ponadto, w art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawodawca wskazał:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1b powołanej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 3 marca 2025 r. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie ze świadectwem pracy, był Pan zatrudniony u (…), w okresie od 1 listopada 2017 r. do 31 grudnia 2024 r., w pełnym wymiarze czasu pracy. W trakcie zatrudnienia zajmował Pan następujące stanowiska: od 1 listopada 2017 r. do 31 sierpnia 2018 r. intendent; od 1 września 2018 r. do 31 grudnia 2024 r. wicedyrektor przedszkola ds. administracyjnych. 31 grudnia 2024 r. przestał Pan pełnić wspomnianą funkcję, gdyż stosunek pracy uległ rozwiązaniu za porozumieniem stron. Po kilku miesiącach od zakończenia zatrudnienia, otrzymał Pan propozycję kontynuowania współpracy z dotychczasowym pracodawcą jednak w nowej formule w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Zmiana modelu współpracy wynikała zarówno z rozszerzenia zakresu obowiązków, jak i z założeń nowej formy organizacyjnej, zakładającej m.in. Pana pełną odpowiedzialność za wykonanie powierzonych czynności, swobodę wyboru miejsca i czasu świadczenia usług, a także niezależność w sposobie ich realizacji. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będzie wykonywał Pan, w szczególności następujące czynności: obsługę administracyjną przedszkola/firmy (prowadzenie bieżącej dokumentacji administracyjnej placówki; przygotowywanie i archiwizacja dokumentów, pism i raportów; wypełnianie dokumentów i formularzy urzędowych; tworzenie harmonogramów i zestawień; nadzór nad korespondencją wychodzącą i przychodzącą; obsługa e-maili i komunikacji zewnętrznej (…)); obsługę systemów edukacyjnych i administracyjnych (obsługa systemu (…); obsługa platformy (…); wprowadzanie i aktualizacja danych w systemie (…); weryfikacja poprawności danych w systemach elektronicznych); koordynację i wsparcie biura (organizacja pracy administracyjnej placówki (grafiki, zlecenia); pomoc w organizacji spotkań, rad pedagogicznych, zebrań; redagowanie informacji do rodziców; wsparcie dla dyrekcji w bieżących sprawach organizacyjnych; prowadzenie ewidencji obecności pracowników/dzieci); wsparcie przy projektach i funduszach unijnych (wypełnianie dokumentacji projektowej; kompletowanie załączników do wniosków o dofinansowanie; tworzenie zestawień finansowych i rzeczowych w ramach rozliczeń; prowadzenie korespondencji z instytucjami nadzorującymi projekty; archiwizacja dokumentacji projektowej; współpraca z księgowością i działem finansowym w zakresie rozliczeń projektów); obsługę dokumentów kadrowo-płacowych (jeśli zlecone) (wprowadzanie danych do systemów kadrowych; przygotowywanie umów, aneksów i wypowiedzeń (współpraca z biurem rachunkowym); uzupełnianie ewidencji czasu pracy (jeśli dotyczy)). W stosunku do umowy o pracę Pana obowiązki rozszerzyły się, w szczególności o następujące czynności: obsługę systemu (…); obsługę platformy (…); weryfikację poprawności danych w systemach elektronicznych; pomoc w organizacji spotkań, rad pedagogicznych, zebrań; redagowanie informacji do rodziców; wypełnianie dokumentacji projektowej; kompletowanie załączników do wniosków o dofinansowanie; tworzenie zestawień finansowych i rzeczowych w ramach rozliczeń; prowadzenie korespondencji z instytucjami nadzorującymi projekty; archiwizację dokumentacji projektowej; współpracę z księgowością i działem finansowym w zakresie rozliczeń projektów. Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazują, że PKWiU 82.11.10.0 dotyczy usług związanych z administracyjną obsługą biura. Na podstawie powyższego twierdzi Pan, że ta klasyfikacja statystyczna będzie odpowiadała usługom, które będzie Pan świadczył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej według zasad ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. 12 marca 2025 r. osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu świadczenia usług, będących przedmiotem zapytania. Złożył Pan 17 kwietnia 2025 r. oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne za pośrednictwem portalu CEIDG (dokładnie we wniosku CEIDG-1). W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie znajdują zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Obecnie nie planuje Pan uzyskiwać innych dochodów oprócz wskazanej działalności gospodarczej.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości opodatkowania w formie ryczałtu przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu świadczenia usług na rzecz Przedsiębiorcy (Pana byłego pracodawcy) w 2025 r., a więc w roku następującym bezpośrednio po roku, w którym doszło do zakończenia stosunku pracy Pana u Przedsiębiorcy, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz współpracy na zasadach B2B.
