Dopuszczalność przekazywania paragonów fiskalnych drogą elektroniczną za zgodą klienta i zgodnie z uzgodnionym sposobem ich dostarczenia - Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.193.2025.2.EW
Wydanie paragonu fiskalnego w formie elektronicznej, za zgodą nabywcy, spełnia wymogi art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, pod warunkiem zapewnienia pełnej niezmienności i czytelności dokumentu, a także uzgodnienia sposobu jego doręczenia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania i dostarczania konsumentom paragonów drogą elektroniczną.
Uzupełnili go Państwo pismem z 8 maja 2025 r. (wpływ 9 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Spółka z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polską spółką kapitałową, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie detalicznej sprzedaży towarów w ramach punktów stacjonarnych oraz za pośrednictwem sklepu internetowego.
Część sprzedaży prowadzonej przez Spółkę podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. W jej zakresie realizowana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), w związku z czym podlega obowiązkowi fiskalizacji. Dlatego też Spółka posiada i stosuje kasy rejestrujące celem ewidencji sprzedaży towarów i usług realizowanej w detalicznych punktach sprzedaży w handlu stacjonarnym oraz internetowym.
Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe, polegające na dostarczaniu nabywcy, za jego zgodą, paragonu fiskalnego w formie elektronicznej w sposób z nim uzgodniony.
Z przepisów Ustawy VAT wynika, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Dokumentem potwierdzającym fakt dokonania sprzedaży na rzecz ww. osób jest paragon fiskalny. W świetle obowiązującego art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących zobowiązani są do wystawiania i wydawania nabywcy paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w formie elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony. Wydrukowanie dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących jest obowiązkowe z wyjątkiem dokumentów wystawianych w formie elektronicznej, o czym stanowi art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy.
Jednym z kanałów sprzedaży jest prowadzony przez Spółkę sklep internetowy. Pracownicy odpowiedzialni za obsługę sklepu internetowego fiskalizują sprzedaż na kasie fiskalnej i drukują tradycyjne paragony w formie papierowej i przesyłają je Klientom wraz z towarem bądź osobno pocztą - na życzenie Klientów, gdy towar wysyłany jest na inny adres niż adres zamawiającego. W celu optymalizacji procesu wysyłki towarów, rozważana jest przez Spółkę możliwość przekazywania nabywcy za jego zgodą paragonów tylko w formie elektronicznej. Uzgodniony sposób przesyłania paragonu w formie elektronicznej będzie wynikał z Regulaminu sklepu internetowego. W dalszym ciągu jednak, Klient będzie mógł uzupełniając formularz zamówienia na stronie internetowej poprosić o otrzymanie tradycyjnego paragonu w formie papierowej.
Na moment złożenia wniosku o interpretację, Spółka nie posiada kas on-line do ewidencji sprzedaży w e-sklepie z funkcją umożliwiającą dostarczanie paragonów fiskalnych Klientom w postaci elektronicznej.
Fiskalizacja odbywa się przy użyciu kasy marki (…) (z elektronicznym zapisem kopii), numer unikatowy: (…), numer fabryczny, (…), numer ewidencyjny: (…), data fiskalizacji: (…) 2022 r., data ostatniego przeglądu: (…) 2024 r.
Podczas składania zamówienia Klient wyrażałby zgodę na otrzymywanie paragonów w formie elektronicznej. Możliwość wyboru paragonu w formie papierowej zostałaby jednak zachowana. W procesie konfekcjonowania dostawy pracownik wystawiłby na kasie paragon tradycyjny zgodnie z zamówieniem Klienta. Paragon zostałby pobrany z kasy, a następnie zeskanowany i zapisany w nieedytowalnym formacie, przykładowo w formacie pdf.
Przedmiotowy paragon klient otrzymałby mailowo jako nieedytowalny, zapewniający pełną czytelność obraz paragonu w formacie pdf, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, zgodnie z § 25 rozporządzenia w sprawie kas.
Zgodnie z przywołanym przepisem w przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej:
1)imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
2)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
3)numer kolejny wydruku;
4)datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
5)oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
6)nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
7)cenę jednostkową towaru lub usługi;
8)ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
9)wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;
10)wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;
11)wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;
12)łączną wysokość podatku;
13)łączną wartość sprzedaży brutto;
14)oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;
15)kolejny numer paragonu fiskalnego;
16)numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
17)numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy;
18)logo fiskalne i numer unikatowy.
2. Dane zawarte na paragonie fiskalnym powinny znajdować się w kolejności określonej w ust. 1, z wyjątkiem danych o dacie oraz godzinie i minucie sprzedaży, a logo fiskalne i numer unikatowy powinny być umieszczone centralnie w ostatniej linii paragonu fiskalnego.
Spółka dodatkowo będzie pracować nad umożliwieniem przekazywania paragonów w sposób bardziej zautomatyzowany:
1.Jako udostępnienie linku do wewnętrznego repozytorium Podatnika, z którego Klient będzie mógł pobrać w dowolnym momencie w okresie nie krótszym niż pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży, kompletny, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759), nieedytowalny obraz tegoż paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku - wcześniej wygenerowanego przez kasę fiskalną i zeskanowanego paragonu. Klient otrzymywałby wiadomość z adresu email sprzedawcy. Przesłany link będzie pochodził także bezpośrednio z domeny sprzedawcy, w związku z czym Klient nie będzie miał wątpliwości co do pochodzenia otrzymanego na adres mailowy paragonu.
2.Jako możliwość pobrania paragonu dla Klientów posiadających konto w e-sklepie internetowym, w dowolnym momencie wszystkich swoich e-paragonów z repozytorium wewnętrznego Podatnika.
Termin wdrożenia funkcjonalności z punktu 1-2 nie jest Spółce znany, z uwagi na fakt, że wymaga dodatkowych prac parametryzacyjnych zewnętrznego dostawcy oprogramowania.
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że przedmiotem wniosku jest przekazanie odwzorowanego obrazu paragonu wygenerowanego z kasy fiskalnej, zeskanowanego i zapisanego w nieedytowalnym formacie np. pdf.
Na dzień złożenia wniosku o interpretację podatkową, Spółka nie zamierza zakupić kasy fiskalnej on-line. Przed złożeniem zapytania, Spółka rozważała taką ewentualność, natomiast koszt integracji systemu z kasą on-line oraz parametryzacji wysyłki e-paragonów do klientów okazał się zbyt wysoki do ilości obsługiwanych transakcji.
Paragony, które będą Państwo udostępniać Klientom, będą zapewniały brak możliwości ingerencji w treść tych paragonów (brak możliwości edycji, niezmienność), jak również pełną ich czytelność.
Paragony, które zamierzają Państwo przesyłać Klientom, będą zawierać wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.)
Spółka rozważa, w ramach optymalizacji procesu przekazywania paragonów, utworzenie własnego repozytorium, z którego Klient mógłby pobrać paragon jako nieedytowalny, zapewniający pełną czytelność obraz w formacie pdf, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego. Takie repozytorium, gdyby powstało, zastąpiłoby wysyłkę za pośrednictwem maila. Na dzień złożenia wniosku o interpretację nie wiemy kiedy i czy w ogóle takie repozytorium zostanie utworzone.
Pytania
1.Czy przesłanie Klientowi mailowo jako nieedytowalny, zapewniający pełną czytelność obraz paragonu w formacie pdf, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 25 Rozporządzenia w sprawie kas - spełni wymogi przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT o wydaniu paragonu Klientowi?
2.Czy udostępnienie paragonów w sposób opisany w punkcie 1-2, jako nieedytowalny, zapewniający pełną czytelność obraz paragonu w formacie pdf, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 25 Rozporządzenia w sprawie kas – spełni wymogi przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT o wydaniu paragonu Klientowi?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, opisany powyżej sposób dostarczania paragonów fiskalnych drogą elektroniczną do konsumentów będzie zgodny z wymogami określonymi w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT (tj. taki sposób wystawienia i wydania paragonu zapewni zgodność z ustawą o VAT).
Jak stanowi art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży: a) w postaci papierowej lub b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Z powyższego przepisu wynika więc, że paragony fiskalne dokumentujące sprzedaż na rzecz konsumentów mogą być wystawiane i wydawane w postaci elektronicznej, o ile konsument (nabywca) wyrazi na to zgodę i nastąpi to w sposób z nim uzgodniony.
W przypadku Spółki należy uznać, że udostępnienie obrazu paragonu fiskalnego w nieedytowalnym formacie pdf, na adres e-mail stanowi wydanie paragonu w formie elektronicznej. Klient otrzymuje bowiem dokument zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego (mogąc się zapoznać z jego treścią) w sposób, który został przez tego klienta zaakceptowany – wysyłka drogą mailową.
Stanowisko, że taka forma udostępnienia dokumentu stanowi jego wydanie jest spójne z podejściem organów podatkowych w odniesieniu do faktur elektronicznych.
Przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 stycznia 2025 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.768.2024.1.MBN – analogiczna kwestia w zakresie przekazania dokumentu potwierdzającego sprzedaż w formacie pliku pdf, z tym że odnosząca się do faktur. W przywołanej interpretacji wskazano, że:
,,(...) W omawianej sytuacji nabywca, akceptując regulamin aplikacji mobilnej, wyraża zgodę na zawarte w tym regulaminie żądanie otrzymywania faktur dokumentujących transakcje sprzedaży na Pani stacji paliw, w formie pliku PDF przesyłanego na podany przy rejestracji adres e-mail nabywcy. Nabywca dokonując rejestracji konta, wskazuje również dane osobowe. Tym samym, w momencie dokonania przez nabywcę zakupu na Pani stacji, Franczyzodawca w Pani imieniu wyda (przydzieli) fakturę nabywcy na wskazany adres e-mail, za pośrednictwem infrastruktury Franczyzodawcy związanej z aplikacją mobilną pobraną przez nabywcę.
Zatem, wysłanie faktury w formacie PDF (faktura elektroniczna) na wskazany przez nabywcę adres e-mail, zgodnie z jego żądaniem oznacza, że dokument został nabywcy udostępniony (przydzielony) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydano fakturę nabywcy (...)”.
Powyższe znajduje potwierdzenie również w innych interpretacjach dotyczących faktur (format pdf): 0114-KDIP1-3.4012.608.2024.1.MKW pismo z dnia 9 grudnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1 -3.4012.782.2023.2.MK pismo z dnia 16 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na podstawie art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Zatem, ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.
Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.) zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”).
Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy:
a) w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny,
b) w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy.
W myśl § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze – rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.
Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):
a) w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
b) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.
Stosownie do § 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
3) numer kolejny wydruku;
4) datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
5) oznaczenie ,,PARAGON FISKALNY'';
6) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
7) cenę jednostkową towaru lub usługi;
8) ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
9) wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;
10) wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;
11) wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;
12) łączną wysokość podatku;
13) łączną wartość sprzedaży brutto;
14) oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;
15) kolejny numer paragonu fiskalnego;
16) numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
17) numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy;
18) logo fiskalne i numer unikatowy.
Wskazać należy, że stosownie do § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 12 września 2021 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii (Dz. U. z 2021 r. poz. 1753) zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kryteriów i warunków technicznych kas:
Kasa umożliwia wydruk paragonu fiskalnego zawierającego imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo polską spółką kapitałową, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie detalicznej sprzedaży towarów w ramach punktów stacjonarnych oraz za pośrednictwem sklepu internetowego. Część sprzedaży prowadzonej przez Spółkę podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. W jej zakresie realizowana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), w związku z czym podlega obowiązkowi fiskalizacji. Dlatego też Spółka posiada i stosuje kasy rejestrujące celem ewidencji sprzedaży towarów i usług realizowanej w detalicznych punktach sprzedaży w handlu stacjonarnym oraz internetowym. Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe, polegające na dostarczaniu nabywcy, za jego zgodą, paragonu fiskalnego w formie elektronicznej w sposób z nim uzgodniony, czyli przekazanie odwzorowanego obrazu paragonu wygenerowanego z kasy fiskalnej, zeskanowanego i zapisanego w nieedytowalnym formacie np. pdf. Paragony, które będą Państwo udostępniać Klientom, będą zapewniały brak możliwości ingerencji w treść tych paragonów (brak możliwości edycji, niezmienność), jak również pełną ich czytelność. Jednym z kanałów sprzedaży jest prowadzony przez Spółkę sklep internetowy. Pracownicy odpowiedzialni za obsługę sklepu internetowego fiskalizują sprzedaż na kasie fiskalnej i drukują tradycyjne paragony w formie papierowej i przesyłają je Klientom wraz z towarem bądź osobno pocztą – na życzenie Klientów, gdy towar wysyłany jest na inny adres niż adres zamawiającego. W celu optymalizacji procesu wysyłki towarów, rozważana jest przez Spółkę możliwość przekazywania nabywcy za jego zgodą paragonów tylko w formie elektronicznej. Uzgodniony sposób przesyłania paragonu w formie elektronicznej będzie wynikał z Regulaminu sklepu internetowego. W dalszym ciągu jednak, Klient będzie mógł uzupełniając formularz zamówienia na stronie internetowej poprosić o otrzymanie tradycyjnego paragonu w formie papierowej. Podczas składania zamówienia Klient wyrażałby zgodę na otrzymywanie paragonów w formie elektronicznej. Możliwość wyboru paragonu w formie papierowej zostałaby jednak zachowana. W procesie konfekcjonowania dostawy pracownik wystawiłby na kasie paragon tradycyjny zgodnie z zamówieniem Klienta. Paragon zostałby pobrany z kasy, a następnie zeskanowany i zapisany w nieedytowalnym formacie, przykładowo w formacie pdf.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy przesłanie Klientowi mailowo jako nieedytowalny, zapewniający pełną czytelność obraz paragonu w formacie pdf, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 25 Rozporządzenia w sprawie kas – spełni wymogi przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o wydaniu paragonu Klientowi.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa wskazać należy, że podatnik dokonując sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy i prowadząc ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wydania paragonu fiskalnego nabywcy towaru.