Wskazuję, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Powyższe potwierdza stwierdzenie w wyroku Sądu z 20 lipca 2010 r., II FSK 516/09:
Czynności wykonywane w ramach stosunku pracy to nic innego jak działania objęte zakresem powierzonych pracownikowi obowiązków. Do tych właśnie czynności odsyła art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f., a konkretnie zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom”, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy. Ten zwrot normatywny nie jest definiowany w omawianej ustawie podatkowej, jak również nie definiują go przepisy innych ustaw. W związku z tym dla jego zrozumienia należy posłużyć się regułami wykładni językowej, a konkretnie języka ogólnego polskiego i kontekstem tego zwrotu w zdaniu, które go zawiera. „Odpowiadający” to przymiotnik odczasownikowi od czasownika odpowiadać. W języku polskim odpowiadać to m.in. być pod pewnym względem podobnym do czegoś, takim samym jak coś innego; być niesprzecznym, zgodnym z czymś: figury geometryczne, elementy dwu zbiorów odpowiadają sobie. Odpis, duplikat, kopia odpowiada dokładnie duplikatowi (Słownik współczesnego języka polskiego, Przegląd Readers Digest, Warszawa 1998, tom I, str. 658); być zgodnym z czymś, takim samym, jak coś innego (Wielki słownik języka polskiego, red. naukowa E. Polański, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009, str. 550). Reasumując należy przyjąć, że zawarty w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. zwrot normatywny „odpowiadający czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Omawiany zwrot normatywny należy odnieść do faktycznie wykonywanych przez pracownika czynności powierzonych mu przez pracodawcę w ramach umowy o pracę lub spółdzielczą umowę o pracę.
Podkreślić przy tym należy, że w wyroku z 5 maja 2011 r., II FSK 2163/09, NSA stwierdził:
Jeżeli więc czynności, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy są różne, to nie mogą być jednocześnie tożsame. Nie będą również tożsame w rozumieniu art. 9a ust. 3 czynności, które pokrywają się tylko w części z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę.
Wymieniony przez Pana zakres świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej nie jest tożsamy ze wskazanym przez Pana zakresem czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę. Czynności i usługi różnią się od siebie. Skoro zatem zakres usług, które Pan świadczy w ramach działalności gospodarczej na rzecz obecnego Przedsiębiorcy, nie jest tożsamy z czynnościami, które wykonywał Pan w ramach stosunku pracy, to może Pan opodatkować uzyskane przychody z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Podsumowując, w sytuacji podjęcia współpracy z byłym pracodawcą na podstawie umowy B2B może Pan uzyskane przychody opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ wykonywane przez Pana usługi nie są tożsame z czynnościami, które wykonywał Pan w ramach stosunku pracy.
Przechodząc natomiast do opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu świadczonych usług będących przedmiotem wniosku przy zastosowaniu stawki 8,5% zauważam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu zatem do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 82.11.10.0 wskazuję, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 82.11.10.0, podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionymi we wniosku stanami faktycznymi/zdarzeniami przyszłymi. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanami faktycznymi/zdarzeniami przyszłymi podanymi przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana wyroków sądów informuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