Wydanie paragonu może nastąpić - stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy – w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i obie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu.
Wskazaliście Państwo, że zamierzacie dostarczać nabywcy, za jego zgodą, paragon fiskalny w formie elektronicznej w sposób z nim uzgodniony, czyli przekazywać odwzorowany obraz paragonu wygenerowanego z kasy fiskalnej, zeskanowany i zapisany w nieedytowalnym formacie np. pdf. Paragony, które będą Państwo udostępniać Klientom, będą zapewniały brak możliwości ingerencji w treść tych paragonów (brak możliwości edycji, niezmienność), jak również pełną ich czytelność. Paragony, które zamierzają Państwo przesyłać Klientom, będą zawierać wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Państwa klienci będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (konsumenci), wyrażając zgodę na przesyłanie paragonu w postaci elektronicznej w sposób z Państwem uzgodniony tj. na wskazany e-mail.
Zatem przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy uznać należy, że dopuszczalne jest doręczenie w formie elektronicznej w sposób uzgodniony z klientem, np. jako nieedytowalny obraz (odwzorowanie) wygenerowanego tradycyjnego paragonu na wskazany e-mail i tym samym opisany w sprawie sposób wystawiania i wydania paragonu fiskalnego będzie spełniał wymogi określone w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii, czy udostępnienie paragonów w sposób opisany w punkcie 1-2, jako nieedytowalny, zapewniający pełną czytelność obraz paragonu w formacie pdf, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 25 Rozporządzenia w sprawie kas – spełni wymogi przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o wydaniu paragonu Klientowi.
Wskazali Państwo we wniosku, że Spółka dodatkowo będzie pracować nad umożliwieniem przekazywania paragonów w sposób bardziej zautomatyzowany czyli:
1.Jako udostępnienie linku do wewnętrznego repozytorium Podatnika, z którego Klient będzie mógł pobrać w dowolnym momencie w okresie nie krótszym niż pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży, kompletny, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego nieedytowalny obraz tegoż paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku – wcześniej wygenerowanego przez kasę fiskalną i zeskanowanego paragonu. Klient otrzymywałby wiadomość z adresu email sprzedawcy. Przesłany link będzie pochodził także bezpośrednio z domeny sprzedawcy, w związku z czym Klient nie będzie miał wątpliwości co do pochodzenia otrzymanego na adres mailowy paragonu.
2.Jako możliwość pobrania paragonu dla Klientów posiadających konto w e-sklepie internetowym, w dowolnym momencie wszystkich swoich e-paragonów z repozytorium wewnętrznego Podatnika.
W tym miejscu wskazuje się, że w myśl § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.
Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy podnieś należy, że nie można zrównać obrazu paragonu (rozumianego jako wizualizacja wydrukowanego paragonu w wersji papierowej) z paragonem w postaci elektronicznej.
Zatem obraz paragonu nie stanowi paragonu w postaci elektronicznej (tj. e-paragonu), rozumianego zgodnie z definicją zawartą w § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej w określonym formacie.
Podkreśla się, że w uzupełnieniu do wniosku jednoznacznie Państwo wskazali, że przedmiotem wniosku jest przekazanie odwzorowanego obrazu paragonu wygenerowanego z kasy fiskalnej, zeskanowanego i zapisanego w nieedytowalnym formacie. Na dzień złożenia wniosku o interpretację podatkową, Spółka nie zamierza zakupić kasy fiskalnej on-line.
Jak już wskazano powyżej, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa wskazać należy, że podatnik dokonując sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy i prowadząc ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wydania paragonu fiskalnego nabywcy towaru. Wydanie paragonu może nastąpić - stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy – w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i dwie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu.
Tak więc, ustawodawca co do zasad przesyłania paragonu Klientowi dopuścił dowolną możliwość jego przesyłania. Ważne aby ten sposób przesyłania był z nabywcą (Klientem) uzgodniony.
Zatem, jeżeli wystawicie Państwo tradycyjny paragon, to dopuszczalne jest jego doręczenie w formie elektronicznej w sposób uzgodniony z klientem, np. jako nieedytowalny obraz (odwzorowanie) wygenerowanego tradycyjnego paragonu poprzez przesłanie klientowi linku do wewnętrznego repozytorium Podatnika albo udostępnienie go w e-sklepie. Powyższe wypełnia przesłanki z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy.
Dodatkowo należy zaznaczyć, że koniecznym jest również aby repozytorium wewnętrzne prowadzone przez Wnioskodawcę zapewniało brak możliwości modyfikacji treści wydanego paragonu.
Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. W rozpatrywanej sprawie nie analizowano obowiązku ewidencjonowania Państwa sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
